۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبر: 84793785
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

غزال ها جدیدترین قربانیان بحران خشکسالی در عراق

تهران- ایرنا- غزال ها در حفاظتگاه ساوا در جنوب عراق تازه ترین قربانیان خشکسالی در این کشور هستند که در اثر گرسنگی تلف می شوند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری فیز دات اورگ(phys.org)، در یک حفاظتگاه حیات وحش در عراق، غزال‌ها در اثر گرسنگی تلف می‌شوند. آن‌ها جدیدترین قربانیان در کشوری هستند که تغییرات آب‌وهوایی به سختی‌های سالیان پس از جنگ افزوده شده است.

طی مدت کمی بیش از یک ماه، جمعیت غزال‌های شاخ‌باریک (slender-horned gazelle) در حفاظتگاه ساوا (Sawa) در جنوب عراق از ۱۴۸ رأس به ۸۷ رأس رسیده است.

کمبود منابع مالی در کنار کمبود بارش باعث شده است که غزال‌ها گرسنه بمانند؛ زیرا خشکسالی در عراق باعث خشک‌شدن دریاچه‌ها شده و بازدهی محصولات را کاهش داده است.

مشخصه این حیوانات زیبا که با عنوان غزال ریم (rhim gazelles) هم شناخته می‌شوند، شاخ‌هایشان است که انحنای ملایمی دارد و همچنین پوستشان که شنی‌رنگ است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، این حیوانات را در فهرست قرمز خود جزو حیوانات در معرض خطر اعلام کرده است. 

غزال ها جدیدترین قربانیان بحران خشکسالی در عراق

آثار خشکسالی دراثر کاهش چشمگیر سطح آب رودخانه ها ناشی از سدسازی ها در ترکیه تشدید شده است.  به گفته مسئولان عراقی  ۳۹ درصد زمین ها در  عراق در معرض گسترش بیابان ها است. کمبود آب تاثیر منفی بر تمام منطقه گذاشته و حاصلخیزی زمین های کشاورزی را کاهش داده است.  

غزال ها جدیدترین قربانیان بحران خشکسالی در عراق

این غزال‌ها در خارج از عراق، در بیابان‌های لیبی، مصر و الجزایر نیز وجود دارند، اما تعدادشان بیش از چند صد رأس نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha