۳۱ اندیشکده‌ قانون‌گذاری و حکمرانی در کشور راه‌اندازی می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۱ اندیشکده‌ی قانون‌گذاری و حکمرانی در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، بابک نگاهداری شامگاه پنجشنبه  در اجلاسیه و مجمع عمومی گروه شهریاران مشهد که با حضور مدیران شهری و شهریاران مشهد برگزار شد، افزود: همیشه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این نقد بر ما وارد بوده است که چرا فقط از ظرفیت پژوهشگران و اساتید شهر تهران بیشتر برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کنید و از ظرفیت بزرگ اساتید و پژوهشگران در استان‌های دیگر کمتر استفاده می‌شود که این نوید را می‌دهم که با حمایتی که رییس مجلس شورای اسلامی  انجام داده  و همتی که مرکز پژوهش‌های مجلس به خرج داده است، برنامه‌ریزی شده‌ و مکاتبات لازم با دانشگاه‌ها در مجمع نمایندگان استان صورت‌گرفته است که ۳۱ اندیشکده‌ قانون‌گذاری و حکمرانی در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی بشود.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مکاتبات با رؤسای دانشگاه‌ها صورت‌گرفته است که ۲ نفر از اساتید دانشگاه‌های وزارت علوم، یک نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و یک نفر از دانشگاه آزاد اسلامی، ضلع دانشگاهی این اندیشکده را و ضلع دیگر آن را اساتیدی از طرف مجمع نمایندگان استان و نیز مرکز پژوهشکده ها ضلع دیگر آن را شکل دهند که کارکرد دانشگاه ها و نقش آن ها این است که تامین فضای فیزیکی و تجهیزات موردنظر را انجام بدهد.

دبیر نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: قصدمان از راه اندازی این اندیشکده ها این است که از این به بعد، طرح‌ها و لوایح مهم را که فوریت و ضرب الاجل زمانی ندارند را در اختیار این اندیشکده ها در استان‌ها قرار دهیم تا با مشارکت اساتید استانی نظرات را جذب کنیم و به استحضار نمایندگان مجلس برسانیم و هم این‌که در مسائل حوزه‌های انتخابی که الان بار اصلی‌اش روی دوش مرکز پژوهش‌های مجلس است از این پس از ظرفیت‌های محلی برای پاسخ‌دهی به نیازهای کارشناسی نمایندگان مجلس و مدیریت‌های محلی در قالب این اندیشکده ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه این‌که مسائل در کشور ما کمی حالت ابر چالشی و ابعاد فرابخشی و چندبخشی پیدا کرده‌اند به صورتی که حتی وزرا شاید به تنهایی نتوانند این مسائل را حل کنند، لذا ما در مرکز پژوهش‌ها با درک صحیحی که از این موضوع داشتیم، نظام تحلیل کارشناسی مرکز را از نظام تفکر خطی به تفکر چرخه‌ای با مدل تحلیل پویایی شناسی ابر چالش‌های کشور، تغییر دادیم که حدوداً در ۳۲ پلتفرم ابر چالشی، هزار متغیر استراتژیک تاثیر گذار در حکمرانی کشور در حوزه‌های مختلف بود، احصا شد و شبکه علمی مردمی و نحوه تأثیرگذاری این‌ها ترسیم شد و این ظرفیت کارشناسی مرکز پژوهش ها را حداقل ۲ سطح و حتی ظرفیت کارشناسی کشور را افزایش خواهد داد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طرح مدیریت شهری و روستایی آخرین مراحل نهایی شدن خود را طی می‌کند که امید است به زودی آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم و مسیر تصویب خود را طی کند که بخش عمده‌ای از وظایف عمرانی کشور مربوط به مدیریت‌های شهری و روستایی است که طبیعتا مقاومت‌ها و عدم همکاری‌هایی از سوی وزارت‌خانه صورت خواهد گرفت اما اهتمام جدی در این است که مسیر تصویب طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در مجلس به تصویب برسد.

نگاهداری با بیان این که همچنین پارک فناوری شهر را برای اولین‌بار در شهرداری تهران راه‌اندازی کردیم، افزود: همچنین ایده بازارهای شهرداری تهران راه‌اندازی شد و صدها ایده توسط این شرکت‌ها و جوانان ارائه مطرح شد که در این فن بازارهایی که ما برگزار کردیم بیش‌از هزار و ۸۰۰ قرارداد بین شرکت‌های دانش بنیان با سازمان‌های مختلف شهرداری تهران و شهرداری‌های سراسر کشور به امضا رسید که همین رویکرد را ما اکنون در مجلس شورای اسلامی داریم دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به این که رویکردی که ما داریم در مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه دنبال می‌کنیم درواقع رویکرد نوآوری باز است، بیان کرد: اگر مرکز پژوهش‌ها تاکنون بر روش تحقیق و توسعه با کارگزاران نشست های پژوهشی کار و فعالیت می‌کرده، عزم جدی در دوره جدید این است که رویکرد نوآوری باز کنیم و ظرفیت شرکت‌ها و اندیشکده ها و پژوهشکده‌های بیرونی در حد مسائل تفهیمی و نظارتی مجلس، بیش‌از گذشته استفاده کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه به نوعی پیش‌ران کشور در بحث نوآوری عمومی و نوآوری اجتماعی شده است و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نیز هم اکنون با ما همکاری نزدیک دارند کارهایی که تا الان این معاونت انجام داده‌است بیشتر بر روی بعد فناوری‌ها و به‌ویژه در بخش خصوصی تمرکز دارد اما ما از بعد حکمرانی بر این مسأله تمرکز داریم چراکه پیشران تحولات آینده، فناوری‌ها هستند که  گاهی از بعد فناوری به مباحث ورود می‌کنیم که این کاری است که معاونت علم و فناوری انجام می‌دهد و یک  بعد هم این است که ما از بعد تأثیری که این فناوری در حکمرانی کشور در سال‌های پیش رو خواهد گذاشت ورود می کنیم و ما باید این‌ها را به‌موقع شناسایی کنیم و قوانین و تدابیر حکمرانی لازم مربوط به آن را از الان اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: دوستان ما اکنون در مرکز نوآوری و خانه‌های فناوری خلاق این رویکرد را دارند و معاونت علم و فناوری هم آن را پذیرفته‌است و ما را به‌عنوان محور نوآوری اجتماعی و نوآوری عمومی در کشور پذیرفته است.

نگاهداری گفت: ما به‌دنبال ایجاد کارآفرینان سیاستی هستیم. خیلی وقت‌ها ما می‌گوییم کارآفرین، همه فکرشان روی بحث‌هایی می‌رود که شاید خیلی با سیاست‌گذاری و حکمرانی ارتباط نداشته باشد ولی ما این حوزه را به قوت داریم هم در مجلس و هم در مرکز پژوهش‌ها دنبال می‌کنیم که جمعی تحت عنوان کارآفرینان سیاستی شکل بگیرد که این افراد دغدغه‌شان مسائل عمومی جامعه است و دغدغه شان لزوماً فناوری در بخش خصوصی نیست که یک شرکت بزنند و محصولی تولید کنند و اگر شرکتی هم تاسیس کنند به سمت حل مسائل حکمرانی و مسائل عمومی جامعه خواهد بود.
وی افزود: مدتی است که با راه‌اندازی این مرکز این رویکرد دارد در مجلس شورای اسلامی در مجلس یازدهم و مرکز پژوهش‌ها دنبال می‌شود و ما آمادگی این را داریم که حتما از ظرفیت دوستانمان در این مجموعه جوان مشورتی مدیریت شهری استفاده کنیم چرا که در مدیریت شهری حضور دارند که به‌نظر بنده ظرفیت کارآمدی بالاتری دارد و از طرف دیگر با رویکردهای جوان‌گرایی و دانش بنیان دارند کار می‌کنند که این‌ها کاملاً باب کار ما است و ما با آغوش باز استقبال می‌کنیم و از دیدگاه‌ها و نظرات و مشاوره‌ها و مشارکت‌های آن‌ها در رویدادها و استارتاپ ها و برنامه هایی که ما در مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه دنبال می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha