کرمانشاه؛ سینه ستبر ایران اسلامی آماده استقبال از کاروان دولت مردمی

کرمانشاه - ایرنا - کرمانشاه؛ سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی فردا پنجشنبه مقصد بیست و هشتمین سفر رییس جمهور و کاروان دولت مردمی سیزدهم است؛ کرمانشاهیان این روزها برای استقبال از سید محرومان و هیات همراهش لحظه شماری می‌کنند و معتقدند این سفر می‌تواند گره‌های کور توسعه نیافتگی این استان را باز کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

بیکاری رنج نیم قرنی مردم کرمانشاه

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند لذا بیکاری ، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزگترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با حضور رییس جمهور و هیات دولت ، بخشی از مشکلات حل و بخشی هم رو به بهبود قرار گیرد.

ظرفیت های استان و مشکلات آن

استان کرمانشاه ظرفیت های بسیاری برای توسعه و پیشرفت دارد که متاسفانه در سنوات گذشته از آن غفلت شده است؛ حدود پنج درصد از اراضی قابل کشت کشور در استان کرمانشاه قرار دارد که می‌تواند این استان را به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور معرفی کند لذا تکمیل سامانه های گرمسیری و سردسیری و همچنین جلوگیری از خام فروشی محصولات تولید شده و ایجاد صنایع تبدیلی در این حوزه میتواند منجر به رونق اشتغال در استان شود .

۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق که در امتداد آن ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان و چهار بازارچه مرزی رسمی قرار گرفته است، ظرفیت های بسیاری را در حوزه صادرات برای استان فراهم کرده است بطوریکه بیش از ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق از این مرزها انجام می‌شود اما اجرای سند جامع و تکمیل زیرساخت های این مرزها که منجر به اشتغال می‌شود، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و نگاه ویژه دولت است.

با وجود مشکلات زیرساختی که استان در صادرات دارد اما سال گذشته کرمانشاه در این بخش به رتبه پنجم کشور دست یافت و همچنین میزان صادرات در یک دهه اخیر ۶ برابر شده اما زیرساخت مرزها همپای رشد صادرات توسعه نیافته است و و صادرات در مرزهای استان همچنان به صورت سنتی در جریان است.

براساس آنچه رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه عنوان کرده بزرگترین مشکلی که تجار در مرزهای استان با آن مواجه هستند ، تخلیه بار در مرزها است که منجر به اتلاف وقت، افزایش هزینه ها و کاهش کیفیت محصولات می‌شود که امید می‌رود محصولات صادراتی از استان همانند سایر کشورهای جهان به صورت مستقیم و یکسره تا مقصد برود و در آنجا تخلیه شود.

گردشگری یکی از محورهای توسعه استان

کرمانشاه که به عنوان هندوستان ایران نیز شناخته می‌شود با وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی ( کتیبه بیستون و اورامانات )، دارا بودن برند شهر خلاق خوراک در جهان ، پوشش های هزار رنگ ، سنت های جذاب ، آب و هوای چهار فصل و طبیعت بکری که دارد، ظرفیت های فراوانی برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی دارد که فعال کردن این بخش که منجر به اشتغال فراوان نیز می‌شود، نیازمند توجه جدی به حوزه گردشگری است که امید می‌رود در این دولت محقق شود تا جوانان کرمانشاهی در استان خود بمانند و برای یافتن شغل به دیگر استان ها و کشورها مهاجرت نکنند.

رییس جمهور در بیست و هشتمین سفر استانی، فردا پنجشنبه ۲۳ تیرماه به همراه هیات دولت به استان کرمانشاه سفر می‌کند و آنچنان که استاندار کرمانشاه خبر داده است، دیدار عمومی با مردم شریف استان، حضور در نشست شورای اداری و حضور در شورای اشتغال و گفت و گو از جمله برنامه های سفر رییس جمهور به کرمانشاه است.

نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های مختلف در ۲۹ میز خدمتی که در دستگاه های اجرایی فراهم شده است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۲ و ۲۳ تیر ماه از ساعت هشت صبح تا ۱۸ غروب ، آماده دریافت انتقادات ، پیشنهادات و مطالبات مردمی هستند و این در حالی است که سامانه تلفنی ۱۱۱ و پایگاه اینترنتی ۱۱۱ هم در اختیار عموم شهروندان کرمانشاهی برای ارتباط با رییس جمهور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha