جهان از اقدامات شهدای مبارزه با موادمخدر بهره‌مند می‌شوند

گرگان - ایرنا- مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور گفت: مردم در دورترین نقاط جهان از دستاوردها و اقدامات شهدای مبارزه با مواد مخدر بهره مند می شوند.

به گزارش ایرنا، سردار محمد مسعود زاهدیان روز پنجشنبه در یادواره ۸۳ شهید مبارزه با مواد مخدر گلستان در شبستان حضرت رسول (س) امامزاده عبدالله (ع) گرگان افزود: 
هر سال روز جهانی مبارزه با موادمخدر، شعار ویژه‌ای از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود که براساس آن شعار، اقدامات لازم کشورها برای مقابله با موادمخدر و اعتیاد در آن سال برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شود که شعار سال جاری "پرداختن به چالش‌های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری" است.
وی اظهارداشت: این سالروز جهانی روز پنجم تیرماه در سراسر دنیا  برگزار می شود که در جمهوری اسلامی از اول تیرماه تا هفتم تیرماه برنامه های ویژه ای برای آن ترسیم شده است.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای قرار گرفته که بزرگ ترین قطب موادمخدر سنتی، صنعتی و روان گردان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی  تولید این مواد از ۱۸۵ تن به ۱۰ هزار تن رسیده که ترکیب آن تهدیدی بزرگ و مشکل سازی شده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: قرار گرفتن کشور در مسیر سنتی موادمخدر به عنوان سهل الوصول ترین مسیر متاسفانه ما را با تهدید جدی آن روبه رو کرده است که حتی اگر متر به متر در مرزهای کشور نیرو و تجهیزات گذاشته شود باز با این تهدید دائمی رو به رو است.
سردار زاهدیان  بیان کرد: تلاش جدی در کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندسازی افراد برای پیشگیری و مقابله باید محور برنامه ها قرار گیرد.
 وی اظهارداشت: طرح یاریگران زندگی به عنوان چراغ مشارکت بخشی و مشارکت جویی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در  حوزه های مختلفی از جمله حرفه آموزی دنبال می شود و با استفاده از ظرفیت موجود و خیران بازتوانی و حرفه آموزی معتادان را ارتقا می دهد.
وی بیان کرد: حمایت های بیشمار  مردم در عرصه های مختلف یاریگر دستگاه های اجرایی بوده که امیدواریم با استفاده از این ظرفیت در ارتقای کیفیت خدمت رسانی، ایجاد مراکز درمان، حرفه آموزی، بکارگیری و بازآفرینی افراد درمان شده و اجتماعی کردن آنها نقش ویژه ای دارند که به یقین با نقش گسترده افراد خیر در حضور و پذیرش جامعه از این قشر آسیب پذیر جدی است.  
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خیران گلستانی در عرصه های مختلف از جمله درمان و مدرسه سازی در کشور پیشران بوده که امیدواریم در حوزه مبارزه با مواد مخدر هم مشارکت ویژه ای داشته باشند.
سردار زاهدیان افزود: کاهش موادمخدر به عنوان آسیب اجتماعی به صورت فراگیر در کاهش آسیب های دیگر تاثیرگذار بوده که با پیشگیری و درمان این مهم محقق خواهد شد.
به گزارش ایرنا،در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل موادمخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر را به‌طورجدی، انجام دهند و ازآنجاکه این سند در روز ۲۶ ژوئن برابر ۵ تیرماه با کسب اکثریت آرا کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تصویب شد، این روز را به نام روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha