پروژه‌های آب و فاضلاب اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار

اسلامشهر- ایرنا- مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران گفت: چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب سه شهرستان اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان نیاز است.

به گزارش ایرنا، سعید الکایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه دومین سال خشک در کشور سپری می‌شود، اظهار داشت: در سال گذشته در حوزه کرج و طالقان ۴۸۸ میلی‌متر بارش وجود داشت که این کاهش در سالجاری ۳۶ درصد بود.

وی با اشاره به کاهش ذخیره آب در سدهای استان تهران بیان کرد: ۳۳۰ حلقه چاه در جنوب‌غربی استان تهران وجود دارد که آب مردم را تامین می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران به مصرف روزانه ۶۰۰ میلیون لیتر آب در سه شهرستان اسلامشهر، رباط‌کریم و بهارستان، افزود: سرانه مصرف آب در کشور بسیار بالا است که ۲۲۴ لیتر به ازای هر نفر مصرف می شود، در حالی که سرانه استاندارد آب در کشور ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

الکایی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای اروپایی میزان مصرف آب کمتر از ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر است، گفت: ۶۶۸ هزار ۹۴۶ مشترک در جنوب غربی استان تهران وجود دارد و ۱۹۵ هزار مشترک آب به فاضلاب متصل شده است.

وی تصریح کرد: ۱۰۹ مخزن آب در شهرستان های رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان وجود دارد و به صورت شبانه روزی رصد می شود تا مردم دچار مشکلات کم آبی نشوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران با اشاره به اتصال فاضلاب اسلامشهر و پرند به مدار تصفیه‌خانه، اظهار داشت: تصفیه خانه شهر رباط کریم با ۶۷ درصد پیشرفت فیریکی عملیات اجرایی و عمرانی آن ادامه دارد.

الکایی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۱ میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های آبی جنوب‌غربی مصوب و ۲۲ درصد آن محقق و تخصیص یافت، عنوان کرد: هیچ پروژه‌ای در جنوب غربی متوقف نشده است و ۲۵۰ میلیارد تومان دیون پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران است.

وی با اشاره به وجود ۲۱۰۰ کیلومتر شبکه در جنوب‌غربی استان تهران، تصریح کرد: ساخت تصفیه‌خانه‌ها، مخازن آب، خط انتقال آب واوان، حفر و تجهیز چاه آب و اصلاح و بازسازی شبکه از مهمترین پروژه‌های آب و فاضلاب در سه شهرستان بهارستان، رباط‌کریم و اسلامشهر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان‌تهران افزود: ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب سه شهرستان اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان نیاز است.

الکایی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است گفت: سطح حفر عمق چاه‌های آب در منطقه به ۲۲۰ متر رسیده است که چالش های زیادی را به وجود آورده است و خطرات فرونشست زمین را افزایش می‌دهد.  

وی افزود: فرونشست در شهرستان‌های اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان ۳۶ تا ۴۰ سانتیمتر در جنوب‌غربی استان تهران است که خطرات بسبار را در مصرف آب‌های زیرزمینی نشان می دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران عنوان کرد: ۶۰ درصد مردم منطقه طبق چارچوب آب مصرف نمی‌کنند و الگوی مصرف افزایش چشمگیری داشته است و آینده پرچالشی با کاهش نزولات آسمانی وجود دارد که وضعیت را بسیار نگران کننده می‌کند.

الکایی با تاکید بر مشارکت مردم برای عبور از بحران در مصرف آب، اظهار کرد: قطعی آب در برخی از شهرهای جنوب‌غربی به دلیل ذخیره‌سازی آب مخازن مجبور به افت فشار آب در مناطق می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: پساب تصفیه خانه پرند و اسلامشهر جهت استفاده شهرداران در فضای سبز، شهرک و شرکت‌های صنعتی و نیروگاه واگذار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha