کاهش دبی رودخانه اترک خراسان شمالی موجب افزایش کانون‌های ریزگرد می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرداخت نشدن حقابه زیست محیطی رودخانه اترک موجب کاهش دبی آب شده است که این شرایط موجب افزایش کانون‌های ریزگرد در شمالشرق کشور می‌شود.

رضا شکاریان روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سهم حقابه زیست محیطی رودخانه اترک از سد های خراسان شمالی داده نشده است و ادامه این روند موجب فعال شدن کانون های جدید گرد و غبار در منطقه شود.

وی افزود: کاهش دبی رودخانه اترک، تالاب های سه قلوی آلاگل، آماگل و آجی گل در استان گلستان را هم در معرض تهدید قرار داده  است و می‌تواند شعاع کانونی ریزگردها را تا آن استان پیش ببرد.

شکاریان با بیان اینکه کاهش دبی رودخانه اترک از پیامدهای اصلی خشکسالی در سال های اخیر به شمار می رود، گفت: افزایش گرد و غبار، وارد شدن آسیب به تنوع زیستی و آبزیان منطقه، افزایش غلظت بار آلودگی احتمالی رودخانه و منابع آبی از پیامدهای این پدیده است.

وی اضافه کرد: وجود سدها و بندهای انحرافی در سرشاخه های فرعی رودخانه در تمام طول مسیر اترک در حوزه شهرستانهای قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان سبب شده تا جریان های ثابتی مانند چشمه ها وارد رودخانه اصلی نشده و جریان همیشگی رودخانه پشت سدها متوقف شود و شاهد جریان ثابتی در طول مسیر رودخانه نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به بروز خشکسالی های پیاپی در چند سال اخیر در عمل امکان تحقق حقابه زیست محیطی برای مقاطعی از طول مسیر رودخانه به خصوص در حوزه فاروج و شیروان فراهم نشده است.

رودخانه اترک از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزار مسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی وبخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب های حاشیه دریای خزر(تالاب آلاگل) می ریزد.

شکاریان در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاهش کیفیت هوای خراسان شمالی در روزهای اخیر افزود: زمین های بیابانی جنوب و جنوب غربی استان و اراضی بدون پوشش گیاهی و کم پوشش گیاهیاز کانون های داخلی گردوغبار در استان محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه دشت بزرگ قره قوم ترکمنستان کانون خارجی گردو غبار خراسان شمالی را تشکیل می دهد، اظهار داشت: در این زمینه اقداماتی از قبیل تقویت پوشش گیاهی به ویژه گیاهان بومی و مقاوم به گردوغبار در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: اکنون وسعت عرصه های بیابانی استان حدود ۱۵۰ هزار هکتار برآورد می شود که محل فعالیت کنترلی برداشت گردوغبار توسط منابع طبیعی استان است.  

افزایش میزان ریزگردها در آسمان بجنورد مرکز خراسان شمالی در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه جاری،  کیفیت هوای این شهر را با شاخص آلودگی ۵۰۰ در وضعیت بحرانی قرار داد و بر این اساس کارگروه اضطرار آلودگی هوا برگزار شد و تمامی فعالیت های مختلف اداری، بانکی و بخش خصوصی در ۶ شهرستان استان را به تعطیلی کشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha