۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84808105
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رکوردداران اهدای زندگی

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۵
کد خبر: 84808105
رکوردداران اهدای زندگی

سنندج- ایرنا- از قرن ۱۷ میلادی که پزشکان به حیاتی بودن خون پی بردند تا به امروز که اهدای خون به حرف اول نجات جان بیماران تبدیل شده، کسانی بوده و هستند که با اهدای خون به دیگران زندگی می بخشند اما برخی افراد در این امر ثابت قدم‌تر و رکورددار اهدای زندگی هستند.

به گزارش ایرنا، تاریخچه اهدای خون به قرن هفدهم و وقتی باز می‌گردد که پزشکان آن زمان دریافتند خون یک عنصر حیاتی در بدن است و از دست رفتن بیش از حد آن عواقبی ناگوار برای سلامتی دارد.

با شناخت ارزش خون برای زندگی، نسل جدیدی از خودگذشتگان شکل گرفت که با اهدای خون به دیگران زندگی می‌بخشیدند و این نسل تا امروز جان چندین میلیون نیازمند به تزریق روزانه خون، بیماران سرطانی که شیمی‌درمانی می‌شوند و افرادی را که در حوادث یا عمل‌های جراحی به خون نیاز پیدا می‌کنند را نجات داده‌اند.

اولین اهدای خون موفق با شناسایی گروه های خونی آغاز شد، یک زیست شناس اتریشی به نام کارل لندشتاینر در سال ۱۹۰۲ چهار گروه خونی را کشف و آن را به چهار گروه A، B، AB و O تقسیم بندی کرد و باعث شد انتقال خون به روشی ایمن و مطمئن تبدیل شود.

در ایران  هم با افزایش نیاز بیماران به خون، سازمان انتقال خون تاسیس شد، سازمانی که برای تامین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.
 

رکوردداران اهدای زندگی

رکوردداران زندگی

حتما در طول عمر خود بارها دیده و یا شنیده اید که برخی رکورددار عمر طولانی هستند و بیش از یک قرن زندگی کرده اند، اینها اگرچه از استثناهای زندگی بشر به شمار می روند ولی رکوردداران اصلی زندگی افرادی هستند که با بخشش خون و یا اعضای حیاتی خود و یا عزیزانشان به دیگران عمری دوباره می دهند آنها در واقع زندگی در چندین جسم را تجربه می کنند.

اهدای خون از جمله اعمال خیری است که فرد داوطلب بدون هیچ چشم‌داشتی مقادیری از خون خود را اهدا می کند و در این میان کردستانی ها از جمله خیرترین افراد ایرانی در این زمینه هستند.

شهین تیموری اصالتا بجنوردی است و در سنندج به دنیا آمده و با ۵۱ سال سن از سال ۱۳۶۵ تاکنون هر سال به صورت مرتب خون اهدا کرده است،  از اولین باری که برای اهدای خون مراجعه کرده تا به امروز بخاطر این کار، دچار مشکل کم خونی و دیگر شایعاتی که مطرح است، نشده  و می گوید همچنان به این کار تا جایی که در توانش باشد، ادامه خواهد داد.

خانه اش حوالی سازمان انتقال خون سنندج است و اولین بار تنها از روی کنجکاوی اقدام به اهدای خون کرد و بعدها که دید حالش با این کار بهتر  می شود، برایش عادت جذابی شد تا جایی که هر سه ماه یک بار اقدام به اهدای خون کرده و زمانش که برسد، به گفته خودش انگار باری روی دوشش سنگینی می کند.

خون که می دهد اعصاب خردی و کسلی از او دور می شود، حال خوبش را از این کار دارد و از اینکه می تواند نجاتبخش جان همنوعانش باشد، خوشحال است و این حال را با هیچ توصیفی نمی تواند بیان کند.

از او می پرسم اگر روزی قرار شود که در ازای اهدای خون به او پول پرداخت شود، واکنشش چه خواهد بود؟ جواب می دهد این کار اگر برای رضای خدا باشد لذتبخش است و هیچ هزینه مادی نمی تواند این حال خوب را در برداشته باشد، آرامش و آسایشی که با اهدای خون به هموطنم می بخشم برایم میلیاردها تومان ارزش دارد و حیف است که این کار را با پول عوض کرد.

سوگند عزیزی دیگر رکورددار اهدای خون در کردستان است که ۲۶ سال سن دارد و جوان‌ترین رکورددار اهدای زندگی به دیگران است. ماجرای اهدای خون او از زمانی آغاز شد که یکی از بستگانشان نیاز به خون پیدا کرد و او با گروه خونی B مثبت برای کمک به فامیلشان رفت و حس خوب نجاتبخشی را تجربه کرد.

پس از سوگند، مادرش هم برای اهدای خون داوطلب شد و آنها بعد از آن باهم برای اهدای خون مراجعه می کنند تا نجات‌بخش جان بیماران باشند.  این تمام ماجرای رکورد

داری سوگند نیست، او کارت اهدای عضو هم دارد و الگویی برای مادرش شده تا او هم فرم اهدای عضو پر کند.
 

رکوردداران اهدای زندگی


تلاش برای تکمیل ساختمان نیمه تمام انتقال خون

گاهی هم خود فرد دچار مشکلی می شود و بعد از بهبودی تصمیم می گیرد که خود اهدا کننده مستمر خون باشد.  ارسلان ازهاری رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از جمله این دسته از افراد است، او سالها قبل به دلیل جراحی به خون نیاز پیدا کرد و آنجا بود که به اهمیت اهدای خون پی برد، البته خیلی‌ها اهمیتش را می‌دانند ولی تا اتفاقی برای خود آدم نیفتد نمی تواند میزان اهمیتش را درک کند.

او حالا از اهداکنندگان مستمر خون است و از آنجا که مهمترین پست برنامه ریزی استان را دارد، از تامین اعتبار برای تکمیل ساختمان انتقال خون استان خبرداد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: عملیات اجرایی این طرح ۱۳۸۹ شروع شده و با توجه به اهمیت و حساسیتی که این طرح دارد، در صدد هستیم تا با تامین اعتبار، سال آینده از آن بهره برداری شود.

ازهاری اعتبار مورد نیاز این طرح را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح تا سال ۱۳۹۴ حدود ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت که بنا به دلایلی ناتمام مانده است.

وی اهدای خون را همانند زکاتی می داند که در آموزه‌های اسلامی بر آن تاکید شده است و می تواند زکات سلامتی باشد.
 

رکوردداران اهدای زندگی

کردستان پیشرو در اهدای خون

از ابتدای امسال تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ کردستانی اقدام به اهدای خون کرده‌اند که از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنها موفق به اهدای خون شده اند.

مدیرکل انتقال خون کردستان  افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

محمد سعید کریمیان گفت: از نظر فضای فیزیکی مشکل داریم و حدود ۱۰ سال است که شعبه دیگری کلنگ زنی شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی استقبال اهداکنندگان خون در استان را چشمگیر توصیف کرد و افزود: تنها در سال گذشته ۳۴ هزار مراجعه کننده داشتیم که ۲۹ هزار نفر آنها خون اهدا کردند و علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز مراکز درمانی استان، در شبکه خونرسانی کشور نیز کمک شایانی به استان های تالاسمی‌خیز داشتیم.

به گفته مدیرکل انتقال خون کردستان ۶۰ درصد اهدا کنندگان خون در این استان بصورت مستمر (یعنی سالانه حداقل ۲ بار) خون اهدا می کنند که ۲۵ تا ۳۵ ساله‌ها بیشترین تعداد را شامل می شوند.

کریمیان به یک نگرانی دیگر هم اشاره کرد و با بیان اینکه از ۱۸ تا ۶۰ ساله امکان اهدای خون دارند، تاکید کرد: با رفتن جمعیت به سمت پیرسالی، نگران آینده ای هستیم که جمعیت اهداکننده خون کاهشی شود و باید این فرهنگ به نسل جوان و نوجوان تسری یابد

وی تاکید کرد: در کنار اهداکنندگان قدیمی به دنبال جذب اهدا کنندگان جدید هستیم چرا که نیاز به خون نیازی دائمی و همیشگی است.

این روزها کردستان دارد مهیای میزبانی از رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم می شود و شاید انتقال خون این استان بتواند سهمی از مصوبات این سفر برای تکمیل و تجهیز ساختمانی داشته باشد که زندگی را قطره قطره به جان دردمند بیماران تزریق می کند.  

کردستان ۲ مرکز انتقال خون فعال در شهرهای سنندج و سقز دارد و ۱۹ مرکز درمانی نیاز خونی خود را از این ۲ مرکز تامین می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha