اجرای طرح یاریگران زندگی برای خودمراقبتی دانش آموزان است

بوشهر - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طرح یاریگران زندگی الگویی برای خودمراقبتی دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی و تبدیل مدرسه به فضایی مناسب و با نشاط برای یادگیری، تمرین و فراگیری مهارت‌های زندگی است.

محمود حقدوست روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در طرح یاریگران زندگی بر اجتماعی شدن و ارتقای مهارت‌هایی نظیر مهارت حل مساله، نه گفتن به تعارف مواد مخدر، جرات ورزی، برقراری ارتباط، گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، شناسایی قابلیت‌های آموزش و پرورش، معرفی الگوهای مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی تاکید می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌ بخشی به آنان دربرابر آسیب‌ها اجتماعی از جمله اعتیاد در طرح یاریگران زندگی پیش بینی شده و در قالب آن  آموزش ‌و پرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، تربیتی، ترویجی و مراقبتی، ذهن کنجکاو دانش آموزان را در برابر مخاطراتی همچون اعتیاد  هوشیار می‌کند.

حقدوست با بیان اینکه درطرح یاریگران زندگی به دنبال فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان هستیم گفت: آموزش و مهارت بهترین راه حل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطراست.

وی ادامه داد: در طرح یاریگران زندگی مشکلات بین همسالان شناسایی، درخت مشکل طراحی و پس از آن راهکارها و پروژه‌های مختلفی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و موانعی که بر سر راه دانش آموزان وجود دارد، ارائه می‌شود.

حقدوست اظهار کرد: در همین ارتباط در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ طرح یاریگران زندگی برای ۷۳هزار و ۷۴۴دانش آموز مقطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه در قالب یکهزار و ۹۷ مدرسه استان بوشهر اجرا شد.

اجرای طرح یاریگران زندگی برای خودمراقبتی دانش آموزان است

به گفته حقدوست طرح "مدیریت مورد " به معنی تلفیق رویکرد توانمند سازی با مداخلات مربوط به ارجاع، درمان و مددکاری نیز از دیگر طرح‌های آموزش و پرورش است که در قالب این طرح تلاش می شود دانش آموزانی که دارای مسائل و مشکلاتی هستند شناسایی و در گام بعد به هسته های مشاوره معرفی و حمایت شوند.

وی یادآور شد: در همین ارتباط در سال تحصیلی گذشته ۳۹۰ دانش آموز در قالب مدیریت مورد در استان بوشهر شناسایی شدند که از این شمار ۲۸۵ مورد برای ارجاعات بعدی، ۲۵ مورد درمان و ۲۸۵ مورد نیز مددکاری صورت گرفت.

راه اندازی ۸۵۲ کانون یاریگران زندگی در مدارس استان بوشهر

به گفته حقدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ در راستای راه اندازی کانون‌های یاریگران زندگی ۸۵۲ کانون با ۵۱هزار و ۱۲۰ نفر عضو در استان بوشهر تشکیل شد که در همین راستا بیش از ۸۰۰ طرح ابتکاری از طرف این کانون‌ها دریافت شد.

وی ادامه داد: همچنین ۸۷۲ پروژه و ۱۰۰ موشن گرافی در راستای توزیع و انتشار محتوای آموزشی فضای مجازی در زمینه آسیب‌های فضای مجازی و سوء مصرف مواد مخدر تولید شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در کنار فعالیت ۱۸ مرکز مشاروه فرهنگی و تربیتی خط ۱۵۷۰ برای ارائه خدمات مشاوره ای، روان شناسی تحصیلی و تربیتی به دانش آموزان، اولیاء و همکاران فعال است.

حقدوست با اشاره به راه اندازی مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی استان بوشهر با عنوان نماد مهربانی (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزی) افزود: تلاش می شود دانش آموزانی که مشکلاتی دارند و امکان ارجاع مستقیم به مراکز نگهداری بهزیستی ندارد در این مرکز پذیرش و با استفاده از مربیان و مشاوران از لحاظ روحی و روانی احیا و بعد از چند ساعت با ارتباط با ولی در اختیار مرکز نگهداری بهزیستی استان قرار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: همچنین تلاش می شود با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر راه اندازی شود.

حقدوست اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است خانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با فضا آرایی به محیطی با نشاط و شاداب همراه با بازی و سرگرمی برای دانش آموزان در همه گروه‌های سنی تشکیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح  ائتلاف نماد گفت: این طرح نیز با حضور گروهی از پزشکان، مددکاران بهزیستی و کمیته امداد در است اجرا است و براین اساس بعد از شناسایی دانش آموز و ثبت مشخصات آن در سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی گروه ائتلاف به فراخور مشکل به مساله آن دانش آموز رسیدگی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha