رفع مشکلات حوزه درمان به اصلاح مکانیسم پرداخت وزرات بهداشت بستگی دارد

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت:تا زمانی که در کشور برای پزشکانی که به مناطق محروم می روند درآمد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم و از آن ها بخواهیم که در این مناطق بمانند اما در سیستم های خصوصی به گونه ای دیگر عمل کنیم مشکلات حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۱ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب الاعلاج، گفت: تا زمانی که مکانیزم پرداخت در سیستم بهداشت و درمان درست نشود نه مشکل مردم چابهار و نه مشکل کمبود نیروی انسانی حل نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: تا زمانی که در کشور برای پزشکانی که به مناطق محروم می روند درآمد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم و از آن ها بخواهیم که در این مناطق بمانند اما در سیستم های خصوصی به گونه ای دیگر عمل کنیم مشکلات حل نمی شود چرا که یک پزشک متخصص با انجام یک جراحی در بخش خصوصی می تواند سقف حقوق پزشکی که به مناطق محروم می رود را دریافت کند.

وی با اشاره به ۸۰ درصد خدمات بهداشت و درمان که توسط دولت انجام می شود، یادآور شد: ما در بخش تجهیزات و خدمات بهداشت و درمان هزینه می کنیم اما حاضر نیستیم که به نیروی انسانی خود پول بدهیم، برابری بین کسانی که می دانند و نمی دانند و افرادی که کار می کنند یا غیرفعال هستند باعث می شود افرادی که در سیستم دولتی کار می کنند به انزوا کشیده شوند و کسانی که کار نمی کنند جریح تر شوند.

پزشکیان تصریح کرد: مشکل کشور ما نگاه غیرکارشناسی و غیر تخصصی به حوزه سلامت است، شب گذشته کمیسیون اصل ۹۰ در صدا و سیما درباره تعداد پزشکان نظر داد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه اظهارنظر کرده است این در حالی است که پزشکان با این رویه مخالف هستند.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: آموزش با دستور اجرایی نمی شود و درمان را در کشور نمی توان با این رویه به نقطه هدف رساند. پزشکانی که اینگونه تربیت شوند قطعا در کشور نمی مانند و حتما مهاجرت می کنند کما اینکه در شرایط فعلی هم مشاهده می کنیم آیا فرزندان بزرگان ما در مناطق محروم و روستاها فعال هستند؟ لذا برای حل مشکل باید نسخه درست پیچید.

همچنین در این نشست محمدحسن آصفری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی  گفت: موضوع عدالت و جلوگیری از تبعیض اساسی و مهم بوده، دغدغه نمایندگان و مردم این است که چرا باید در تقسیم تجهیزات و کادر پزشکی به شهرهای بزرگ و پایتخت توجه شود اما مردم در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده با کمبود پزشک، تجهیزات و کادر درمان مواجه باشند.

نماینده مردم اراک با اشاره به اینکه در شهرستان های خنداب و کمیجان اتاق عمل داریم، اما کادر پزشکی برای انجام عمل ساده ای مانند آپاندیس با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: پزشک جراح وجود دارد، اما متخصص بیهوشی نیست، این مشکل را چه کسی باید حل کند؟ یکی از شعارهای دولت سیزدهم رفع ناعدالتی ها و تبعیض بود.

وی با بیان اینکه چرا امروز باید در شهرستان های کوچک اتاق های عمل تعطیل باشند؟ گفت: توقع داریم وزیر به عنوان نیرویی جهادی و انقلابی نظارت و بازدیدهایی داشته باشد تا مشخص شود دلیل عدم وجود امکانات و پزشک جراح در شهرستان ها چیست.

آصفری  با تاکید بر اینکه چرا باید مردم برای اقدامات پزشکی مانند MRI و سی تی اسکن به مراکز استان  گاهاً و پایتخت مراجعه کنند؟ عنوان کرد: از دوران دولت احمدی نژاد بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی اراک کلنگ زنی شده، اما پس از گذشت چندین دولت این بیمارستان بلاتکلیف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha