۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۳:۵۳
کد خبر: 84815144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفر کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل به اوکراین

تهران-ایرنا- فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پنجشنبه در سفر به اوکراین اظهار داشت، این کشور پس از حمله روسیه با چالش‌های فراوانی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا از الجزیره، وی هنگام بازدید از شهرهای بوچا و ایرپین در اوکراین گفت: جنگ در اوکراین هزاران خانه را ویران کرده و به مردم این کشور آسیب زده است. 

گراندی افزود: این جنگ خانواده‌ها را از هم جدا کرده و موجب نگرانی زیادی شده است. 

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد: این جنگ همچنین بر تمام جهان اثر گذاشته است. تورم، گرانی، کمبود مواد غذایی که ناامنی عمیق غذایی را در بسیاری از نقاط جهان از جمله در خاورمیانه، آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین ایجاده کرد و چالش‌های انرژی، از جمله اثرات این جنگ است. 

گراندی گفت: همه این اثرات تهاجم روسیه و جنگ در اوکراین، در مکان‌هایی دیده می‌شود که قبلاً با بحران‌های بزرگ انسانی و پناهجویان مواجه بوده‌اند. 

به گزارش ایرنا، آخرین داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که از آغاز جنگ در اوکراین تقریباً ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این کشور خارج شده‌اند. 

گفته می‌شود که لهستان میزبان بیشترین تعداد پناهجویان اوکراینی است. 

همچنین، سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ۷.۷ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند. 

بحران پناهجویان بدترین آسیبی است که قاره اروپا از پایان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵) متحمل شده است.  آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) گزارش داد که در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی (۲۰۲۲) تعداد مهاجران و پناهجویانی که وارد این اتحادیه شده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به بالاترین سطح رسیده است. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha