ارزآوری صنعت تولید گل و گیاه به ۸۰۰میلیون دلار خواهد رسید

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی گفت: ارزآوری تولیدات گل و گیاه به ۸۰۰ میلیون دلار در سال خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، غلامرضا تقوی روز سه شنبه در نخستین همایش گلخانه داران استان در جمع خبرنگاران افزود: افزایش صادرات گل و گیاه به کشورهای اوراسیا نیاز به اقدام مشترک و برگزاری نمایشگاه و راه اندازی کنسرسیوم مشترک بین ایران و کشورهای خارجی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ارز آوری صادراتی گل و گیاه برای کشور ۴۰میلیون  دلار است، اضافه کرد: توسعه بخش صادرات محصولات گلخانه‌ای و توسعه گلخانه یکی از سیاست های دولت است.

وی با اشاره به اینکه صادرات محور بودن تولیدات گلخانه‌ای و افزایش تولید و ارز آوری از مهمترین برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در بخش گلخانه است، گفت: در راستای توسعه متوازن بخش گلخانه باید تمام فرایند تولید از جمله تولید بذر، سازه گلخانه و نشاء در داخل کشور تامین و تقویت شود.

تقوی به استفاده از ظرفیت نیروی متخصص و افزایش کمی تولیدات، ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات به عنوان راهکار توسعه متوازن گلخانه اشاره کرد و گفت: در موج اول توسعه گلخانه در چند سال گذشته به توسعه متوازن کمتر پرداخته شده و در حال حاضر که در موج جدیدتوسعه گلخانه قرارداریم به توسعه متوازن توحه ویژه شده که دراین توسعه افزایش کمی ملاک نیست و باید توسعه کیفی به بخش داده شود و محصول سالم تولید و وارد بازار جهانی شود.

سرانه مصرف قارچ در کشور رو به افزایش است 

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به افزایش قیمت گوشت و فرهنگسازی در زمینه مصرف قارچ گفت: سرانه مصرف قارچ در سطح کشور رو به افزایش است .

به گفته تقوی، در سال ۱۳۹۹ در کشور بیش از ۱۷۰ هزارتن قارچ تولید می‌شد که پیش بینی می‌شود این میزان به ۲۰۰ هزارتن برسد.

وی به بی توجهی سرمایه‌گذاران کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید قارچ گفت: تهیه بسته حمایتی برای حوزه باغبانی و توسعه گلخانه در وزارت جهادکشاورزی تهیه شده و لایحه آن تهیه و تدوین شده و آماده ارائه به مجلس است.

چهارمحال وبختیاری قطب تولید گل رز می‌شود

تقوی به اقلیم آب و هوایی استان چهارمحال وبختیاری و ارتفاع بالا از سطح دریا به عنوان یک ظرفیت اشاره کردو گفت: این استان قطب تولید گل رز خواهد شد.

به گفته وی، این استان به دلیل آب و هوای خاص برای احداث گلخانه و همچنین تامین سرمایش و گرمایش با مشکل زیادی مواجه نیست و می‌توان با کشت محصولات سرما دوست و استفاده از سازهای مقاوم و ارزان قیمت گلخانه را در استان توسعه داد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت: استان چهارمحال وبختیاری در زمینه تولید گل شاخه بریده رز دارای دانش بومی و فنی است و نگاه دولت به استان در زمینه توسعه گلخانه نگاه مثبت است و دستور توقف احداث گلخانه در این استان صادر نخواهد شد و باید در زمینه تامین زنجیره تولید  برند سازی محصولات گلخانه‌ای در استان سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ روز در مجتمع آفتاب بروجن در حال اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha