امروزه چالش های محیط زیستی و با فاصله زیاد از تمام آنها معضل آلودگی هوا به بخش ثابتی از زندگی بشر تبدیل شده است، هر سال در تابستان و زمستان به طور جداگانه به جای برف و باران و وزش باد ملایم باید منتظر ورود گرد و غباری باشیم که در واقع نتیجه عملکرد نادرست انسان در قبال محیط زیست و بهره کشی بیش از حد از طبیعت است، البته سال به سال که می گذرد شاهد افزایش دامنه این پدیده در کشور هستیم به طوری که امسال در خرداد ماه با بروز پدیده گرد و غبار که از کشور سوریه و عراق وارد ایران شده بود، علاوه بر تعطیلی تهران شاهد این بودیم که این ذرات ریز برای اولین بار خود را به استان گیلان هم رساند در حالی که تاکنون چنین امری گزارش نشده بود البته در سال های گذشته به استان های شمالی مانند گلستان و مازندران می رسید اما به استان گیلان نه، که این خود نشان از وخامت اوضاع دارد.
اما اکنون انسان به این نتیجه رسیده که طبیعت کار خودش را می کند و شوخی ندارد، در واقع هر طور که با طبیعت رفتار کنی همان جواب را هم می گیری، از این رو در صدد جبران مافات برآمده و تلاش می کند از آن بهره کشی کم و خسارات را جبران کند که در این میان برخی کشورها موفق و برخی در میانه راه و برخی در ابتدای راه هستند، البته تمام آنها در تلاشند تا با استفاده از فناوری های روز پیامدهای محیط زیستی را در زندگی کاهش دهند.
یکی دیگر از معضلات در راستای آلودگی هوا گازهای آلاینده مانند ذرات معلق است و گریبانگیر کلانشهرها شده است که از منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت ساطع می شود، البته در قانون هوای پاک به موتورسیکلت های کاربراتوری به طور ویژه نگاه شده است به طوری که شماره گذاری آنها از سال ۱۳۹۷ ممنوع اعلام شده بود البته با لابی گری هایی این روند اجرایی نشد اما در دولت سیزدهم با جدی گرفتن موضوع تردد خودروها و موتورسیکلت های کاربراتوی، تردد و شماره گذاری آنها از ابتدای سال ۱۴۰۱ در کلانشهرها ممنوع شد.
داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار ایرنا گفته بود که موتورسیکلت کاربراتوری زیاد داریم این در حالی است که موتورسیکلت ها ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق و آلودگی هوا در تهران سهم دارند، در واقع موتورسیکلت های کاربراتوری ۱۷ تا ۱۸ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می کند از طرفی هم نمی توانند معاینه فنی را پاس کنند چون کاربراتوری هستند دلیل اینکه خیلی به معاینه فنی مراجعه نمی کنند همین است چون سیستم شان جوابگوی حدود مجاز معاینه فنی نیست بنابراین با توجه به سهم موتورسیکلت های فرسوده در آلودگی هوا در کلانشهری مانند تهران، هدف سازمان حفاظت محیط زیست نوسازی آنها است که البته با توجه به بزرگ بودن ابعاد موضوع دولت هم باید ورود کند.
سازمان حفاظت محیط زیست به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نامگذاری سال، نسبت به حمایت از شرکت های دانش بنیان وارد عمل شده تا حفاظت و احیای محیط زیست را تسهیل کند. برای به نتیجه رسیدن این مسیر نیاز است تا از دانش و فناوری های روز استفاده شود که در این میان نقش شرکت های دانش بنیان بسیار حایز اهمیت است به طوری که می توان با استفاده از توان دانش بنیان ها علاوه بر شناسایی منابع آلاینده، این مشکل را ریشه ای حل کرد، در واقع با توجه به نقش و اهمیتی که فناوریهای نو و پیشرفته در کاهش آلایندههای محیطی، بهبود مصرف انرژی و سلامت جامعه دارند، شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق میتوانند در این زمینه نقشی کلیدی ایفا کنند، بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در زمینه کاهش آلودگی هوا فعالیت می کنند را در دستور کار خود قرار داده است.
شناسایی بیش از ۴۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه محیط زیست
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست درباره برنامه های این سازمان در راستای حفاظت از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نامگذاری سال، نسبت به حمایت از شرکت های دانش بنیان وارد عمل شده و تلاش دارد با تقویت حوزه های دانش بنیان و استفاده از محصولات و کارهایی که در این حوزه انجام می شود امر حفاظت و احیای محیط زیست را تسهیل کند.
نورالله مرادی افزود: سازمان محیط زیست تلاش دارد با هموار کردن ورود کسب و کارها و تولیدات دانش بنیان و فناور به حوزه محیط زیست بتواند با یک برنامه ریزی منظم و احصای چالش هایی که دارد با بهره گیری از دانش حوزه های دانش بنیان نسبت به رفع این چالش ها و معضلات محیط زیستی اقدام کند، در همین راستا یک گام علمی و عملی جدی برداشته و آن هم طراحی و ایجاد دبیرخانه همایش ملی محیط زیست، تولید دانش بنیان؛ نیازها و فرصت ها است که این همایش سوم خرداد امسال با حضور بیش از ۲۳۰ شرکت دانش بنیان برگزار شد.
وی اظهارداشت: این دبیرخانه همچنان فعال است و شرکت های دانش بنیان می توانند با مراجعه به آن با ارائه اسناد و تولیدات خود زمینه حضورشان به این حوزه را فراهم کنند و اگر تولید مناسبی داشته باشند به آنها کمک می کنیم پس از انجام آزمایش های مربوطه به نهادهای مرتبط معرفی تا محصولاتشان که در راستای حفظ محیط زیست است، عرضه شود.
بانک اطلاعات شرکت های دانش بنیان تا پایان تیرماه راه اندازی می شود و شرکت های فعال در این عرصه می توانند اطلاعات خود را در آن بارگذاری و ثبت کنند مرادی ادامه داد: در حال حاضر هم یک فضای هماهنگی و تعاملی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه ها، پردیس ها و مراکز رشد ایجاد کردیم و تا کنون حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور فعال در حوزه محیط زیست را شناسایی کردیم و امیدواریم بتوانند به حل معضلات محیط زیست ورود جدی داشته باشند.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: همچنین در حال راه اندازی بانک اطلاعات شرکت های دانش بنیان هستیم که تا پایان تیرماه راه اندازی می شود، شرکت های دانش بنیان در حوزه محیط زیست امکان بارگذاری اطلاعات خود را در این بانک دارند و امکان دسترسی بخش های مختلف سازمان هم برای ارتباط با این شرکت ها بر اساس اطلاعات بار گذاری شده فراهم شده است.
تولید ۹ محصول دانش بنیان در زمینه اندازه گیری آلاینده های هوا
موسس یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: این شرکت موفق به تولید ۹ محصول دانش بنیان در حوزه سنجش آلاینده های هوا شده که با این محصولات کشور در این حوزه از واردات بی نیاز شده است.
علیرضا نورپور افزود: این محصولات در زمینه پایش آلاینده های خروج از اگزوز خودروها اعم از خودروهای بنزینی، گازسوز و دیزلی، آلاینده های محیطی که نمونه آن ایستگاه های سنجش کیفیت هوای شهری است، همچنین آلاینده های خروج از دودکش منابع ساکن یعنی کارخانجات اعم از گاز و ذرات را هم شامل می شود.
نورپور ادامه داد: دستگاه اندازه گیری ذرات معلق محیط برای ارزیابی اثرات آلودگی روی سلامت انسان که پیش از این از خارج کشور وارد می شد را برای اولین بار در داخل تولید کردیم، با تولید این محصولات نه تنها دیگر برای اندازه گیری آلاینده های هوا به واردات نیاز نداریم بلکه صادرات این محصولات را هم آغاز کرده ایم.
موسس شرکت دانش بنیان فن پایا گفت: یکی از مشکلات ایستگاه های سنجش کیفیت هوای شهری موجود در کشور قدیمی بودن فناوری آنها است که مصرف برقشان را به شدت افزایش می داد و باعث می شد که بخش عمده این ایستگاه ها در نیمه اول سال خاموش شوند اما با نوآوری که در این بخش انجام دادیم و ۱۰۰ درصد این ایستگاه ها را به پنل های خورشیدی مجهز کردیم، دیگر نیاز آنها به مصرف برق نیروگاه ها مرتفع شده است.
نورپور اظهارداشت: این دستگاه ها مجهز به GPRS هستند و می توانند داده ها را از هر نقطه ای به سرورها منتقل کنند.
نظر شما