کارگردان «گهواره سکوت»: در تبریز این گهواره قدیمی را پیدا کردم

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «گهواره سکوت» در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده و تولید این فیلم گفت: برای پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام در تبریز به دنبال یک گهواره سنتی و قدیمی می‌گشتم که همین گهواره را پیدا کردم بعد از مدتی برای فیلم‌نامه و ساخت فیلم جنگ و دفاع مقدس از همین گهواره استفاده کردم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، چهاردهمین نشست هفتگی یکشنبه‌های کوتاه با اکران و نقد فیلم کوتاه گهواره سکوت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور مرجان اشرفی زاده، حسن وارسته کارشناس و منتقد سینما و مصطفی مهربان کارگردان فیلم در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

در تبریز این گهواره را پیدا کردم

در ابتدای نشست مصطفی مهربان کارگردان فیلم گهواره سکوت در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده و تولید این فیلم گفت: گهواره سکوت در سال ۹۴ ساخته شد و برای اولین بار در جشنواره اردیبهشت حضور یافت، این اولین فیلمی بود که با یک گروه حرفه‌ای تولید کردم و بعد از گذشت ٢ سال در بیش از ٣٠ جشنواره داخلی و بین‌المللی شرکت کرد. نحوه شکل‌گیری ایده و موضوع فیلم نیز به این صورت بود که برای پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام در تبریز به دنبال یک گهواره سنتی و قدیمی می‌گشتم که همین گهواره را پیدا کردم. بعد از مدتی انجمن یک فیلم‌نامه در خصوص جنگ و دفاع مقدس از من خواست که از همین گهواره برای ساخت و تولید فیلم استفاده کردم.

مفهوم «گهواره سکوت» بسیار ظریف و زنانه است

در ادامه نشست مرجان اشرفی زاده کارشناس و منتقد سینما بابیان اینکه فیلم کوتاه یکی از زلال‌ترین بخش‌های سینماست، اظهار داشت: احساسم این است که یک سری اتفاقات که خیلی حرفه‌ای نیستند به کار ضربه زده است. به‌طور مثال بخش صداگذاری فیلم آن‌قدر ضعیف است که به فیلم ضربه جدی زده است به‌طوری‌که باعث منقطع شدن آن شده است.

کارگردان «گهواره سکوت»: در تبریز این گهواره قدیمی را پیدا کردم

مفهوم فیلم بسیار ظریف و زنانه است که من دوست دارم و ازنظر من جذاب است مانند زنی که همسر خودش را ازدست‌داده و زن دیگری که ترس از دست دادن همسرش را دارد، اما عدم تجانس در بازیگرها که هم‌صدا نیستند و به یک شیوه بازی نمی‌کنند باعث شده است تا ارتباط مخاطب با فیلم را کاهش دهد.

این نویسنده در ادامه نشست با نقد ساختاری و فنی نسبت به این فیلم کوتاه متذکر شد: کاراکتر زن فیلم در مورد عشق و علاقه‌ای که به همسرش دارد فقط حرف می‌زند و ما هیچ بازی از او نمی‌بینیم. مشکل اصلی فیلم این است که ما فکر می‌کنیم با حرف زدن حس منتقل می‌شود، اما این‌گونه نیست و نحوه بازی بازیگری، صداگذاری، تدوین و خیلی نکات دیگر کاملاً در انتقال حس تأثیرگذار است.

«گهواره سکوت» قاب‌های زیبایی دارد

در ادامه این نشست حسن وارسته کارشناس برنامه و منتقد سینما نیز گفت: گهواره سکوت قاب‌های زیبایی دارد که نشان از واقف بودن کارگردان به پلان‌هاست و خوب توانسته است حس را از طریق این پلان‌های منتقل کند، اما به حیات فیلم در جلوی دوربین فکر نشده است. هر چقدر هم دکوپاژ رعایت شده اما در بازیگرها و اغراق‌ها رعایت نشده است که این چنددستگی بازیگرها به هدایت کارگردان برمی‌گردد. فیلم به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که ساده‌سازی بسیار عجیبی در آن دیده می‌شود و روح کار در این فیلم حس نمی‌شود.

در پایان نیز این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان با کارگردان و منتقدان به پایان رسید.

نشست‌های یکشنبه‌های کوتاه هر هفته روزهای یکشنبه با اکران و نقد یک اثر کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار می‌گردد.

کارگردان «گهواره سکوت»: در تبریز این گهواره قدیمی را پیدا کردم

فیلم کوتاه گهواره سکوت سه جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن را از دومین دوره جشنواره بین‌المللی  Itaúna برزیل از آن خود کرده و  در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه بین دانشگاهی داکا به رقابت پرداخته است.

آناهیتا خسروی، رویا رادنیا، حدیقه سمیع‌پور، کاظم نظری و مریم داداشی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

در داستان گهواره سکوت که نماینده ایران در این جشنواره است، آمده: «رسول باید گهواره‌ای را به همسر دوست شهیدش برساند. با بازگشت موقت رسول از جنگ و جنوب به شمال ایران، لعیا قصد دارد این بار با او به جنگ برود. گهواره بهانه‌ای می‌شود تا رسول از خواسته همسرش، لعیا سر باز بزند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha