حسین کاخکی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا، تجارت خارجی ایران را پس از انعقاد قرارداد موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری موفق عنوان کرد و افزود: پس از این موافقتنامه صادرات به کشورهای اوراسیا با رشد مستمر همراه بود و آغازگر مسیری شد تا با کسب آمادگی های لازم در آینده به عضویت دائم اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآید.
وی با اشاره به افزایش 11 درصدی صادرات ایران به کشورهای اوراسیا از یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار (در سال ۹۹) به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار (در سال ۱۴۰۰ ) گفت: در تجارت خارجی نیز از ۲ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار واردات در سال ۹۹ به رقم چهار میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار در ۱۴۰۰ رسیده ایم که این رشد در تجارت خارجی کشورمان ( واردات و صادرات ) امید بخش بوده و بخش عمده ای از این موفقیت مرهون انعقاد موافقتنامه مذکور می باشد.
مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران روند مراودات کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نیز به رغم مشکلات بسیار زیاد موفق ارزیابی کرد و گفت: باید زمینه لازم برای عضویت موثر و متوازن در این اتحادیه فراهم شود زیرا موافقت نامه امضا شده یک موافقت نامه تجاری آزاد سه ساله است.
کاخکی با بیان اینکه طی چند سال آینده تجارت دنیا به سمت منطقه آسیا سوق پیدا می کند و این منطقه حجم بیشتری از تجارت جهانی را کسب خواهد کرد افزود: کشورهای مانند هند و تایلند درصدد عضویت در این اتحادیه هستند و آینده درخشانی برای این اتحادیه متصور است که اگر بتوانیم زیرساختهای لازم را برای عضویت در این اتحادیه اقتصادی فراهم کنیم می توانیم تجارت آزاد داشته باشیم و قدرت رقابت پذیری در عرصه های اقتصادی را برای کشور فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تعرفه ها باید به گونهای تعیین شود که با مشکل مواجه نشویم؛ دستیابی به این مهم علاوه بر تقویت اقتصادی آسیب های ناشی از تحریم ظالمانه را نیز پوشش خواهد داد و به این ترتیب قادر خواهیم بود سهم خود را در تجارت جهانی گسترش دهیم .
نیاز فوری کشور به توسعه زیرساختهای تجاری
مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برای دستیابی به بازارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا علی الخصوص کشور روسیه باید زیرساخت های مناسب فراهم شود ، اضافه کرد: این امر مستلزم بسترسازی در توسعه تجارت است. صادرات ما از مسیر زمینی ( از مرز آستارا به جمهوری آذربایجان و سپس روسیه و مسیر ارمنستان به گرجستان و سایر مرزهای که به سمت آسیای میانه و اوراسیا می روند ) با مشکلات عدیده ای مواجه است.
کاخکی یکی از این مشکلات در مرز آستارا را وجود تنها پل فلزی که عبور همزمان بیش از یک کامیون ممکن نیست عنوان کرد و گفت: در شرایط ایده آل روزانه ۲۵۰ کامیون می توانند از این پل عبور کند که قطعا کافی نبوده و توسعه تجارت ما با کشورهای اوراسیا و روسیه با این شرایط با مشکل جدی مواجه است.
وی اظهار داشت: در تجارت دریایی باید خط منظم کشتی رورو از بنادر شمالی به کشورهای اوراسیا راه اندازی شود این درحالیست که ما هماهنگی منظم و دیپلماسی موفقی برای راه اندازی خطوط کشتی رو رو نداریم. عمده ترین و مهمترین مساله ما مقوله حمل و نقل به کشور روسیه از طریق مرز زمینی است .
مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشور ما تشکل های صادراتی منسجمی ندارد گفت : برای توسعه صادرات علاوه بر ایجاد زیرساختهایی مانند ایجاد سکو ، بارانداز و سردخانه مناسب، بازاریابی جهت توسعه صادرات ، شناسایی بازارهای هدف و جلوگیری از رقابت مخرب می بایست تشکل های صادراتی منسجمی بوجود آورد که این امر نیازمند تلاش و کار جهادی است تا صادرات ما به کشورهای اوراسیا رشد جدی را تجربه کند .
مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه در حال حاضر توسعه روابط با کشورهای اوراسیا در عالی ترین سطوح نظام مورد تاکید است پیش بینی می شود با بر طرف شدن موانع فعلی خصوصا حمل و نقل آسان و بدون دغدغه به کشورهای اوراسیا، تسهیل صادرات و ترانزیت و آماده شدن زیر ساخت های لازم شاهد پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کمترین زمان ممکن باشیم.
نظر شما