عملیات برف روبی و بازگشایی ایل راه‌های عشایری اشنویه به اتمام رسید

مهاباد - ایرنا - مدیر امور عشایری اشنویه گفت: عملیات بازگشایی و برف روبی پنج کیلومتر از ایل راه‌های عشایر این شهرستان پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از سال جدید، با تلاش بی وقفه راهداران به اتمام رسید.

جلال آهنی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم بالای برف در مناطق برف گیر کیله شین، ییلاقات سرشکان، بیره بایزی، چلغلو و ییلاقات شیوه خزال و کانی شمس الدین موجب بسته شدن این مسیرها شده بود.

وی اظهار کرد: انباشت حجم زیاد برف رفت و آمد عشایر به این مناطق ییلاقی را با مشکلات زیادی مواجه کرده بود.

مدیر امور عشایری اشنویه ادامه داد: امسال عملیات مرمت و بازسازی ایل راه‌های عشایر این شهرستان به طول ۳۵ کیلومتر در دست اجرا است.

آهنی اضافه کرد: هم اکنون بازگشایی نقاط برف گیر به حد فاصل پنج کیلومتر با استفاده از یک دستگاه گریدر و یک دستگاه لودر به اتمام رسیده و عملیات مرمت این مسیرها در حال انجام است.

وی گفت: ایل راه‌های منطقه زردکوه و گرده سور احمد بالون و یکی از ییلاقات منطقه پیرانشهر که عشایر روستای صوفیان اشنویه نیز از آن استفاده می‌کنند جزء ایل راه‌های نیازمند مرمت است.

آهنی با بیان اینکه عشایر این شهرستان سالانه ۹ هزار و ۱۵۰ تُن انواع فرآورده‌های دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند، یادآور شد: بیش از ۹۸ درصد عشایر اشنویه کوچ درون شهرستانی دارند و کوچ برون شهرستانی نیز به شهرستان‌های همجوار از جمله پیرانشهر است.

به گزارش ایرنا، ۲ هزار و ۲۸۳ خانوار عشایری با ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر جمعیت در اشنویه در ۴۷ روستا  زندگی می‌کنند.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور است، از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

شهرستان اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha