محمدرضا شاه پسند روز یکشنبه در جلسه شورای مهارت استان زنجان با بیان اینکه بر همین اساس فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار، از سهمیه مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه ای به طور رایگان استفاه می کنند، به اجرای طرح "کهاد" اشاره کرد و افزود: در این طرح که با تعامل وزات علوم و سازمان فنی و حرفه ای اجرا می شود، دانشجویانی که در حال تحصیل هستند، مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب می کنند.
وی اولویت اول در این طرح را تناسب مهارت ارایه شده با رشته تحصیلی دانشجو و اولویت دوم را تناسب آموزش ها با علایق دانشجویان بیان کرد.
شاه پسند اظهار داشت: طرح نخلستان نیز با رویکرد مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی در این سازمان اجرا می شود که در این طرح افرادی که ایده ای دارند ورود پیدا کرده و در راستای ایده های خود آموزش ببینند.
وی تصریح کرد: در اجرای طرح نخلستان بیشتر به مهارتهای دانش بنیان فارغ التحصیلات دانشگاهها توجه می شود.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: ۲ رویکردهای اصلی و اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایجاد مهارت و ترمیم مهارت است برهمین اساس کسانیکه نیازمند مهارت هستند در مراکز این سازمان جذب شده و آموزش می بینند و قابلیتهای حرفه ای برای ورود با بازار کار کسب می کنند.
شاه پسند افزود: گروهی نیز شاغل هستند که برای پایداری اشتغال به حوزه آموزش ورود پیدا می کنند تا مهارتهای خود را با توجه به توسعه فناوری ها، ترمیم کنند که در این راستا تعداد زیادی به مخاطبان این سازمان افزوده و تفاهم نامه های مختلفی برای این منظور با دستگاهها منعقد شده است.
وی مهارت آموزی به کادر وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و افراد دارای معلولیت های ویژه، آزاد شدگان از زندان، دانش آموزان و دانشجویان را از جمله گروههای مخاطب اضافه شده به این سازمان عنوان کرد.
شاه پسند خاطرنشان کرد: ۲۰ گروه جدید به مخاطبان قبلی که در ماموریت اصلی این سازمان بودند، اضافه شده است و این می طلبد که ظرفیت های جدیدی هم در مسوولیت های اجتماعی و هم ظرفیتهای سازمانها، موسسات و بنگاههای صنعتی و خدماتی شناسایی و از آنها استفاده شود.
وی یادآورشد: کارگروهی در این سازمان با عنوان کارگروه مهارت آموزی ذیل شورای عالی اشتغال تشکیل شده است که بحث ایجاد تعادل بین نظام عرضه و تقاضای نیروی کار را دنبال می کند.
شاه پسند تصریح کرد: در سطح عرضه کسانی هستند که آموزش داده و مهارت ایجاد می کنند و در تقاضا نیز بنگاههایی پذیرای آنها هستند که تعادل بین این ۲ ایجاد نشده است.
وی گفت: در کارگروه مهارت آموزی، از اتاق تعاون، اصناف و سازمان های مختلف نظام مهندسی دعوت شده است تا نیازهای آنها شناسایی شود و به تناسب به سمت عرضه تغییر شکل و رویکرد دهند تا نیروهایی تربیت کنیم که تقاضا داشته باشند.
شاه پسند افزود: طرح تکاپو و سامانه اشتغال ایرانیان که به تازگی راه اندازی شده است نیز می تواند در این خصوص راهگشا و چراغ راهی باشد.
وی مهارت آموزی در محیط واقعی کار را یکی دیگر از رویکردهای سازمان فنی و حرفه ای عنوان کرد و افزود: در این رویکرد ظرفیت های جدیدی ایجاد می کنیم تا این ظرفیت ها کمک کند افراد دسترسی کافی را برای ورود به بازار کار داشته باشند.
شاه پسند با بیان اینکه ورود به مهارت آموزی در محیط واقعی کار از سوی وزارتخانه به استانها ابلاغ شده است، اظهار داشت: مهارت آموزی در محیط واقعی کار کمک می کند که فرد با رسم و رسوم بنگاهداری نیز آشنا شود که این امر در داخل کارگاهها امکان پذیر نیست.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور همچنین به اجرای طرحی با عنوان "مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر " اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح ۵۰۷ شغل که با سرمایه کمتر از ۱۰ میلیون تومان قابلیت راه اندازی دارند شناسایی شده است.
شاه پسند افزود: در این راستا با کمیته امداد تفاهمنامه ای منعقد شده است تا ۵۰۰ هزار نفر آموزشهای لازم را فرا گیرند و تسهیلات ویژه ای نیز جهت کمک به اشتغال آموزش دیدگان پیش بینی شده است.
وی یادآورشد: پیگیری و رهگیری اشتغال مهارت آموزان این سازمان نشان می دهد، آموزش ۵۸ درصد از این افراد سال گذشته منتج به اشتغال آنان شده است.
نظر شما