۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84819265
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نخستین اَبَر ماه تابستانی را در شب‌های تیر تماشا کنید

اصفهان - ایرنا - کارشناس ارشد فیزیک نجوم گفت: نخستین پدیده اَبَر ماه در تابستان امسال در شب‌های ۲۱ تا ۲۳ تیر اتفاق می‌افتد که اوج آن شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیر است.

به گزارش ایرنا، در پدیده ابر ماه یا ماه افروختگی (supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین رسیده است به‌ همین دلیل از روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود. امسال در ۲۴ خرداد نیز یک پدیده ابر ماه رخ داد.

پریسا سادات عقیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهارشنبه ۲۲ تیر، ماه به نزدیک ترین فاصله خود به کره زمین یعنی ۳۵۷ هزار و ۲۶۴ کیلومتر می رسد و ما می توانیم ماه کامل و شب چهاردهم ماه قمری را درخشانتر و بزرگتر از همیشه ببینیم.

مدرس خانه نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه ابر ماه در تیر امسال بزرگترین ابر ماه سال ۲۰۲۲ میلادی است، اظهار داشت: ماه در حالت ابر ماه تا ۳۰ درصد روشن تر و ۱۴ درصد بزرگتر دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان به پدیده های نجومی تا پنجشنبه این هفته می توانند این پدیده را تماشا کنند، خاطرنشان کرد: در ۲۰ مرداد تابستان امسال نیز باز هم پدیده ابر ماه را خواهیم داشت.

عقیلی گفت: در پدیده ابر ماه، زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و بر اثر نیروهای وارد شده، سطح آب دریا در زمان جذر و مد یک تا ۲ سانتیمتر بالاتر می آید.

وی افزود: ابر ماه فردا چهارشنبه در اصفهان ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه طلوع می کند و فردای آن یعنی پنجشنبه زمان طلوع ۵۵ دقیقه دیرتر اتفاق می افتد و به ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه موکول می شود.

قرص کامل ماه (بدر) در جولای (تیر) بزرگ‌ترین اَبَرماه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در فرهنگ‌های مختلف، اغلب نام‌هایی را بر قرص کامل ماه می‌گذارند که بازتاب‌دهنده ویژگی‌های یک فصل خاص است؛ مثلاً گاهی ماه کامل جولای، ماه نیمه تابستان (Halfway summer moon) نامیده می‌شود چون در نیمه تابستان در نیمکره شمالی در آسمان دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha