به گزارش ایرنا، به گفته بسیاری از کارشناسان تربیتی و آموزشی، کودکی و خردسالی دوره طلایی شکل گیری زندگی هر فرد است و بنیان جوامع بر اساس شالوده تربیتی خردسالان شکل می گیرد.
در این دوران مفاهیم زندگی در حیطه های رشدی، شناختی، معنوی، زبان آموزی و خلاقیت برای کودک مطرح می شود و پیش دبستانی و مهدهای کودک نیز زمینه را برای انس با این مفاهیم و کمک به رشد همه جانبه کودکان در بستری شاد با آموزش غیر مستقیم فراهم می کنند.
کودکان در دوره پیش از دبستان با اعداد، اشکال هندسی و حروف درگیر میشوند و آشنایی نسبی با کلمات پیدا می کنند و به گفته کارشناسان، فراگیری مهارت های اجتماعی و تاب آوری در جمع همسالان یکی از مهمترین کارکردهای دوران پیش دبستانی است چراکه کودکان، کنار آمدن با دیگران، همکاری و همدلی کردن و اشتراک گذاشتن وسایل را فرا می گیرند و به نوعی تجربه شرکت در فعالیت های گروهی را کسب می کنند.
هرچند کلاس های ورزشی، هنری و فرهنگی آموزشگاه های مختلف تجربه کار گروهی را برای کودک ایجاد می کند اما نکته مهم برای حضور در پیش دبستانی، دانش آموز بودن است چراکه کودک به طور نظام مند برای پذیرش قوانین مدرسه و نظم رفتارهای اجتماعی آماده می شود.
از نگاه آموزش و پرورش، اجباری برای حضور در پیش دبستانی وجود ندارد و این دوره مطابق قانون، رسمی و غیر اجباری است که البته رسمی بودن آن یعنی نوع محتواهای ارائه شده در این مقطع زیر نظر آموزش و پرورش باشد.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش لرستان، امسال حدود ۳۶ هزار نوآموز کلاس اول سنجش سلامت می شوند و به گفته معاون آموزش ابتدایی این اداره کل، ثبت نام ۲۸ هزار نفر در پیش دبستانی ها پیش بینی شده که این رقم بالا، بیانگر توجه والدین به این دوره غیر اجباری و البته ضرورت برنامه ریزی منسجم آموزشی و اداری برای این مقطع است.
در حالیکه هرساله به طور معمول دستورالعمل نام نویسی پیش دبستانی ها خردادماه ابلاغ می شد اما امسال به دلیل تغییراتی در سطح کلان و ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت، این مهم در سطح استان ها به طور کامل محقق نشده است و مراکز پیش دبستانی که در دوران کرونا تعطیل شده و یا در ملک استیجاری بوده اند، همچنان بلاتکلیف هستند.
والدین و مراکز پیش دبستانی در انتظار ابلاغ استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت
مادر یک کودک ۶ ساله می گوید: برای ثبت نام فرزندش پیش دبستانی هایی که تاییدیه عملکرد آنها را با پرس و جو از دوستان و آشنایان گرفته ، طی حدود ۱۰ روز گذشته مراجعه کرده اما این مراکز در مکان قبلی خود نبودند و یا تعطیل شده اند.
"شیوا کرموند" افزود: در پیگیری های مکرر متوجه شدم که برخی از این پیش دبستانی ها درگیر تمدید مجوز و منتظر صدور یک بخشنامه از طرف تهران هستند.
یکی دیگر از مادرانی که فرزند 6 ساله دارد و از طریق صفحه مجازی اینستاگرام پیگر ثبت نام فرزندش در مراکز پیش دبستانی خرم آباد است اظهار می دارد در تماس های مکرر متوجه شدم این مرکز، سالهای گذشته به دلیل شیوع کرونا، دورکاری مادران و عدم استقبال والدین تعطیل شده است و به دلیل استیجاری بودن ملک، در حال حاضر منتظر صدور بخشنامه جدید هستند تا ملک مورد نظر را بر اساس ضوابط جدید اجاره و سپس نسبت به ثبت نام اقدام کند.
یکی از افرادی که تا پیش از شیوع کرونا صاحب یک مرکز پیش دبستانی در خرم آباد بود نیز به ایرنا گفت: برخی مراکز پیش دبستانی به ویژه موسسه هایی که در ملک های استیجاری بوده و یا با وقفه در شرف فعالیت مجدد هستند باید منتظر دستورالعمل جدید باشند تا مجوزهای جدید را بر این اساس اخذ کنند و محل آموزش را نیز بر مبنای شاخص های احتمالی جدید مانند متراژ یا سال تاسیس ساختمان اجاره نمایند.
وی با انتقاد از روند صدور مجوزها اظهار داشت : در حالی که ابتدای خردادماه دستورالعمل بازگشایی مراکز پیش دبستانی صادر شده ولی تاکنون مجوزی برای ما صادر نشده که با توجه به زمان مورد نیاز برای آماده سازی و اجار کردن محل مناسب مشکلاتی برای ما بوجود آمده است.
عضو کمیته انتقال مهدهای کودک ( و پیش دبستانی ها) لرستان می گوید: تولی گری مهدهای کودک، ۲۷ اسفند ۹۹ از بهزیستی به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان، زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.
"عارفه فیضیان" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سازمان در سطح کشور مستقر شده اما گفته می شود برای راه اندازی مراکز استانی، نیازمند نیروی انسانی و اجرای فرآیندهای مشخصی می باشد که این مهم تاکنون در هیچ استانی ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه ملک تعداد بسیاری زیادی از مهد کودک و پیش دبستانی ها در استان و به ویژه خرم آباد استیجاری است تصریح کرد: مراکزی که تاکنون در ملک شخصی بوه و یا در زمان کرونا تعطیل نشده اند نیازی به صدور مجوز جدید ندارند و می توانند بر اساس ضوابط قبلی فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: اما مابقی مراکزی که استیجاری بوده و یا به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده اند، باید دوباره نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند که ضوابط این فرآیند باید توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت به استان ها ابلاغ و مشخص شود که تاکنون اجرایی نشده است.
فیضیان افزود: در حال حاضر مدیران این مراکز در دوراهی و بلاتکلیفی هستند چراکه هیچگونه اطلاعی از شرایط صدور مجوز جدید ندارند و در صورتی که نسبت به اجاره یک ملک اقدام نمایند ممکن است بعد از چند ماه پرداخت هزینه های اجاره و ثبت نام پیش دبستانی ها، ضوابط و دستورالعمل سازمان ملی تعلیم و تربیت در استان ابلاغ شود و ملک اجاره شده، مورد تایید قرار نگیرد.
وی ادامه داد: بنابراین مدیران مراکز پیش دبستانی که ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، شرایط مالی ناپایداری داشته اند نمی توانند دوباره متحمل هزینه مالی دیگری شوند بنابراین منتظر ابلاغیه دستورالعمل جدید هستند تا نسبت به اخذ مجوز و سپس تامین ملک اقدام نمایند.
وی اظهار داشت: اردیبهشت ۱۴۰۰ به دستور وزیر وقت آموزش و پرورش، کمیته ای به نام انتقال مهدهای کودک ( و پیش دبستانی) تشکیل و این ستاد در سطح استانی با حضور مدیر آموزش و پرورش، نماینده بهزیستی و نماینده مهدها فعال شد.
فیضیان گفت: بر این اساس ساماندهی و رسیدگی به امور مهد و پیش دبستانی ها تا زمان استقرار مراکز استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان جزو اختیارات این کمیته تعیین و مقرر شد مجوزهای موقت توسط این کمیته صادر شود.
وی با اشاره به فعالیت ۳۶۴ مرکز پیش دبستانی در لرستان تصریح کرد: از سوم خرداد امسال اعلام شد برش استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت در حال شکل گیری نهایی است، آیین نامه های اصلی به زودی ابلاغ می شود و بخش نامه های کمیته انتقال همچنان نافذ هستند اما مدیران این مراکز، در دوراهی قرار گرفته اند که شاید آیین نامه های جدید با دستورالعمل های فعلی مطابقت نداشته باشد و ملک های اجاره شده مورد تایید قرار نگیرد.
وی با تاکید بر اینکه کودک و خدمتگزاران حوزه کودک نباید در اولویت آخر قرار بگیرند افزود: مهدهای کودک و پیش دبستانی ها بار مالی بر دوش دولت ها نداشته اند و مهمترین برنامه های آموزشی کشور را بر عهده دارند بنابراین باید در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی مورد توجه ویژه باشند.
وی این را هم اضافه کرد که از تعداد بسیاری مهدهای کودک، موسسان به دلیل شرایط تورم و افزایش نرخ اجاره بهای ملک های آموزشی با وجود انبوهی از تجارب ارزنده اما قادر به راه اندازی فعالیت
آموزشی نیستند که این یک ضربه بسیار هولناک به پیکره نظام آموزشی است چراکه با انبوهی از مدیر موسسان ورشکسته مواجه خواهیم شد.
ابلاغ دستورالعمل استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت تا پایان تیر
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز در این خصوص به ایرنا می گوید: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت هفتم اسفند ۱۳۹۹ به تصویب رسید تا بر این اساس، برای بدو تولد تا ۶ سالگی، برای ورود به نظام رسمی آموزش و پرورش کشور برنامه ریزی و اقدام کند.
رقیه معتمدی اظهار داشت: مهدهای کودک و پیش دبستانی ها شامل این اساسنامه می شوند و تاکنون در هیچ استانی ابلاغ نشده است اما باتوجه به پیگیری های انجام گرفته، بخش نامه یا دستورالعمل های آن تا پایان تیرماه جاری ابلاغ خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این مدت مجوز جدیدی برای تاسیس مهد کودک و پیش دبستانی صادر نمی شود اما مراکزی که دارای مجوز قدیمی و بدون وقفه از سازمان بهزیستی هستند اجازه فعالیت دارند.
وی توضیح داد: از زمان تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کشور، کمیته انتقال جهت جلوگیری از سردرگمی مدیران و موسسان مهدها و مراکز پیش دبستانی فعال شده است تا موسسات دارای مجوز از بهزیستی را به طور مداوم بررسی و امور آنها را پیگیری کند.
وی با پیش بینی ثبت نام ۲۸ هزار نفر در مراکز پیش دبستانی استان در سال جاری گفت: ثبت نام جدید و صدور مجوزها تابع دستورالعمل های ابلاغی است و والدین نگرانی برای این امر نداشته باشند چراکه تا پایان شهریور برای نام نویسی فرصت هست.
نظر شما