برنامه کوتاه‌مدت برای کاهش تصادفات خراسان جنوبی نیاز است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: شناسایی نقاط پرحادثه در استان و مدیریت تصادفات جاده‌ای نیازمند ارایه برنامه کوتاه‌مدت برای جذب بهتر اعتبارات به منظور کاهش آمار فوتی‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های خراسان جنوبی افزود: مهمترین عامل در تصادفات منجر به فوت، سرعت بالاست لذا باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش و مدیریت سرعت باشیم.

وی با بیان اینکه گاهی یک سهل‌انگاری کوچک منجر به بروز حوادث ناگوار می‌شود افزود: حادثه قطار در طبس نیز به خاطر یک اشتباه و سهل‌انگاری بود که منجر به فوت ۱۴ نفر شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی پلیس راه گفت: طبق این آمار میزان فوتی در تصادفات جاده‌ای ۲ شهرستان طبس و نهبندان بیشتر بوده که نیاز به کارشناسی دارد تا مشکلات به‌طور دقیق احصا شود.

وی ادامه داد: نیاز است با توجه به وضعیت حاد تصادفات در نهبندان و طبس جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با محوریت این ۲ شهرستان برگزار شود.

عباس‌زاده بر شناسایی منشاء تصادفات جاده‌ای تاکید کرد و گفت: یکی از موارد اثرگذار در کاهش تصادفات، ایجاد توقفگاه‌های موقت است که با توجه به پهناور بودن استان نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی با اشاره به افزایش آمار فوتی تصادفات جاده‌ای استان در سال جاری گفت: این در حالی است که تعداد فقره تصادفات کاهش داشته لذا آمار بالای فوتی نشان از شدت حوادث دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حضور پلیس در جاده بر کاهش تصادفات اثر سازنده دارد گفت: براساس آمار ۷۵ درصد تصادفات ناشی از واژگونی و برخورد موتور یا دوچرخه است که باید در این زمینه‌ بیشتر به دنبال راهکارهایی در راستای کاهش تصادفات باشیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که منشاء واژگونی خودرو، خستگی و سرعت غیرمجاز است، باید به دنبال رفع موانع باشیم که از این حیث شناسایی نقاط پرتصادف و رفع ایرادات در کمترین زمان ممکن حایز اهمیت است.

عباس‌زاده گفت: باید نقاطی از جاده‌ها که واژگونی رخ داده به‌طور دقیق شناسایی و ایمن‌سازی شود.

وی بر ارایه طرح کوتاه‌مدت برای اصلاح نقاط پرحادثه در استان تاکید کرد و افزود: برنامه کوتاه‌مدت برای این منظور به جذب اعتبارات ویژه کمک خواهد کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در روستاهایی که بیشترین تصادفات رخ می‌دهد نیز باید جلسات آموزشی و ترافیکی با محوریت دهیاری‌ها برگزار شود.

وی همچنین بر ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب بین شهری تاکید کرد و گفت: در این خصوص باید آمار کامل از تردد کارگران واحدهای صنعتی استان که سرویس حمل و نقل دارند با مشخص شدن مسیر ارایه تا برای ساماندهی آنها برنامه‌ریزی شود.

عباس‌زاده درباره مشکلات مطرح شده برای صف‌های طولانی سوخت‌گیری وسایل نقلیه سنگین در نقاطی از استان گفت: برای این منظور نیاز است جلسه ویژه با حضور مسئولان مربوطه برگزار شود.

وی در ادامه بر ضرورت تهیه برنامه سالانه کاهش تصادفات جاده‌ای از سوی دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها تاکید کرد و افزود: کنترل نامحسوس، نصب تجهیزات الکترونیکی، هوشمندسازی جاده‌ها و تقویت جاده‌ای برای ایمنی راه‌ها باید در برنامه‌های یک ساله مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای سفرهای تابستانی اظهار داشت: از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود آمار سفرها نسبت به نوروز افزایش داشته باشد تمامی دستگاه‌های دخیل باید آمادگی لازم را داشته باشند.

وی گفت: در راستای خدمات‌رسانی به مسافران تابستانی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری، افزایش توقفگاه‌های موقت، گشت‌های پلیس و آمادگی واحدهای امدادی ضروری است.

عباس‌زاده مدیریت ترافیک در جاده منتهی به منطقه گردشگری بند دره بیرجند را ضروری دانست و افزود: با توجه به ماهیت گردشگری این منطقه نیاز به ایجاد آرامش در حوزه ترافیک این مسیر هستیم لذا افزایش محدودیت‌های ترافیکی به منظور کاهش خطر تصادفات الزامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha