به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق افراسیابی روز چهارشنبه در کارگروه فضای مجازی استان قزوین که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین برگزار شد، افزود: بازدیدهای استانی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به منظور آشنایی بیشتر زیست بوم بازیها با ساختارهای حمایتی، نظارتی و آموزشی بنیاد صورت میپذیرد و امیدواریم بتوانیم شاهد انسجام شبکه زیست بوم از توسعه دهنده، نظام حکمرانی و مخاطب این حوزه باشیم.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: طی 10 ساله اخیر تعداد مخاطبان این حوزه رشد بالایی داشته و رشد اقتصاد، تاثیر فناورانه و نفوذ فرهنگی اجتماعی آن مبحث بازیهای رایانه ای را در صدر توجه صنایع خلاق قرار داده است و براساس آموزههای حوزه رسانه امروزه موثرترین رسانه بازی است که در سطح زندگی افراد نقش بسزایی دارد.
افراسیابی بر ضرورت توجه به ردهبندی سنی در انتخاب بازیهای رایانهای تأکید کرد و خاطرنشان کرد: ردهبندی سنی بازیها دارای اهمیت است، کودکان و نوجوانان در سنین مختلف دارای روحیه متفاوتی هستند و باید با توجه به شخصیت و رفتار آنها بازی انتخاب شود، برای مثال کودکان چهار تا ۶ سال سن تقلیدگری است و کودکان هرچه میبینند عینا انجام میدهند.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای اضافه کرد: در حوزه ردهبندی بازیها به صورت جدی ورود پیدا کردیم و بازیهایی که رده سنی مناسبی را نداشتند با همکاری بازی سازان و مارکت ها اصلاح و بازنگری میشود.
وی یادآور شد: از مردم و بازیکنان نیز میخواهیم که حمایت کنند و اگر بازی مجوز یا رده سنی ندارد به ما معرفی کنند و هر بازی که مسئله جدی داشته باشند محتوای بازی کنترل میشود و از گزارشهای مردمی برتر تقدیر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اهمیت بازیهای رایانهای و مبالغ هنگفتی که در این حوزه هزینه میشود بودجه در نظر گرفته شده برای بنیاد بازیهای رایانهای بودجه کمی است، این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده برای بخشهای دیگر به خصوص سینما چندین برابر حوزه بازی می باشد و نیاز داریم حمایت جدیتری صورت بگیرد.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: در سال ۹۸ مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزارهای بازی دیجیتال، ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که با توجه به رشد آن در شرایط کنونی در مقایسه با سایر صنایع فرهنگی و هنری بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: در عصر کرونا پیشبینی شده که سبد مصرف افزایش پیدا کرده است و در حوزه بازی رایانهای باید بین متولیان همافزایی شکل بگیرد، در حوزه فرهنگسازی بحث سواد بازی موضوع مهم است.
افراسیابی یادآور شد: بحران جدی ما در حوزه بازی نیروی انسانی است، افرادی که کارآمد هستند پیشنهادات مالی خوبی دارند و زیست بوم با نیاز دائمی برای تامین نیروی انسانی متخصص روبروست، که با حمایت و آموزش افراد دغدغهمند و با استعداد مشکلات اینچنینی کاهش پیدا میکند.
وی بیان کرد: نباید از نقش مفید بازی رایانهای غافل شویم، بازیها میتوانند تمدنساز شود، برای مثال در کلاس تاریخ میتوان از بازی استفاده کرد و بازی تاریخی را بسازیم که طی آن آموزش صورت بگیرد.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه بازیسازی و گیمرها حل مسائل فنی نظیر اینترنت برای نرم افزارهای ویژه، مالیات و بیمه است در تلاش هستیم که این مشکل حل شود.
وی همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز مشاوره بازی با شماره ۰۲۱۵۸۱۲۹ از فعالان صنعت بازی در قزوین خواست از طریق این کانال ارتباطی از همکاری و مشاوره و حمایت بنیاد بهره مند شوند.
در این بازدید رضا رسولی مدیر ساماندهی بازار بازیهای رایانه ای، محمد صادق دهنادی سرپرست مدیریت ارتباطات و بین الملل بنیاد نیز حضور داشتند.
عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در ادامه از مرکز رشد واحدهای فن آور و شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد و با دستاوردهای علمی دانشجویان این مرکز آشنا شد.
افراسیابی در این بازدید در جریان فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین قرار گرفت.
مرکز فناوری و نوآوری سینتک در سال ۱۳۹۰ و با تجمیع کلیه مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با ۱۴ هزار مترمربع فضا افتتاح شد.
این مرکز با چشمانداز تبدیل شدن به یکی از بزرگترین اکوسیستمهای کارآفرینی دانشگاهی کشور و با ماموریت خلق یک اقتصاد پر جنبوجوش بر آمده از نوآوری و تحقیقات، فعالیتهای خود را دنبال میکند.
در حال حاضر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ۲۳ شرکت دانش بنیان، ۲۳ شرکت فناور و ۲۵ هسته فناور با حضور بیش از ۲۰۰ دانشجو، استاد و کارآفرین مشغول فعالیت است.
قزوین- ایرنا - عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از سیر صعودی تعداد بازیکنان آنلاین در کشور خبر داد و گفت : وجود پارکهای فناوری، مراکز رشد و شتاب دهندههای صنایع خلاق در قزوین فرصت بیبدیلی برای ارتقای کمی و کیفی زیست بوم صنعت بازیهای رایانه ای است.
نظر شما