بودجه کمیساریا برای پناهندگان در خراسان رضوی محرمانه نیست

مشهد-ایرنا- رییس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در مشهد گفت: مقدار و عدد بودجه سالانه کمیساریا برای پناهندگان در استان خراسان رضوی را در خاطر ندارم و فراموش کرده‌ام، این بودجه محرمانه نیست و رقم دقیق در اینترنت منتشر شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، "ماها کاشور" روز دوشنبه در نشست خبری  به مناسبت روز پناهنده در مشهد افزود: بسیار خوشحال خواهم شد تا در آینده بودجه و اطلاعات کمک‌رسانی کمیسیاریای پناهندگان سازمان ملل مربوط به پناهندگان استان خراسان رضوی را اعلام کنم.

وی که جهت تشریح اقدامات صورت گرفته برای پناهجویان خارجی مقیم خراسان رضوی حضور داشت، بیان کرد: این نهاد در کمک به پناهندگان قدیمی و جدید تنها نیست، ما برای آب، تغذیه، بهداشت و  آموزش نهادهای مختلف بین‌المللی داریم که  برنامه‌های خاص خود را دارند و برای رفع مشکلات پناهجویان در منطقه همکاری می‌کنند.

ماها کاشور گفت: همه اقدامات صورت گرفته توسط کمیساریای پناهندگان  تحت مدیریت دولت انجام می‌شود و در این خصوص نیازهای اولیه بهداشتی، کمک‌های غذایی و معیشتی را با شرکای کاری خود رفع و رجوع می‌کنیم.

رییس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در مشهد اظهار داشت: کمک برای ساخت سرپناه و مراکز مسکونی، کمک غذایی از طریق فائو (سازمان جهانی غذا) و کمک‌های پزشکی بهداشتی توسط WHO  (سازمان جهانی بهداشت) در منطقه انجام شده است که البته همه این کمک‌ها تحت مدیریت دولت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آگاهی از نیازها و بررسی اولیه مسائل پناهجویان نیاز به آمار و اطلاعات دقیق از تعداد و وضعیت پناهجویان دارد، لذا در نظر داریم پس از ثبت‌نام اولیه پناهجویان در طرح دولت جمهوری اسلامی و دریافت آمار واضح و براساس نیازها و از طریق همکاری مشترک با دولت و شرکای تجاری خود، زیر نظر دولت به ارائه خدمات بپردازیم.

رییس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در مشهد در خصوص تبعیض آمیز خواندن کمک‌ها به پناهجویان افغانستانی و اوکراینی نیز گفت: در موقعیتهای بحرانی نیاز به پایه گذاری امکانات خاص در مناطق تازه بحران زده داریم و از آنجایی که قبلا در اوکراین این زیرساختها فراهم نبود، اقدامات کنونی نهادهای امدادرسان در این محدوده مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.

کاشور افزود: کار و اقدام برای تامین زیرساختهای اساسی قبلا در مناطقی مانند عراق، سوریه و ونزوئلا  انجام شده است، اما اکنون در حال فراهم نمودن اقدامات اولیه در اوکراین هستیم اما جامعه جهانی باید مطمئن باشد، خدمات رسانی به پناهجویان دیگر مناطق همچون گذشته ادامه خواهد داشت.

رییس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در مشهد گفت: هشتمین دور از طرح بیمه سلامت اتباع افغانستانی در ایران انجام شده و اکنون حدود ۱۲۰ هزار پناهجو در سراسر ایران تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

                                                                                بودجه کمیساریا برای پناهندگان در خراسان رضوی محرمانه نیست

اتباع افغانستانی ثبت‌نام در طرح جدید شناسایی پناهندگان را مغتنم بدانند

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: بخشی از اتباع خارجی غیر مجاز، حاضر به ثبت نام در طرح جدید شناسایی اتباع افغانستانی نیستند.

سید علی قاسمی افزود: این درحالی است که موقعیت کنونی برای اتباع افغانستانی بسیار مغتنم است، چراکه تا ۶ ماه هیچ نیروی پلیسی نمی‌تواند از حضور اتباع افغانستانی ثبت‌نام شده در ایران جلوگیری کند.

وی بر رعایت قانون توسط اتباع خارجی همانند شهروندان ایرانی تاکید کرد و گفت: صدور گواهینامه رانندگی برای اتباع خارجی دارای اقامت انجام می‌شود و برای دیگر افراد واجد شرایط و یا با مشکلات خاص پزشکی صدور گواهینامه رانندگی صورت می‌گیرد.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: برخی از اتباع افغانستانی در طیف جدید الورودها می‌توانستند قانونی وارد کشور ما شوند که متاسفانه اینگونه وارد نشده‌اند، برخی با ویزا وارد شده‌اند ولی زمان آن منقضی شده است،  لذا در طرح جدید شناسایی اتباع جدید، به دنبال سر و سامان دادن به وضعیت اتباع ذکر شده هستیم.

قاسمی با بیان‌اینکه همچنان منتظر سیاست طالبان در قبال مردم این کشور هستیم، بیان کرد: در حال حاضر در برخی بخشهای افغانستان امنیت وجود دارد و برخی از این افراد در مسیر بین ایران و افغانستان به طور مستمر در رفت و آمد هستند، لذا انتظار داریم در داخل افغانستان وضعیت بهبود یابد تا زمینه بازگشت اتباع افغانستانی به کشورشان فراهم شود.

وی همچنین موضوع وجود گشتهای ویژه برای شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز را رد کرد و گفت: گشتهایی برای بررسی اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی وجود دارد و اهمیت این موضوع نیز به این دلیل است که ابتدا دولت موظف به تامین اشتغال شهروندان بومی خود است.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی ادامه داد: طی بازرسی از کارگاه‌های مختلف با ۵۰ کارفرمای متخلف که به شکل غیرقانونی از کارگران اتباع خارجی بدون مجوز بهره‌گیری می کردند، برخورد قانونی شده است و حدود ۴۰۰ تبعه شاغل غیرمجاز نیز به اردوگاه های نگهداری اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت بازگردانده شده‌اند.

قاسمی به سفر اخیر سفیر فنلاند در تهران به خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: سفیر فنلاند اعلام کرده است، دولت متبوعش قصد دارد در مجموع هزار و ۳۰۰ تبعه افغانستانی را از ایران به فنلاند منتقل کند که البته ۶۰۰ نفر از این تعداد اتباع جدیدالورود افغانستانی خواهند بود.

تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود که  ۹۵ درصد این گروه از اتباع خارجی در مشهد سکونت داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha