از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

استان ها- ایرنا- خبرنگاران ایرنا دراستانها روز دوشنبه علاوه بر انعکاس رخدادها، سوژه‌های متنوعی را پیگیری کردندکه از مهمترین آنها می‌توان به معضل ریزگردها و تداوم آن در برخی ازمناطق کشور، افزایش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و موافقت ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد اشاره کرد.

به گزارش گروه استان‌ها، مراکز و دفاتر ایرنا امروز ششم تیرماه علاوه بر پوشش برنامه های خبری در سطح استانی و ملی، موضوعات مختلفی را همچون روزهای گذشته دستمایه تولید اخبار، مصاحبه ها و گزارش‌های خبری و تحلیلی خود قرار دادند که با مطالعه آنها می‌توان از رخدادهای مهم کشور اطلاع پیدا کرد.

پدیده توفان‌های ریزگرد و گرد و غبار که در سال‌های اخیر به چالشی مهم تبدیل شده و اغلب استان‌ها را درگیر کرده، دارای دو منشاء داخلی و خارجی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل خشکسالی، کانون‌های داخلی تولید ریزگرد در حال گسترش بوده و حیات در استان‌های مختلف را تهدید می‌کنند.

براساس اخبار گزارش شده، تازه‌ترین موج نفوذ گرد و غبار از روزهای گذشته هوای استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را در نوار غربی کشور تحت تاثیر قرار داده است و در استان البرز نیز با توجه به پیش بینی افزایش دما و پدیده گرد و خاک درمناطق مختلف این استان، امدادگران هلال احمر را برای امداد رسانی احتمالی به حالت آماده باش درآورده است.

در همین حال دکتر ابراهیم شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اعلام کرده که شاخص کیفی هوا در شهرستان های مرزی غرب کرمانشاه شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب تا ساعت هشت صبح امروز در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار گرفت.

از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

همچنین با ورود سامانه‌ای ناپایدار از روز گذشته به آسمان  شهرستان مرزی قصر شیرین ، دید افقی ناشی از گرد و غبار امروز دوشنبه برای دومین روز متوالی به میزان ۶۰۰ متر کاهش یافت.

استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است.

این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

از سوی دیگر گرد و غباری که از کانون‌های کشور عراق وارد خوزستان شده برای دومین روز متوالی بیش از ۱۶ شهر استان را فراگرفته است.

توده گرد و غبار که از صبح روز گذشته وارد استان شده بود، همچنان شهرهای خوزستان را آلوده کرده است. این ریزگردها دیروز به اوج خود رسید و از شب گذشته رو به کاهش گذاشت اما امروز دوباره روند افزایشی گرفته است.

در شهرستان سردشت هم بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، آسمان این شهرستان هم اکنون در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار گرفته و با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش، میزان آلایندگی هوا به ۶۰۰ میکروگرم برمترمکعب رسیده که چهار برابر بیش از حد مجاز و میزان یک هوای استاندارد است.

یکی دیگر از موضوعات مهم تحولات منطقه ای در حوزه سیاسی- امنیتی به ویژه در ارتباط با مواضع کشور روسیه با برخی از همسایگانش در کنار رویکرد سیاسی جامع دولت سیزدهم  و توجه ویژه به ظرفیت های کشورهای هم‌مرز و پیرامونی افق روشنی فراروی مقوله بهبود تعاملات اقتصادی کشور به ویژه استان های مرزی با همسایگان خارجی گشوده است.

از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

در همین راستا مرکز گرگان هم گزارشی تحت عنوان صنعت ترانزیت، ظرفیتی برای شکوفایی اقتصادی گلستان تهیه و منتشر کرده است که در مقدمه آن نوشته است :جایگاه ویژه گلستان از نظر جغرافیایی و واقع شدن آن در مرکز ثقل کریدورهای دسترسی ریلی و جاده ای کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS از طریق ایران به سایر مقاصد خارجی، ظرفیت ارزشمندی در صنعت ترانزیت کالا محسوب می شود که بهره گیری از آن تاثیر زیادی بر رشد و رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

همچنین موضوع استحکام ساختمان در کشور پرحادثه‌ای مانند ایران که همه ساله شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون از جمله زلزله های شدید است، بسیار حائز اهمیت است. از این رو دستگاه های مختلفی در عرصه نظارت بر ساخت و سازها تشکیل شده اند که در این حوزه فعالیت می کنند. در همین راستان مرکز خراسان رضوی گزارشی با عنوان نظارت جدی‌ بر ساخت و سازها، حرکت در مسیر زندگی امن اجتماعی منتشر کرده است که در بخشی از آن می خوانیم :مساله توجه به استحکام ساختمان در همه جا اهمیت دارد، اما این امر در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد به دغدغه ای همیشگی برای متولیان امر تبدیل شده است، چرا که در این شهرها تراکم جمعیت بسیار بالا است و در صورت بروز هرگونه حادثه، تلفات جانی و مالی بسیاری می تواند در پی داشته باشد.

اینجا حق تقدم با یوزپلنگ‌هاست عنوان گزارش از بجنورد است که به مخاطرات و تهدیدها برای یوزپلنگ‌های پرداخته و می نویسد:حضور توله یوزپلنگ در محور سنخواست- جاجرم مصداق دیگری بر پایدار بودن زیستگاه این گونه نادر در میاندشت شهرستان جاجرم است اما دغدغه برای تصادف این حیوان در جاده‌های خراسان شمالی همچنان پابرجا است که انتظار می‌رود بر ایمن‌سازی آن شتاب داده شود.

از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

امروز گزارشی از قزوین با عنوان قزوین، استانی استراتژیک در حوزه حمل و نقل کشور بر روی خروجی قرار گرفت که در بخشی از این مطلب می خوانیم :قزوین به واسطه قرار داشتن در مسیر راه ابریشم، راه های ارتباط ترانزیتی و سابقه تاریخی خود از گذشته های دیرباز همواره یکی از استان های مهم و پراهمیت در حوزه حمل و نقل کشور و استانی استراتژیک محسوب شده است. از آنجایی که کشور ما از گذشته های دور در مسیرهای مهم ارتباطی شرق به غرب قرار داشته و در عین حال نیز جاده مهم ابریشم از آن عبور می کند، این مساله به خصوص در حوزه حمل و نقل کالا بسیار حایز اهمیت بوده و به علت همین سابقه، دنیا نیز اهمیت این موضوع را پذیرفته است.

استقلال "مس آذربایجان" تبلور نگاه ملی برای توسعه منطقه ای گزارشی از تبریز است که به رهاورد سفر استانی رییس جمهور پرداخته و نوشته در پی دستور رییس جمهور که در دیدار با کارگران و مسوولان مس سونگون در محل معدن انجام شد، آیت الله رییسی با اشاره به خواست و مطالبه بخش معدن و مردم در خصوص استقلال مس آذربایجان فی المجلس با آن موافقت کرده و دستور اولیه را با حضور استاندار آذربایجان شرقی صادر کردند.

دفتر بروجرد گزارشی با عنوان سالمندان و ضرورت نشاط اجتماعی منتشر کرده که در مقدمه آن آورده است: می‌توان پیش‌تر از آنکه سالمند در تنهایی خود بماند برای او برنامه ریزی کرد و او را در مسیری قرار داد که همچنان با تکیه بر مهارت‌ها و توانایی‌های خود روزها را سرشار از شادی و نشاط سپری کند.

جدال مرگ و زندگی درخت پالونیا در مریوان گزارشی از سنندج که اشاره می کند: پالونیا گونه ای است که در برخی کشورها همچون ژاپن به نام درخت زندگی از آن نام برده می شود اما به دلیل مهاجم بودن آن در ایران و حال در تالاب بین المللی زریبار مریوان، به چالشی تبدیل شده است که عده ای خواهان حذف آن شده اند و برخی ها هم معتقدند هر گونه تصمیمی باید بر پایه تحقیقات علمی اتخاذ شود.

گزارشی با عنوان کهگیلویه و بویراحمد گورستان بلوط ها؛ آیا هنوز فرصت هست؟ منتشر شده که در بخشی از مطلب آن می خوانیم :آفت پروانه برگخوار و جوانه خوار بلوط امسال بیش از ۶۰ هزار هکتار از جنگل های شهرستان های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد را به گورستان دسته جمعی بلوط های زاگرس تبدیل کرده است و حمله بی امان این آفت همچنان ادامه دارد.

تابستانی داغ‌تر در راه گیلان ،نقل و انتقالات فوتبال و داستان تکراری تراکتور،  پالایش پساب تصفیه‌خانه سبزوار، در پیچ و خم جذب سرمایه ،ابتکار دیدوبازدید شهرداری‌ها در کرمان/از تمرین تامین درآمدپایدار تا تبادل تجربیات مصداقی ،آذربایجان غربی در آبی ترین وضعیت کرونایی/ واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها فراموش نشود ،گلمندره؛ سدی برابر آسیب سیل به جنگل گلستان و شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی از دیگر گزارش های مراکز استان ها است.

از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

اخبار مهم و برگزیده استانی 

برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ویژه به ظرفیت‌های مناطق محروم داریم 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ارتباط ویدئویی با اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: ما برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای به استعدادها و ظرفیت‌های بزرگ مناطق مختلف کشور از جمله مناطق محروم داریم.

وی در آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان افزود: ما برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای به استعدادها و ظرفیت‌های بزرگ مناطق مختلف کشور داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به طور حتم شهرستان‌های مختلف در کشور هر کدام پر از استعدادهای بزرگ فرهنگی هنری هستند که در دولت مردمی بر شکوفاسازی آن ها اهتمام داریم تصریح کرد: همدان در کنار همه مناطق ایران سرافراز باید در دولت مردمی از امکانات فرهنگی هنری به نسبت عادلانه برخوردار باشند.

راه مقابله با سلطه جهانی ایجاد یک جریان مردمی است

 دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر بهشتی و ٧٢ نفر از یاران باوفایش در مصلی امام خمینی (ره) رشت با بیان اینکه شبکه سلطه جهانی به نظام حقوقی تبدیل شده است تا ملت های مستقل جهان را منزوی، وابسته و پشیمان کنند، افزود: راه مقابله با این حربه، ایجاد یک جریان مردمی مدافع حق در جهان است،که پیشتر امام راحل(ره) انجام داد.

حمله سایبری به شرکت فولاد خوزستان ناکام ماند

 امین ابراهیمی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به حمله سایبری به برخی سیستم ها و تجهیزات این شرکت گفت: این حمله سایبری آسیب و خسارتی به شرکت فولاد خوزستان وارد نکرده است.

وی  اظهار داشت: ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح امروز برخی سیستم های شرکت فولاد خوزستان مورد حمله سایبری قرار گرفت. با اقدام به موقع و هوشیاری موجود،این حمله ناکام ماند و هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشد.

۷۵۰ هزار مددجوی کمیته امداددانش‌آموز هستند

 مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در مراسم تجلیل از مدیران برتر مدارس همدل در مشهد گفت:بین ۷۳۰ تا ۷۵۰ هزار مددجوی کمیته امداد در سراسر کشور دانش‌آموز هستند همچنین ۵۲ هزار دانشجو و ۶ هزار مددجوی نخبه در کشور وجود دارد که ظرفیت زیادی برای رشد و ترقی دارند.

وی افزود: در قالب طرح مدارس همدل که اجرای آن از سال ۱۳۹۹ آغاز شد مدارس هیات امنایی و غیرانتفاعی برای ثبت نام از دانش آموزان با استعداد تحت پوشش این نهاد اقدام کردند که در گام نخست سه هزار و ۳۰۷ مدرسه غیردولتی، نمونه دولتی و هیات امنایی، تحصیل بیش از هفت هزار دانش آموز تحت پوشش را قبول کردند.

از تداوم پدیده گرد و خاک در برخی استانها تا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه

یزد میزبان نخستین جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی کشور شد

احمد آخوندی مدیرکل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اعلام کرد این استان در پاییز امسال میزبان نخستین جشنواره کشوری چند رسانه ای میراث فرهنگی است.

به گفته محمد محمدزاده سرپرست جهاد کشاورزی خراسان شمالی سه هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به استان در بخش کشاورزی مصوب شد که تحول زیادی در این عرصه ایجاد خواهد کرد. 

وی اظهار داشت: از مجموع این میزان اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان برای بخش آب و خاک در حوزه های مختلف بخش کشاورزی و یکهزار میلیارد ریال آن برای ایجاد خط اعتباری برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است که امیدوار هستیم با میزان این اعتبار تخصیصی تحولی در این حوزه ایجاد شود.

موافقت ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد خراسان رضوی 

مرتضی مجردی رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طبق اعلام مسوولان ترکمنستان از ابتدای هفته جاری (چهارم تیرماه) رانندگان و کامیونهای ترانزیتی با ملیتهای غیرترکمنستانی می توانند از مرز لطف آباد شهرستان درگز وارد این کشور شوند و بار خود را به سایر کشورهای آسیای مرکزی انتقال دهند. 

وی افزود: این موافقت مسوولان مرزی ترکمنستان در راستای توافقات مسوولان بلند پایه دو کشور و  تجارت در قالب دالان شمال- جنوب صورت گرفته است و طبق اعلام مرزبانی منطقه  "قهقهه" ترکمنستان مسیر ترانزیتی لطف آباد تا فاریاب ازبکستان مانند مسیر سرخس تا فاریاب بر روی ناوگان ترانزیتی باز شده است.

بررسی دقیق ظرفیت‌های کشاورزی میاندوآب در سفر آتی وزیر جهاد کشاورزی

 اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به سفر روز سه شنبه «سیدجواد ساداتی‌نژاد»، وزیر جهاد کشاورزی به میاندوآب، گفت: در این سفر، ظرفیت های این منطقه به صورت ویژه و دقیق مورد بررسی قرار می گیرد.بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی با محوریت برنامه‌ریزی سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان‌های میاندوآب، چهاربرج و باروق افزود: در این سفر، ضمن احصای نیازمندی‌ها، تصمیم‌گیری‌های لازم برای رفع مشکلات نیز در دستور کار قرار دارد.

رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به قشم ایمن می‌شود  محور سخنان افشار فتح الهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم است که از آمادگی این سازمان برای آغاز طرح بزرگراه درگهان به لافت خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، دایره بزرگراهی شرق جزیره قشم تامین و رفت و آمد ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی به سرزمین آب و آفتاب ایمن می‌شود.

کاهش چشمگیر آتش سوزی در اراضی ملی قروین محور گفت و گوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بود که گفته آتش سوزی در اراضی ملی استان با اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به شکل چشمگیری کاهش یافته و از ۸۴ هکتار به تنها یک هکتار رسیده است.

سرهنگ کیومرث سلیمانی افزود: سال گذشته ۸۶ فقره آتش سوری در اراضی ملی استان قزوین گزارش و به ثبت رسید اما امسال خوشبختانه تنها یک فقره آتش سوزی گزارش شده است.

طرح هر مسجد یک حقوقدان

به همت کانون بسیج قضات سازمان بسیج حقوقدانان سپاه خوزستان به صورت نمادین در مسجد امام حسن مجتبی(ع) کوی نفت اهواز آغاز شد.

پیشرفته‌ترین دستگاه آنژیوگرافی قلبی کشور به استان لرستان رسید 

دکتر بهرام دلفان رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: جدید ترین و پیشرفته‌ترین محموله دستگاه آنژیوگرافی قلبی کشور برای نصب در بیمارستان شهید مدنی خرم‌آباد به استان لرستان رسید. این دستگاه جهت استقرار در بیمارستان شهید مدنی خرم‌آباد، وارد استان لرستان شده است.

استان سمنان دارای دو منطقه ویژه اقتصادی با کد گمرکی شد 

محمد رضا باقری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: سمنان پس از گرمسار دارای منطقه ویژه اقتصادی دارای کد گمرکی شد. منطقه ویژه اقتصادی سمنان، به عنوان یکی از مصوبات سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به این استان، با کاربری تجاری صنعتی در زمینی به مساحت یکهزار هکتار در مجاورت شهرک صنعتی سمنان قرار دارد که در تقویت شهرک صنعتی و فعالیت مستمر این منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید 

عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت : آیین عزاداری هیئات مذهبی زائران و مجاوران حرم در ایام مسلمیه به ثبت ملی رسید و این موضوع از لحاظ حقوقی باعث استحکام سنت دیرینه برگزاری مراسم با شکوه در صحن سیدالکریم می شود. 

تخصیص اعتبار ۱۲۰میلیارد تومانی رییس جمهور برای بازسازی ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

حبیب ستوده مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای بازسازی ورزشگاه یادگار امام ره تبریز طی سه سال اختصاص یافته است که مشکلات و نواقص عمده این مجموعه را برطرف خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha