کالونی های کلیسای پروتستان آمریکا رژیم صهیونیستی را " رژیم آپارتاید" اعلام کرد

تهران – ایرنا - تهران – ایرنا - کالونی های کلیسای جامع پروتستان آمریکا شاخه پرسبیترین روز سه شنبه در دویست و بیست و پنجمین مجمع عمومی خود به اتفاق آرا اسرائیل را به عنوان "رژیم آپارتاید" شناسایی کرد و به طور رسمی تشکیل اسراییل را در تقویم خود " روز نکبت" خوانده است.

به گزارش ایرنا از العربی نیوز، بر اساس بیانیه ای که در وب سایت کلیسای فرقه کالونی پروتستان ایالات متحده منتشر شد، کمیته تعامل بین المللی این ارگان مذهبی قطعنامه ای را تصویب کرد مبنی بر به رسمیت شناختن این واقعیت که «قوانین، سیاست ها و عملکردهای اسرائیل در قبال مردم فلسطین، مطابق با تعریف حقوقی بین المللی، آپارتاید محسوب می شود».

این کمیته همچنین خواستار پایان محاصره غزه توسط اسرائیل شد و "حق همه مردم برای زندگی و عبادت مسالمت آمیز" در بیت المقدس را تایید کرد.

از مجموع ۳۱ عضو رای‌دهنده شورا، ۲۸ عضو با این قطعنامه موافقت کردند که بیان می‌کند اسرائیل با وضع دو مجموعه قانون، یکی برای اسرائیلی‌ها و دیگری برای فلسطینی‌ها که رفتار ترجیحی با یهودیان اسرائیلی و رفتار ظالمانه با فلسطینی‌ها دارد، عملا و رسما آپارتاید را اجرا می‌کند. این کلیسا بیش از ۱.۷ میلیون عضو دارد.

همچنین در این قطعنامه ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت) به عنوان یادبود روز نکبت  - برای بزرگداشت فاجعه ای که طی آن ۷۵۰ هزار فلسطینی به دلیل تشکیل حکومت صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ اخراج شدند – تعیین و تصویب شد. از این قطعنامه با ۳۱ رای موافق و هیچ رای منفی استقبال شد.

این قطعنامه همچنین تصریح کرد که این یادبود باید سالانه در تقویم برنامه های کلیسای پروتستان گنجانده شود.

این قطعنامه به طور خاص از دولت آمریکا درخواست کرد که «دولت اسرائیل را فوراً وادار کند تا از تمام اقدامات خصمانه‌ای که طبق قوانین بین‌المللی به عنوان «مجازات دسته‌جمعی» تعریف می‌شود، دست بردارد... و به محاصره غزه پایان دهد».

پیش از این نیز، ادامه اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و اعمال آزار و اذیت و خشونت این رژیم علیه فلسطینی ها توسط سازمان عفو ‌بین الملل و دیده بان حقوق بشر به عنوان آپارتاید تعریف شده بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین های فلسطین نیز گزارشی منتشر کرده است که می گوید اسرائیل «آپارتاید را در همه جنبه های آن» را بر فلسطینیان تحمیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha