دبیرکل ناتو: در مورد یک برنامه جامع کمک به اوکراین توافق خواهیم کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه ساعاتی پیش از آغاز نشست سران ناتو در مادرید، اظهار داشت: ما در مورد یک برنامه جامع کمک به اوکراین به توافق خواهیم رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، ینس استولنبرگ (Jens Stoltenberg)  با طرح این ادعا که اوکراین به دلیل تهاجم روسیه با "وحشیگری" بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که به حمایت خود از کی‌یف ادامه دهند.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هدف از این توفق را کمک به اوکراین برای حق دفاع از خود اعلام و اضافه کرد: بسیار مهم است که ما آماده حمایت از کی‌یف هستیم.

در همین پیوند رئیس جمهور فرانسه نیز ساعتی پیش با اشاره به روند ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، گفت: روسیه نمی‌تواند و نباید در این جنگ پیروز  شود.

روزنامه لو فیگارو به نقل از امانوئل مکرون که در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران گروه هفت سخنرانی می‌کرد، نوشت: بنابراین حمایتمان از اوکراین و تحریم‌هایمان علیه روسیه تا زمانی که ضروری باشد و با شدت لازم در هفته‌ها و ماه‌های آتی ادامه می‌یابد.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد: حمله این هفته روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین "جنایت جنگی" است و پاریس تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد.

در همین پیوند ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواستار معرفی روسیه به عنوان "دولت حامی تروریسم" شد.

وی اضافه کرد: "تنها تروریست‌های کاملا دیوانه که نباید جایی روی زمین داشته باشند، می‌توانند به اهداف غیرنظامی موشک بزنند."

زلنسکی با طرح این ادعا که حمله به یک مرکز خرید در اوکراین عمدی صورت گرفته است، اعلام کرد: روسیه باید به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته شود و جهان می‌تواند ترور روسیه را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha