۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 1829
کد خبر: 84810251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم ۳۰ درصدی دادرسی الکترونیک در استان کرمان

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۹
کد خبر: 84810251
سهم ۳۰ درصدی دادرسی الکترونیک در استان کرمان

کرمان-ایرنا- رییس کل دادگستری کرمان با اشاره به اینکه اطاله دادرسی از مشکلات جدی دستگاه قضایی است گفت: دادرسی ۳۰ درصد پرونده های وارده به دستگاه قضا در استان به صورت الکترونیک انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در جریان بازدید از محاکم حقوقی کرمان افزود: در این حوزه ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان میزان دادرسی های الکترونیک را افزایش داد.

وی تصریح کرد: استان دچار اطاله دادرسی اما میانگین آن از سرانه کشوری کمتر است و در بازه زمانی یکسال اخیر میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها ۹ روز کاهش داشته و به ۸۱ روز رسیده است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم اطاله دادرسی، حجم بالای ورودی پرونده هاست تاکید کرد: به دلیل حجم بالای پرونده های ورودی و لزوم رسیدگی به پرونده ها در سریعترین زمان ممکن، کار قضایی محدود به ساعت اداری نیست.
حجت الاسلام حمیدی گفت: تامین فضای اداری مناسب و استاندارد از موضوعاتی است که در احداث ساختمان های قضایی مورد توجه قرار دارد اما به دلیل برخی محدودیت های موجود، برخی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد که طراحی و احداث آنها مربوط به دهه های قبل است و جوابگوی نیازهای فعلی نیست.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت واحدهای اجرای احکام مطلوب و متناسب با نیازهای کنونی است و میانگین اجرای احکام نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.
رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: تدابیری که در مرحله اجرای حکم مدنظر قرار می گیرد به نحوی است که در مرحله اول از قوه قهریه استفاده نشود و از این رو قبل از اجرای حکم چندین مرتبه فرصت و اخطار به محکوم علیه داده می شود. 
حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: موارد معدودی وجود دارد که افراد باوجود اخطارها و فرصت های داده شده، از احکام قانونی تمکین نمی کنند و  استفاده از قوه قهریه ضروری می شود.
وی یادآور شد: متاسفانه در مواردی که محکوم علیه از احکام قضایی تمکین نمی کند و دستگاه قضایی مجبور به استفاده از قوه قهریه و ابزارهای قانونی می شود، برخی افراد با سوء استفاده از فضای مجازی موضوعات را به نحوی غیرصادقانه منعکس می کنند.
رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: همواره تلاش می شود که اجرای احکام قضایی با صلح و سازش انجام شود.
حجت الاسلام حمیدی در پاسخ به برخی مراجعان به شعب حقوقی کرمان از راه اندازی سامانه های جدید در قوه قضاییه به منظور شناسایی اموال متهمان، کشف معاملات صوری و ... خبر داد و گفت: لازم است مردم نیز در انجام معاملات خود دقت نظر داشته باشند و از طریق اسناد رسمی نسبت به این موارد اقدام کنند تا از این طریق زمینه بروز بسیاری از کلاهبرداری ها از بین ببرد.
وی به مشکل کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: در راستای رفع این مشکل، آزمون جذب نیروهای اداری دستگاه قضایی برگزار شده است که در مجموع ۳۱۴ نفر جذب خواهند شد.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان از قطب های کارآموزی کشور به شمار می رود عنوان کرد: در روز جاری آزمون کارآموزی قضایی در دادگستری استان کرمان برگزار شده و از این طریق ۲۱ قاضی جذب خواهند شد که این اقدامات بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران خواهد کرد.
رییس کل دادگستری استان کرمان با همراهی جمعی از معاونان، همچنین از روند برگزاری آزمون کارآموزی قضایی نیز بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha