به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، داود باقری درباره تشکیل ستاد مدیریت بحران در حج سال جاری افزود: ستاد مدیریت بحران بر اساس منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست اندرکاران حج بعد از حادثه تلخ منا تشکیل شد، البته حوزه فعالیت این ستاد علاوه بر حج، شامل سفرهای زیارتی اعتاب مقدس عراق و سوریه و زیارت اربعین نیز میشود.
مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران در عملیات حج ۱۴۰۱ در خصوص ضرورت تشکیل ستاد مدیریت بحران در حج و زیارت گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه وزارتخانهها و سازمانها موظف به تشکیل ستاد مدیریت بحران هستند و لازم است در این خصوص اقدام کنند.
باقری ادامه داد: در بازنگری فرایندهای اجرایی حج و زیارت که در دو سال اخیر عدم تشرف زائران به حج در پی شرایط ناشی از پاندمی کووید ۱۹ صورت گرفت، تشکیل ستاد مدیرت بحران در حج و زیارت بر اساس منویات و ملاحظات مقام معظم رهبری در اولویت قرار گرفت و ساختار و روش اجرای آن در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح و دبیرخانه دائمی ستاد با شرح وظایف و ساختار مشخص تعیین گردید.
وی امیدواری کرد تا هرچه زودتر ساختار مصوب با تخصیص نیرو و بودجه اختصاصی به قوت کار خود را ادامه دهد.
مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران در عملیات حج ۱۴۰۱ افزود: فعالیت ستاد مدیریت بحران در خصوص حج امسال از ایران و پیش از اعزام زائران آغاز شده، اعضای ستاد تعیین و احکام آنان صادر شده، ساختار و شرح وظایف برای اعضا و همچنین کمیته ها مشخص شده و اعضا و کمیتهها باید بر اساس آن عمل کرده و عملکرد خود را گزارش کنند.
باقری درباره وظایف ستاد مدیرت بحران در حج و زیارت گفت: وظیفه ستاد مدیریت بحران، مدیریت چرخه حوادث مترقبه و غیر مترقبه شامل پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و اقدام است که به طور خلاصه برای اعضا و کمیتهها مشخص شده است که مدیریت این چرخه از پیش از عملیات صورت گرفته است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد بحران در حج سال جاری گزارش داد: جلسات هماهنگی و توجیهی با اکثر کمیته های عضو ستاد علی الخصوص حوزه محترم نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و فرمانده نظامی میدان (سرلشکر ابو صقر) در سرزمین مقدس منا و مسئولین شرکت مطوفی حجاج ایران انجام گرفته است. محل استقرار مجموعهها و کاروانها در مشاعر مقدس در ایام تشریق با همراهی این ستاد با بهره گیری از نقشه مسیریاب گوگل، جانمایی شده و مانور میدانی توسط مدیران مجموعه و کاروان ها در شب ششم ذیحجه انجام گرفته و همچنین تبادل اطلاعات و تعامل دو سویه با بیشتر کمیتههای عضو ستاد نیز صورت گرفته است.
باقری یادآور شد که در دبیرخانه دائمی ستاد مدیریت بحران، اخبار جمع آوری شده مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. منبع دریافت اطلاعات و اخبار، پرسشنامههای الکترونیکی و بازدیدهای میدانی است. مدیران مجموعهها و کاروانهای حج شرکت کننده در عملیات حج، در عرض سه الی چهار دقیقه پرسشنامه در بستر وب را تکمیل کرده و آن را به دبیرخانه ستاد، بصورت الکترونیکی ارسال میکنند. جمع آوری اطلاعات در میدان عملیات و اخبار دریافتی از کمیتهها نیز از جمله ورودیهای اطلاعات است.
وی در خصوص پرسشنامهها افزود: سامانه ای در بستر وب برای دریافت اطلاعات از مدیران مجموعهها و کاروانها راه اندازی شده که اطلاعات آن به شکل روزانه مورد تحلیل قرار گرفته و در قالب گزارشهای آماری، کیفی و کمی و توصیفی به رییس و مسئولان محترم سازمان انعکاس داده میشود.
مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران در عملیات حج ۱۴۰۱، درباره یکی از اقدامات شاخص این ستاد در حج سال جاری گفت: یکی از دغدغههای اصلی در عملیات حج به ویژه در ایام تشریق گم شدن زائران و امدادرسانی به آنان است که به این منظور زائریاب ویژه حج ۱۴۰۱ با همراهی واحد راهنمایی حجاج ۱۴۰۱ راه اندازی و فعال شده است.
باقری افزود: سامانه زائریاب به دو صورت اپلیکیشن و سامانه تحت وب قابل دسترس است و لازم است زائران محترم برای استفاده از آن به ترتیب زیر اقدام کنند:
۱ - مکان نمای گوشی GPS روشن باشد.
۲ - اینترنت گوشی روشن باشد.
۳ - لینک زائر یاب ذخیره شده در گوشی خود را لمس کرده و شماره کاروان خود را در محل مورد نظر تایپ کرده و دکمه ارسال را فشار دهند.
۴ - لوکیشن مکان آنها در اتاق ستاد دریافت میشود. درخواست کننده تا حضور عوامل ستادی در یک مکان سایه دار توقف میکند.
۵ - پس از ارسال درخواست کمک از محلی که درخواست ارسال شده دور نشوند تا همکاران برای امدادرسانی به آن در محل حضور یابند.
نظر شما