سردفتران و دفتریاران مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند

زنجان- ایرنا - رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان، با گله‌مندی از قوه قضائیه نسبت به سردفتران و دفتریاران گفت: با وجود اینکه برای دولت درآمدزایی هم می‌کنیم ولی همچنان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین کریمی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران، با بیان اینکه ما موفق ترین بخش خصوصی در ۹۰ سال اخیر هستیم، افزود: سردفتران و دفتریاران، علاوه بر اینکه هزینه‌ای روی دوش دولت ندارند، بلکه درآمدزایی هم کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه ما با گرفتن حق‌الثبت، مالیات نقل و انتقال، فرستادن ارباب رجوع به امور مالیاتی جهت واریز مالیات خود و ... برای دولت درآمدزایی کرده‌ایم، تصریح کرد: با ابلاغیه دادستانی مبنی بر اینکه حوزه خرید و فروش خودرو، جزو مشاغل سودآور است و سرمایه های فراوانی در این معاملات رد و بدل می شود، آن را از حوزه سردفتران و دفتریاران خارج کردند.

کریمی اظهارداشت: در حالیکه فقط ۹ تا ۱۰ درصد پولی که ما در خصوص سند خودرو می‌گرفتیم سهم دفتر بود و بقیه به حساب های مختلف که مشخص کرده‌اند و حساب های دولتی، واریز می شد.

وی با اشاره به اینکه تمام پولهایی که در سردفتران گرفته می شود، حساب و کتاب دارد گفت: ما نمی توانیم حتی یک ریال اضافه دریافت کنیم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان در ادامه با بیان اینکه اسکن دفاتر دست نویس، یکی از مواردی است که آیین نامه جدید و مصوب سال ۱۴۰۰ انجام آن را بر عهده سردفتران قرار داده است افزود: اسکن دفاتر سنتی گذر از سیستم سنتی به سیستم الکترونیک است.

کریمی با اشاره به محاسن و مزایای اسکن دفاتر سنتی گفت: با این شیوه دیگر لازم نیست برای بررسی و دیدن یک سند قدیمی، به بایگانی مراجعه شود چون هر صفحه از هر جلد را می توان در سیستم و صفحه مانیتور ملاحظه کرد ملاحظه و بررسی کرد و هر آنچه که لازم است را از آن استخراج و بهره برداری کرد.

 وی اظهار داشت: از دیگر مزایای آن این است که  از نظر نگهداری دفاتر قدیمی سران دفاتر آسوده می شوند چون با پایان تصویربرداری و ورود اطلاعات اسناد دست نوشته ها به حافظه، نیازی به نگهداری فیزیکی اسناد نیست و مسائلی مانند ترس از آتش سوزی و فرسودگی در برابر رطوبت و غیره نخواهد بود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان گفت: وقتی که همه مراحل تنظیم امضا و صدور اسناد در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می شود، نگهداری و استفاده از دفاتر دست نویس جایگاهی نخواهد داشت.

کریمی به همکاری خوب سران دفاتر استان در خصوص اسکن  دفاتر سنتی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در زنجان کار اسکن ۳۶ دفترخانه و در شهرستان ابهر از ۱۰ دفترخانه هشت دفترخانه به اتمام رسیده و در خرمدره فقط ۲ دفترخانه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه کار اسکن دفاتر سنتی ایجرود و سلطانیه هم به طور کلی به پایان رسیده است گفت: اگر شرایط با همین روند پیش رود تا ۲۰ روز آینده کار تصویر برداری در استان کلاً به پایان می رسد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان، با بیان  اگر می گوییم دفاتر اسناد رسمی  بازوان پرتوان قوه قضاییه  و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند ادعا نیست افزود: این مسئله یک امر ثابت شده است و مستند آنهم ماده یک قانون دفاتر اسناد رسمی  مصوب سال ۵۴ است که  دفترخانه را وابسته به وزارت دادگستری دانسته و ماده های بعدی همان قانون و قانون ثبت اسناد و املاک نقش مهمی را برعهده دفاتر گذاشته‌اند.

کریمی با تاکید بر اینکه همکاران ما در دفاتر اسناد رسمی در اصل قاضی صلح  هستند و جلوی بسیاری از مواردی را که ممکن است سر از دادگاه‌ها در بیاورند را می‌گیرند گفت: همکاران سردفتر و دفتریاران که همگی از تحصیل کرده های حقوق یا فقه هستند با ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف حقوقی مانند حقوق خانواده، وصیت، ارث و مسائل و مشکلات ثبتی، مانع از تقدیم شکواییه و دادخواست به محاکم می شوند. 

وی با اشاره به اینکه تنظیم اسناد تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی یکی از راه هایی است که ورود پرونده های حقوقی و کیفری را به دادگاه کاهش می‌دهد و بارها بر آن تاکید کرده ایم افزود: مشاوران املاک فقط باید وظیفه مشاوره داشته باشند، از تنظیم قولنامه و مبایعه نامه خودداری و آن را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کنند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان، گفت: کار دفاتر همان تنظیم سند و کار مشاور املاک تنها مشاوره دادن و راهنمایی و واسطه گری جهت خرید و فروش یا اجاره املاک است.

کریمی با بیان اینکه راه های بسیاری وجود دارد که وقتی اشخاص جهت خرید و فروش به مشاور املاک مراجعه می‌کنند فقط صحبت‌های اولیه و شفاهی انجام شود و پس از توافق و تفاهم به دفتر اسناد رسمی راهنمایی شوند، تصریح کرد: اگرچه ممکن است این سوال پیش آید که مشاوران املاک تا شب در دفاتر خود هستند اما دفاتر اسناد رسمی فقط وقت اداری حضور دارند ولی این مشکل هم قابل حل است. 

وی اظهار داشت: می توان با یک نرم افزار موضوع و نوع معامله را به دفتر اسناد رسمی ارسال کرد و دفاتر اسناد رسمی هم به صورت نوبتی ساعات بعد از ظهر را نیز به فعالیت خود ادامه دهند و در نرم‌افزار نزدیکترین دفتر، انتخاب و مورد به آنها ارجاع شود.

کریمی با اشاره به اینکه برون سپاری هایی که سازمان ثبت اسناد انجام می دهد می تواند جلوی بسیاری از اشتباهات را بگیرد و مردم با خیال راحت  امور خود را ثبت و ضبط کنند اظهار داشت: سپردن برخی امور به دفاتر ثبت اسناد از جمله صورتجلسات شرکتها و برخی از امور دیگر از آن جمله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha