۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84795699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ادعای شولتس: پوتین دنبال تقسیم اروپا به حوزه‌های نفوذ است

تهران-ایرنا- صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهوری روسیه را به تلاش برای تقسیم اروپا به حوزه‌های نفوذ متهم‌ کرد و مدعی شد: ولادیمیر پوتین نگران سرایت مردم‌سالاری از کشورهای همسایه به کشورش است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به ترس از مردم‌سالاری متهم کرد و گفت: پوتین دنبال تقسیم اروپا و بازگشت به دوره‌ای است که بخش‌های مختلف جهان حوزه نفوذ یکی از قدرت‌ها بود.

براساس این گزارش، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری روسیه باید حضور جوامع مردم‌سالار در همسایگی کشورش را بپذیرد جوامعی که هر روز به مسکو نزدیک‌تر می شوند و روشن است که پوتین نگران سرایت جرقه‌های مردم‌سالاری به کشورش است.  

شولتس در ادامه از افزایش قیمت انرژی برای یک بازه زمانی طولانی‌مدت خبر داد و ادعای روسیه مبنی بر کاهش صادرات گاز به اروپا، به خاطر نبود قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری سامانه‌های ارسال گاز را غیرقابل قبول عنوان‌کرد.

روسیه اعلام‌کرده به خاطر تحریم‌های غرب، قادر به تامین قطعات مورد نیاز سامانه‌های ارسال گاز به اروپا نیست و این موضوع، صادرات گاز مسکو به قاره سبز را با مشکل مواجه کرده‌است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی، با رد اظهارات شولتس به کنایه نوشت: جرقه‌های مردم‌سالاری آلمان، تاکنون چند بار روی سر ما پخش شده است و اجازه آتش‌سوزی دیگری را نخواهیم‌داد.

باوجود وابستگی آلمان به گاز وارداتی از روسیه و احتیاط این کشور برای حمایت علنی تسلیحاتی از کی‌یف، شولتس از جمله رهبران اروپایی است که از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌است. پیش از این، مقام های اوکراینی، برلین را متهم به بی‌عملی در قبال جنگ در این کشور کرده‌بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha