۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 2033
کد خبر: 84814641
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نیوزیلند به شکست سازمان ملل در جلوگیری از جنگ اوکراین انتقاد کرد

تهران- ایرنا- «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند از «شکست» سازمان ملل در جلوگیری از جنگ در اوکراین انتقاد کرد و اصلاحات در ساختار این نهاد را خواستار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آردرن که بارها به حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت (چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه) انتقاد کرده است، در سخنانی در یک اندیشکده استرالیایی بار دیگر درخواست اصلاح ساختار فعلی سازمان ملل را خواستار شد.

وی شکست سازمان ملل از جلوگیری از جنگ اوکراین را به وجود حق وتویی مربوط دانست که مسکو از آن بهره‌مند شد تا به گفته او «موضع فاسد» خود را به این سازمان در مورد «جنگی نابرابر» تحمیل کند.

نخست وزیر نیوزیلند افزود: ما باید (ساختار) سازمان ملل را اصلاح کنیم تا مجبور نشویم به کشورهای خاصی که تحریم‌های خود را تحمیل می‌کنند، تکیه کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha