وزیر آموزش و پرورش: ۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آموزشی فارس اختصاص یافت

شیراز-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش گفت:۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آموزشی فارس تصویب شد و ۲۰ میلیارد تومان هم برای تجهیزات اختصاص یافت.

یوسف نوری روز  پنجشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس اظهار کرد: آموزش و پرورش نقش بسزایی در ابعاد مختلف جامعه دارد و اگر نظام آموزش و پرورش تقویت شود قطعا جامعه هم اصلاح خواهد شد.

وی به تأثیر آموزش و پرورش بر بخش‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر آموزش و پرورش را تقویت کنیم دیگر زندانی، بیمار و حتی مشکلات ارزی برای خرید مواد اولیه دارویی نداریم. بدون شک اگر به آموزش و پرورش توجه شود مشکل اشتغال هنرستانی‌ها نیز برطرف خواهد شد.

نوری با اشاره به شعار سال گفت: اگر دانش‌بنیان‌ها در مدیریت فناوری و دانش ایجاد نشود تولید و اشتغال هم ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان شدن امور باعث افزایش بهره‌وری می‌شود، گفت: در حال حاضر بهره‌وری بخش اقتصادی کشور نزدیک صفر است. این در حالیست که همه اعتقاد دارند پایه‌ریزی دانش‌بنیان‌ از دوره دبستان و متوسطه اول صورت می‌گیرد.

نوری با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هم‌ در دوره ابتدایی بیش از ۱۵ درصد است، گفت: از آنجا که این نرخ ملموس نیست سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی عنوان داشت: از سال ۶۴ قرار بود سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش اجرا شود اما اجازه ندادند و فقط سند را تدوین کردند و در طاقچه گذاشتند تا اینکه سند بنیادین در سال ۱۳۹۰ تصویب شد ولی باز هم عده‌ای مانع از اجرایی شدن سند شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دوره گذشته سند ۲۰۳۰ بدون هیچ شرطی پذیرفته شد، گفت: مشکل ما استفاده از الگوی تقلیدی است در حالی که ما از یک نظام ایدیولوژیک، اعتقادی و  انقلابی برخوردار هستیم. در طول زمان هم به دلیل اینکه برنامه‌های پنج‌ساله ما بر اساس آمایش سرزمین نبودند همواره اصطلاح ناموزونی را در همه قسمت‌ها داشته‌ایم که این مسائل باعث عدم تحقق عدالت می‌شود.

وی گفت: استان البرز در حال حاضر پایین ترین سرانه را دارد. برخی از مدارس در کشور واقعا ظرفیتی برای پذیرش دانش‌آموز ندارند. باید حدود ۸/۳ متر فضا برای هر دانش‌آموز داشته باشیم.

او اضافه کرد: به دلیل اینکه با مشکلات بسیاری مواجه هستیم سرانه‌های کیفیت بخشی از جمله سرانه ورزشی و پرورشی را فراموش کرده‌ایم. در حالی که در دوران کرونا نیاز به مربی بهداشت داشتیم و پس از کرونا نیز به مشاور نیاز داریم.

نوری با بیان اینکه قدمت فرهنگی استان فارس بیش از ۲۵۰۰ سال است، گفت:  لازم است در شورای آموزش و پرورش تصمیمات جدی گرفته شود. نباید اجازه بدهیم مراکز رفاهی، تجاری و درمانی بدون استفاده بمانند و ده سال بعد که از آنها استفاده می‌کنیم تازه متوجه فرسودگی این مراکز شویم. 

او ادامه داد: باید با مشارکت بخش خصوصی این مراکز تجهیز و به روز شود. نباید پول مدارس صرف اینها شود اکنون مدارس در اولویت است، املاک مدارس هم باید به نفع خود مدارس استفاده شود. 

نوری افزود: ۸ هزار مدرسه کانکسی در کشور داریم و در اکثر مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند. در این مدارس که جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شوند ۲۰ درصد اعتبار از سوی شما و ۸۰ درصد وزارت خانه ورود می‌کند.

وی اعلام کرد:۴۰۰ میلیارد تومان  برای پروژه‌های آموزشی فارس تصویب شد اما این اعتبار برای مراکز درمانگاهی، رفاهی و بازنشستگان نیست بلکه باید برای پروژه‌های آموزشی از این اعتبار استفاده شود همچنین ۲۰ میلیارد تومان هم برای تجهیزات داده می‌شود.‌

نوری ادامه داد: برای ایجاد ۱۰۰ فضای ورزشی و تامین اعتبار ۵۰ درصد از سوی معاونت تربیت بدنی نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد ریال در سطح کشور برای فعالیت‌های تابستانی، پرورشی و آموزشی قرار داده شده است، گفت: آموزش تابستانی برای جبران مدت زمان آموزش غیرحضوری است‌. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از ۳۰۰ گروه جهادی از درس دادن تا ساخت و ساز ساماندهی شدند و قرارگاه عدالت تربیتی هم در همه استان‌ها از جمله فارس راه‌اندازی شده است‌. 

وی درباره گسترش نواحی در شیراز گفت: برای حل این مشکل مسیولان مربوطه باید نامه بزنند و ما هم قول پیگیری می‌دهیم. نمایندگان نیز باید به گونه‌ای تدوین کنند که برگشت نخورد.

او به کمبود نیروی انسانی در استان فارس اشاره کرد و گفت:۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر در زمینه نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند و مصوبه دولت هم این است که نخبگان بدون آزمون جذب شوند. 

وی ادامه داد: تربیت معلم براساس سند تحول با جدیت دنبال می‌شود و استان فارس این ظرفیت را دارد که برش استانی سند تحول نیز تدوین شود.

نوری با اشاره به کمبود نیروی موردنیاز برای آموزش عشایر گفت: برای عشایر باید معلم ثابت در نظر گرفته شود  اما این معلمان باید از همان منطقه و عشایر باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد استخدام معلمان قرآنی و مدارس امین پیگیری خواهد شد،گفت: در ساخت اماکن فرهنگیان می‌توانیم ورود کنیم اما برای بازنشستگان باید مقررات را بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: نباید تفکیک کرد می‌توانیم از ظرفیت ساختمان‌ها و مراکز فرهنگیان برای بازنشستگان استفاده کرد. برای اردوگاه‌ها نیز به صورت تجهیزاتی می‌توانیم کمک کنیم اما رقم عمرانی اکنون اعلام نمی‌شود.

مشکلات آموزش و پرورش فارس از زبان نمایندگان مجلس 

علیرضا پاک‌فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس هم گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات امروز جامعه به آموزش و پرورش برمی‌گرد، زمانی که بودجه نیست از بودجه‌های ورزش و آموزش و پرورش استفاده می‌شود، این در حالیست که توجه به سلامت روح دانش‌آموز و معلم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان و معلمان ما با مشکل افسردگی روبه رو هستند که بسیار خطرناک است و وزیر باید تدابیر لازم برای حل این مشکل اتخاذ کند.

نماینده مردم شیراز عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد اما قبل از وقوع فاجعه باید مسئولان بدانند که مشکل کجاست.

وی اظهار داشت: اگر ۱۰ ریال در آموزش و پرورش هزینه شود، ۱۰۰ ریال در بهداشت و درمان صرفه‌جویی و ۱۰۰ ریال در دستگاه‌های فرهنگی مثل صداوسیما صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین نباید برای هزینه‌کرد آموزش و پرورش محدودیت ایجاد شود.

پاک‌فطرت گفت: ۳۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان در کلانشهر شیراز است اما فقط ۱۵ درصد فضای آموزشی استان در شیراز وجود دارد و بخش زیادی نیز فرسوده شده است.

وی به منطقه سیاخ دارنگون اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه منطقه سیاه دارنگون یک سال به بخش تبدیل شده، اما برخی از نقاط این منطقه ۷۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و در زمینه خدمات رسانی به این منطقه مشکل داریم.

او گفت: در صدرا و برخی دیگر از قسمت‌های شیراز که در آینده تبدیل به بخش می‌شوند نیز وضعیت همین‌گونه است. 

پاک فطرت  با اعتقاد به اینکه مجلس باید به بخش آموزش و پرورش توجه ویژه داشته باشد، گفت: بخشی از مدارس نیز قابلیت تغییر کاربری و ارزش افزوده دارند که می‌توان در راستای توسعه فضاهای آموزشی از آنها استفاده کرد. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان نیز با اشاره به بی‌عدالتی در کنکور در برخی مناطق اظهار کرد: متأسفانه سطح دسترسی به امکانات آموزشی به حومه و دهستان‌های شیراز پایین است لذا یک ناحیه باید به این مناطق اختصاص داده شود.

قادری با بیان اینکه فضاهای ورزشی، آزمایشگاهی و رفاهی در استان فارس و شیراز بسیار فقیر است، گفت: هرچند مشارکت خیرین در استان فارس بسیار بالاست اما وزارت خانه نیز به همین اندازه توان بگذارد.

کلنگ زنی ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان فارس
گزارش دیگری نیز حاکی است، مراسم آیین کلنگ زنی ساختمان دانشگاه جامع فرهنگیان استان فارس با حضور آموزش و پرورش، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، استاندار و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.
بنا بر اعلام مسئولان، ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان فارس، در فاز اول در زمینی به مساحت هفت هکتار  و با زیر بنای ۲۰ هزار مترمربع آغاز خواهد شد.
به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس، فاز دوم ساخت دانشگاه در صورت تامین زمین در مجاورت همین زمین اقدام خواهد شد، در غیر اینصورت در قطعه زمین دیگر دانشگاه اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش پنجشنبه باهدف بررسی مسائل آموزش و پرورش، افتتاح و بازدید از پروژه‌های آموزشی و تربیتی و دیدار و گفت و گو با منتخبان معلمان و دانش آموزان، وارد استان فارس شد.

از برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان فارس، شرکت در جمع منتخبان فرهنگیان و دانش آموزان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز؛ دیدار با جمعی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت و اعضای هیات استانی اندیشه ورز اسناد بالادستی آموزش و پرورش است.

نوری در ادامه این سفر ضمن افتتاح پروژه های ورزشی طرح شهید سلیمانی در استان، کلنگ احداث ساختمان ورزش زورخانه و پهلوانی فرهنگیان و دانش آموزان استان فارس را به زمین  زد.بازدید از چند مکان آموزشی و تربیتی از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش وپرورش به شیراز است.

در این سفر صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت و  حامد صبوری مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، نوری را همراهی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha