آموزش مجازی و کسب و کار اینترنتی با تلاش نخبگان ایرانی رونق یافت +فیلم

تهران - ایرنا - اینترنت در دوران کرونا بیشترین تغییرات را در دنیای آموزش و کسب و کار ایجاد کرد و بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روز به روز گسترش یافت. فروش کالا، خدمات، آموزش، فروش محتوا ازجمله مشاغل آنلاین و اینترنتی است که نخبگان ایرانی با خلاقیت خود آن را رونق دادند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ‌پیش از شیوع کرونا پیش بینی می شد که کسب و کار اینترنتی و آموزش مجازی در فاصله بین ۶ تا ۷سال گسترش یابد اما شیوع این ویروس در بسیاری از کشورها بستر رونق فضای مجازی را فراهم کرد تا سرعت پیوستن کسب و کارها به فضای آنلاین و تجربه فروش اینترنتی بیشتر شود.

با شیوع این بیماری در سراسر جهان تغییرات اساسی در تعاملات اجتماعی و سازمانی شد، بر همین اساس آموزش و پرورش نیز از این شرایط مصون نماند و باعث شد که فعالیت حضوری مدارس در کشورهای جهان متوقف شود و بر اساس گزارش یونسکو، بیش از۱.۵  میلیارد دانش‌آموز تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفتند و سیستم آموزشی نیز دچار تغییرات جدی شد.

با توجه به این که آموزش و پرورش از عوامل مهم توسعه و پیشرفت هر کشوری است، مسوولان آموزشی کشور بر آن شدند تا برای تدریس به شیوه‌های جدید و مجازی برنامه‌ریزی کنند تا آموزش دانش‌آموزان ازطریق برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی در تلفن همراه، تبلت و رایانه ادامه یابد.

آموزش مجازی و کسب و کار اینترنتی با تلاش نخبگان ایرانی رونق یافت +فیلم

اگرچه شیوع کرونا ویروس در کشور مشکلاتی را برای سیستم آموزشی و کسب کارهای مختلف ایجاد کرد، اما فرصتی برای آزمایش راه‌حل‌های جدید و روی آوردن به آموزش و کسب و کارهای مجازی را فراهم کرد که در این بین خدمات کمک آموزشی نیز رونق بیشتری گرفت.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان که همه متخصصان و کارشناسان آن را جوانان نخبه کشور تشکیل می دهند در کنار برنامه آنلاین شاد برای تدریس دروس دانش آموزان، محصول دانش بنیانی با عنوان نورون طراحی کردند که به کمک آموزش مجازی کشور آمد.

نرم افزاری برای تمامی فعالیت های یک واحد آموزشی، مدیریت پخش زنده، ارزیابی آموزشی، ارسال و دریافت تکالیف و همه آنچه که برای برگزاری آموزش آنلاین نیازمند است در نورون فراهم شد.

نورون چیست؟

سامانه مدیریت آموزشی نورون بستری برای آموزش، مدیریت دانش و ارایه گزارش های یکپارچه آموزشی است. در نورون امکان برگزاری کلاس آنلاین و آفلاین وجود دارد. تسهیل در برگزاری آزمون با بانک سوال نورون و مدیریت اطلاعات دانش آموزان و کادر مدرسه از جمله ویژگی های نورون است. نورون هم اکنون ارایه دهنده خدمات تحت وب به واحدهای آموزشی و مدارس برتر کشور است.

کیارش یزدان‌فر مدیرعامل شرکت ایده پردازان هوشمند آریا که سامانه آموزشی نورون را در دوران کرونا به بازار آموزشی کشور عرضه کرده است در گفت و گو با ایرنا درباره این محصول دانش بنیان گفت: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی آغاز و از مهر همان سال بستر یکپارچه آموزش مجازی خود را با عنوان نورون در مدارس اجرا کرد.

وی افزود: این محصول در حال حاضر با بیش از ۱۰۵ هزار کاربر در بیش از ۸۰ شهر به عنوان محصول دانش‌بنیان به مدارس عرضه شده است.

این فناور یادآور شد: این مجموعه با توجه به طراحی مدل کسب و کار منحصر به فرد و با پشتوانه فنی بالای خود در این سال‌ها توانسته تاییدیه‌های محصول دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعتبارنامه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علم و صنعت ایران، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و  نظام صنفی و رایانه‌ای کشور را کسب کند.

یزدان‌فر ادامه داد: هسته اصلی این سامانه به صورت کاملاً بومی و متناسب با رویکرد آموزشی کشور طراحی شده است که از مزایای این سیستم می‌توان به رابطه کاربری قوی، بهینه‌سازی حداکثری فرآیندهای آموزشی و مرتبط با آموزش و سرعت بالای پردازش روی زیرساخت ابری که محصول بر روی آن پیاده‌سازی شده است، نام برد.

وی افزود: این سامانه آموزشی را در اختیار دانش آموزان، والدین و کادر آموزشی مدارس قرار داده ایم که براساس آنها تمام فعالیت خود را در حوزه های نظارتی، محتوا، مالی، ارتباطات و  زیرساخت ها انجام می دهند.

مدیرعامل این شرکت مستقر در دانشگاه علم و صنعت همچنین گفت: امکانات این پلتفرم در حوزه نظارتی، حضور و غیاب دانش آموزان، برنامه‌ریزی تحصیلی، طرح درسی، در حوزه مالی مدیریت جریان نقدینگی، مدیریت اقساط شهریه، جمع آوری آنلاین شهریه، چاپ قرارداد با والدین و حوزه ارتباطات، برگزاری کلاس آنلاین، پیش‌ ثبت‌نام آنلاین، درگاه پیامکی و مدیریت مکاتبات را شامل می شود.

یزدان فر با بیان این که شرکت ایده پردازان هوشمند آریا جزو کاسبان کرونا محسوب می‌شود، تصریح کرد: سال ۹۶ که فعالیت خود را شروع کردیم، توقع ما این بود که طی ۸ تا ۱۰ سال به اهداف طراحی شده برسیم اما کرونا باعث شد که در مدت چهار سال به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه به ارایه خدمات رایگان محصول شرکت ایده پردازان هوشمند آریا اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از خدمات شرکت دانش بنیان رایگان است. در حال حاضر در شهرهای کوچک و مناطق کاملا محروم از سامانه نورون کاملا رایگان استفاده می کنند.

این نوآور درعرصه آموزش مجازی افزود: در حال حاضر این برنامه به زبان‌های اردو، پشتو، عربی و انگلیسی در سامانه وجود دارد و در دوران کرونا که آموزش‌ها مجازی بود، امکان استفاده از آن در کشورهایی که از این زبان ها استفاده می کردند، وجود داشت.

آموزش مجازی و کسب و کار اینترنتی با تلاش نخبگان ایرانی رونق یافت +فیلم

یزدان فر افزود: ۳۰ نفر نیروی انسانی متخصص دارای مدرک تحصیلی دکتری کسب و کار، مهندسی صنایع، مدیریت آموزشی، بازاریابی و تحلیل داده و برنامه ریزی هم اکنون در این مرکز رشد در دانشگاه علم و صنعت فعالیت می کنند.

وی با بیان این که در دوران کرونا توانستیم نواقص این سامانه آموزشی را برطرف کنیم، گفت: پلتفرم‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها و گردش مالی آنها ورودی به بازار آموزشی کشور نداشتند و در واقع جدی ترین رقیب ما کشور آمریکا است که ۸۰ میلیون کاربر در کشورهای مختلف از آن استفاده می کنند.

این مدیر شرکت فعال در عرصه آموزش مجازی از انتظارات شرکت های نوپا از دولت سخن گفت و اظهار داشت: رویه اخذ مجوزها برای فعالیت شرکت ها به ویژه دانش بنیان ها و مراکز رشد کاملا شفاف نیست، ما در اکوسیستم آموزشی بیشتر در شرایط خاکستری و برزخی قرار داریم و مشخص نیست چه کسی متولی آموزش مجازی است و از کجا باید مجوز گرفته شود. بیش از ۲ سال وقت ما صرف گرفتن مجوز در اداره‌ها و وزارتخانه‌ها شد.

یزدان فر یادآور شد: اگر قرار است شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند باید قانون، مقررات و تصمیم گیری‌ها روزانه و یک شبه نباشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان  تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» آینده بهتری برای شرکت های دانش بنیان رقم بخورد.

صنعت آموزشی کشور را نیازمند رقابت پذیری است

مدیرعامل شرکت ایده پردازان هوشمند آریا یکی از مشکلات در حوزه آموزش دانش آموزان را استفاده نکردن از داده های آموزشی ثبت شده و نبود ارتباط یکپارچه بین ارکان این حوزه دانست و گفت: بزرگ ترین درخواست و نیاز اکوسیستم صنعت آموزشی کشور، رقابت پذیری است چراکه زمینه رشد و کمک به عدالت آموزشی می کند.

یزدان فر همچنین درباره حمایت های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علم و صنعت از شرکت های مستقر در این دانشگاه گفت: تمام شرکت هایی که داخل مراکز رشد می شوند، طرح اولیه را ارایه می دهند که بعد از تایید هیات داوری وارد مراکز رشد می شوند. وی یکی از مزایای حضور در مراکز رشد را ارتباط بین شرکت‌ها در داخل این مراکز، معرفی شرکت‌ها از طرف این مراکز به نمایشگاه‌ها و مراکز تخصصی عنوان کرد و گفت: در کنار آن از نظر بحث جا که نسبت به بیرون چه از نظر میزان اجاره پیش و چه از نظر اجاره شرایط خیلی بهتر است.

وی با بیان این که اگر شرایط شرکت های دانش بنیان را در کشورهای اطراف ایران مقایسه کنیم، آنها از امکانات بهتری برخوردار هستند، از دولت خواست که استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.

ایجاد بستری هوشمند جهت ارتباطی مستقیم و بدون حضور واسطه میان مصرف‌کنندگان و متقاضیان خدمات و کالا

شرکت تجارت‌گستران نواندیش اورامان با نام تجاری عمران مدرن هم که توسط عده‌ ای از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ های برتر تهران در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد، یکی دیگر از شرکت هایی است که در مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت فعالیت می کند.

بزرگ ترین هدف این شرکت، ایجاد بستری هوشمند جهت ارتباطی مستقیم و بدون حضور واسطه میان مصرف‌کنندگان و متقاضیان خدمات و کالا است.

این شرکت با طراحی پلتفرم تامین منابع خدمات عمران و معماری تمامی تجهیزات ساختمانی را مانند تامین مصالح، کالا و خدمات ساختمانی را به مخاطبان به صورت آنلاین ارایه می کند.

جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص در کشور بسیار سخت شده است

میلاد غفاریان مدیرعامل شرکت تجارت‌گستران نواندیش اورامان با نام تجاری عمران مدرن درمورد فعالیت این شرکت توضیح داد: با توجه به این که تأمین مصالح، کالا و خدمات ساختمانی با قیمت مناسب همواره یکی از دغدغه‌های صاحبان طرح های عمرانی است و از سوی دیگر، وجود فضایی برای عرضۀ تمامی کالاها و تخصص‌های مرتبط با صنعت ساختمان، همیشه مورد علاقه تولید و عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی و متخصصان حوزه ساختمان بوده است، وجود پلتفرمی که نیازهای دو طرف این صنعت تاثیرگذار در اقتصاد جامعه را برطرف کند، ضروری به نظر می‌رسید.

آموزش مجازی و کسب و کار اینترنتی با تلاش نخبگان ایرانی رونق یافت +فیلم

وی گفت: هدف عمران مدرن ایجاد بستری هوشمند جهت ارتباطی مستقیم و بدون حضور واسطه، میان مصرف‌کنندگان و متقاضیان خدمات و کالا و ارایه‌دهندگان و متخصصان است. با استفاده از این پلتفرم، صاحبان طرح های عمرانی و متقاضیان امور مرتبط با ساختمان می‌توانند با مشاهده و مقایسه میان هزاران کالا و خدمت معرفی شده همراه با دسته‌بندی دقیق در سایت، بهترین گزینه‌ متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.

مدیرعامل شرکت عمران مدرن افزود: از طرف دیگر، عرضه‌کنندگان کالاهای ساختمانی و متخصصین حوزه عمران و معماری می‌توانند با ثبت‌نام و معرفی کالا، خدمت یا تخصص خود در سایت، این موارد را در معرض انتخاب مشتریان قرار دهند.

غفاریان ادامه داد: این شرکت می‌تواند جایگزین هر فروشگاه اینترنتی مصالح ساختمانی باشد که فضای عرضه را برای ارایه‌دهندگان و تقاضا را برای خریداران مهیا می‌کند. همچنین عمران مدرن با در اختیار گذاشتن قیمت آنلاین هر نوع مصالح، تجهیزات و خدمات ساختمانی مانند قیمت آنلاین میلگرد و آهن‌آلات، به عنوان مرجعی برای استعلام قیمت به‌روز این اقلام شمار می‌رود.

وی جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص را از چالش های پیش رو شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد بیان کرد و گفت: سال ها با یک نیروی متخصص کار می کنیم اما آنها به این نتیجه می رسند که باید از کشور مهاجرت کنند.

مدیرعامل این شرکت مستقر در دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: بزرگ ترین چالشی که ما با آن روبرو هستیم کمبود نیروی انسانی متخصص است. برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، فعالیت سخت شده است و بیشتر افرادی که از دانشگاه های خوب فارغ التحصیل می شوند به فکر مهاجرت هستند. این که چند سال کار می کنند و بعد به این نتیجه می رسند که اگر می خواهند زندگی بهتری داشته باشند باید مهاجرت کنند، جای تاسف دارد.

غفاریان بر تقویت عِرق ملی و وطن پرستی در جوانان تاکید کرد و افزود: عرق ملی و وطن پرستی، ارزشی که در سال های قبل مطرح بود باید این ویژگی در کشور دوباره تقویت شود، جوانان و بویژه فارغ التحصیلان این ارزشی که در وجودشان هست را نباید فراموش نکنند و باید تلاش برای ساخت کشور کنند.

گفت و گو از : محمد افضلی و مهرنوش خانزایی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha