۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84813480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشفیات سوخت در خراسان جنوبی ۵۰۴ درصد افزایش یافت

بیرجند- ایرنا- رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ۷۰۴ هزار و ۱۵۴ لیتر سوخت قاچاق از ابتدای امسال تاکنون در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ جواد بخشی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در مدت مشابه پارسال ۱۱۶ هزار و ۶۴۰ لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است افزود: یکی از ماموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی پیشگیری، شناسایی، مقابله و کشف جرایم اقتصادی است که در همین راستا با استقرار در مبادی اصلی بر فرآیندها و رویه‌های تجاری نظارت می‌شود. 

وی ادامه داد: در راستای اجرایی کردن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با قاچاق سازمان یافته باندی و مهم به طور جدی برخورد می‌شود. 

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح‌های مقابله‌ای در حوزه امنیت اقتصادی استان عنوان کرد: جمع‌آوری و توقیف خودورهای شوتی فعال در انتقال سوخت و قاچاق کالا، نظارت بر انبارها مراکز دپو، احتکار، مقابله با قاچاق اقلام ممنوعه، مقابله با قاچاق سوخت با اولویت مصرف‌کنندگان و مقابله با احتکار و قاچاق اقلام اساسی و معیشت محور از جمله این طرح‌ها بوده است. 

وی گفت: در راستای اجرا و عملیاتی کردن این طرح‌ها قرارگاه مقابله با قاچاق و احتکار کالاهای اساسی و معیشت محور در استان فعال شده است. 

سرهنگ بخشی ادامه داد: برای کنترل، شناسایی و کشف قاچاق کالا تمام تلاش پلیس امنیت اقتصادی بهره‌گیری از نرم‌افزارها و سامانه‌های هوشمند است. 

وی اظهار داشت: استفاده از سامانه‌های پایش و کنترل ناوگان ترانزیتی، سیستم جامع انبارها و تعامل با مقامات قضایی حوزه دادستانی نیز دنبال می‌شود.

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی تشکیل اتاق فکر با فرهیختگان، نخبگان و دانشگاهیان را از دیگر اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در راستای تامین امنیت سرمایه‌گذاری و بورس برشمرد و گفت: با همکاری پلیس فتا قاچاق کالا در فضای مجازی نیز رشد و کشف می‌شود. 

وی با تاکید بر نظارت پلیس امنیت اقتصادی در بحث معاملات فردایی نیز افزود: قاچاق کالا در سطح عرصه نیز با همکاری صنعت و معدن نیز رصد می‌شود.

سرهنگ بخشی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی نیز افزود: قاچاق از طریق خودروهای تیزرو به سمت شهرستان‌های مرزی رصد می‌شود که در این بین برخی از خودروها به صورت تانکر و نفتکش از سایر استان‌ها وارد خراسان جنوبی شده و در پوشش هیدروکربن‌ها اقدام به قاچاق نفت‌گاز و سایر مشتقات می‌کنند. 

وی ادامه داد: خودروهای شوتی معضل اساسی است که مخاطرات جدی برای مسافران رقم زده لذا طرح‌های مختلفی انجام شده و با قاطعیت برخورد داشته‌ایم.

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: در خصوص خودورهایی که در بار غیرمجاز اقدام به قاچاق سوخت و کالا می‌کنند هم اقدامات سختگیرانه در دستور کار است. 

وی گفت: علت رشد هم اختلاف بالای قیمت در عمق کشور با شهرستان‌های مرزی و آن سوی مرزها است که رغبت به قاچاق سوخت را بیشتر می‌کند. 

سرهنگ بخشی با بیان اینکه در محورهای مواصلاتی استان چندین ایستگاه بازرسی فعال هستند افزود: کشفیات قاچاق کالا عمدتا از طریق اتوبوس‌های مسافربری یا کامیون‌ها حمل می‌شود که در حال عبور از استان هستند. 

وی در ادامه به کشف سه هزار و ۸۰۰ قلم لوازم آرایشی از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ قلم بوده  است. 

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی به رشد ۲۱۳ درصدی کشفیات لوازم یدکی خودرو نسبت به سه ماه ابتدای سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال ۹۳۹ قلم کشف شده که این رقم در سه ماه نخست سال گذشته ۳۰۰ قلم بوده است. 

وی ادامه داد: سه ماه نخست سال گذشته ۲ هزار و ۱۹۱ متر پارچه قاچاق در استان کشف شد که  امسال این رقم حدود ۸ هزار متر بوده و  ۳۰۸ درصد افزایش داشته است. 

سرهنگ بخشی در ادامه به رشد ۴۴۷ درصدی کشف مواد خوراکی در سه ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: امسال ۳۵۳ هزار و ۳۴۷ کیلوگرم مواد خوراکی قاچاق کشف شده که در مدت مشابه سال گذشته ۶۴ هزار و ۴۷۷ کیلو بوده است و بیشتر هم شامل نوشیدنی می‌شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۸۲ راس دام سبک از ابتدای امسال کشف شده است گفت: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه قبل افزایش ۳۶ درصدی داشته است. 

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی ارزش ریالی کل پرونده‌های قاچاق تشکیل شده سال گذشته را ۱۲۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۴۹۰ ریال اعلام کرد و گفت: این رقم برای امسال ۵۶۰ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ۳۳۱ هزار و ۱۱ ریال بوده که نشان از ۳۵۳ درصدی رشد دارد. 

وی عنوان کرد: سال قبل ۸۱۸ نفر در ارتباط با قاچاق کالا دستگیر شدند که در سه ماه نخست  امسال این عدد به هزار و ۶۷ نفر با رشد ۳۰ درصدی رسیده است. 

بخشی با اشاره به تشکیل هزار و ۴۲۸ فقره پرونده قاچاق کالا از ابتدای امسال گفت: سال گذشته این رقم ۹۲۷ فقره بوده که ۵۴ درصد رشد داشته است. 

وی یادآور شد: پرونده‌های بالا ۱۰ میلیون تومان نیز سال گذشته ۲۵۹ فقره و  امسال ۵۴۵ فقره بوده که ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل سه فقره پرونده سازمان یافته و مهم از ابتدای امسال بوده است گفت: خودورهای توقیفی هم پارسال ۲۲۲ دستگاه و امسال ۵۶۶ دستگاه  بوده که ۱۵۵ درصد رشد داشته است. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات شاخصی که داشتیم در بحث سوخت سازمان یافته بوده که چهار دستگاه تریلی حامل سوخت قاچاق در مرز ماهیرود توقیف شده است. 

سرهنگ‌بخشی همچنین به کشف یک باند قاچاق عتیقه در شهرستان درمیان اشاره کرد و افزود: این کشف اواخر سال گذشته انجام گرفت و  ارزش ریالی آن بیش از سه میلیارد تومان بوده است . 

وی در ادامه به کشف یک محموله زعفران تقلبی به وزن ۵۶ کیلو گرم و  ارزش ریالی بالای یک میلیارد تومان اشاره کرد و گفت:یک پرونده مهم در بحث  قاچاق دام سبک به تعداد ۳۵۰  راس از استان‌های همجوار نیز در حال پیگیری است.  

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی فرار مالیاتی، احتکار و زمین خواری و پولشویی را از مصادیق جرایم اقتصادی برشمرد و گفت: مجموع پرونده‌های سال گذشته در این خصوص ۲۲ فقره بوده و امسال ۳۸ فقره که ۷۳ درصد افزایش داشته است. 

وی ادامه داد: ارزش ریالی این پرونده‌ها سال گذشته ۱۲۴ میلیارد ریال و  امسال ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که  ۱۰۳ درصد افزایش داشته است. 

سرهنگ بخشی عنوان کرد: متهمان دستگیر شده سال گذشته در این ارتباط ۲۵ نفر و امسال ۵۱ نفر بوده که ۱۰۴ درصد افزایش داشته است. 

وی با بیان اینکه پرونده‌های کلان پارسال هفت فقره و امسال ۱۵ فقره با  ۱۴ درصد رشد بوده است گفت: عمده این پرونده‌ها احتکار و زمین‌خواری بوده است.     

رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: ارزش ریالی کالاهای اساسی احتکار شده از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۹ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۳۱۲ هزار ریال بوده که شامل برنج، گندم و جو، آرد، قند و شکر، روغن خوراکی، لوازم خانگی، روغن موتور و ضدیخ، مواد شوینده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha