توجه به رشد کمی موجب غفلت از جنبه‌های کیفی آموزش دانشجو معلمان شده است

شهرکرد- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تربیت و آموزش معلمان در دوره‌های ۲ ساله گرچه کوتاه اما مبتنی بر کیفیت بود و امروز به دلیل رشد کمی از جنبه‌های کیفی آموزش دانشجو معلمان غفلت شده است، گفت: به‌ هرحال توجه به امر کمی نیز اجتناب‌ناپذیر بود و البته کیفیت از مسیر کمیت حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمدی عصر یکشنبه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره منطقه‌ای «رویش» دانشگاه فرهنگیان در شهرکرد افزود: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت امسال، رسالت جدیدی را برای دانشگاه فرهنگیان تعریف کردند و آن تربیت‌ معلم مطلوب است، رسالتی که علاوه بر اجرای اسناد بالادستی باید بیش از گذشته در برنامه‌ها و چشم‌انداز این دانشگاه مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای تربیت مطلوب معلمان نمی‌توان تنها به برنامه‌های آموزشی و کلاس‌های درس بسنده کرد، تصریح کرد:باید بستری فراهم شود که بتواند علاوه بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، تربیت‌ معلم مطلوب را نیز محقق کند که برپایی جشنواره‌های اجتماعی و فرهنگی همچون رویش، یک کارگاه عملی برای تعلیم و تربیت و حرکت در مسیر دستیابی به اهداف سند و پرورش معلم مطلوب به شمار می‌رود.

محمدی اینگونه جشنواره‌ها را مکانی برای برقراری تعامل، بروز ایده‌ها و شکوفایی خلاقیت‌ها، درهم آمیختن فرهنگ‌ها و پدید آمدن اشتراکات زیستی دانست و اظهار داشت: برگزاری جشنواره رویش به‌ صورت قطبی و گنجاندن چند استان در یک منطقه، نوعی برنامه‌ریزی جدید در دانشگاه فرهنگیان است که موجب خواهد شد؛ شرایط برای شناسایی و احیا خرده‌فرهنگ‌های هر منطقه و تعاملات هرچه بیشتر فرهنگی فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همچنین به اهمیت توانمندسازی و کسب مهارت در دانشجو معلمان اشاره و تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، فراگیری ۱۲ مهارت برای دانشجویان مشغول به تحصیل در پردیس‌های این دانشگاه پیش‌بینی شده که آموختن ۶ مهارت از جمله روخوانی و روان‌خوانی قرآن، کمک‌های اولیه امداد و نجات، ابعاد مختلف هنرهای تجسمی و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی برای دانشجویان الزامی و ۶ مهارت دیگر اختیاری است.

وی نقش کانون‌های فرهنگی و هنری و انجمن‌های علمی دانشجویی را در ارتقا مهارت‌آموزی دانشجو معلمان را مهم خواند و گفت: این مجموعه‌های دانشجویی می‌توانند همه دانشجویان را با هرگونه سلیقه و تفکر به سمت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هدایت کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه فرهنگیان از کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی به عنوان یک قرارگاه جهادی نام برد و ادامه داد: از دانشجو معلمان فعال در این مجموعه‌ها انتظار می‌رود علاوه بر پوشش هم‌ دانشگاهی خود در این‌گونه فعالیت‌ها، به جذب دانشجویان از دیگر مراکز علمی و دانشگاهی نیز اقدام کنند و با گسترش تعاملات بین دانشگاهی، شبکه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ و موثر را شکل دهند.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای شکل‌دهی کانون‌های بین‌المللی، یادآور شد: کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی که بتوانند با استفاده از بستر فضای مجازی و ترجمه محتوا به زبان‌های مختلف در این زمینه فعال شوند از حمایت‌های دانشگاه فرهنگیان برخوردار خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در دوران کرونا تعطیل نشد و تلاش شد از تمامی فرصت‌های پیش‌آمده برای توسعه این‌گونه فعالیت‌ها استفاده شود، افزود: موفقیت‌های این دانشگاه در جشنواره‌های ملی دانشجویی همچون رویش و حرکت، نشان‌دهنده توجه این دانشگاه به نقش اجتماعی معلمان است.

وی تعداد کانون‌های دانشجویی فعال در این دانشگاه را ۹۶۰ کانون با بیش از ۳۰ عنوان برشمرد و گفت: هم‌اکنون ۳۲۵ انجمن علمی دانشجویی و ۳۴ تشکل سیاسی و اجتماعی در پردیس‌های این دانشگاه فعالیت دارند که ظرفیت‌های مناسب و پویا برای تربیت ‌معلم مطلوب محسوب می‌شوند.

توجه به رشد کمی موجب غفلت از جنبه‌های کیفی آموزش دانشجو معلمان شده است

امام‌جمعه موقت شهرکرد نیز در بخش‌ دیگری از این آیین با بیان اینکه دانشجو معلمان برای رسالتی مهم تربیت می‌شوند، گفت: معلمان نقشی کلیدی در سرنوشت و آینده کشور دارند.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی افزود: دانشجو معلمان در مسیری‌ قرار گرفته‌اند که می‌توانند شخصیت نسل آینده را شکل داده‌ و ارزش‌هایی‌ چون حق‌طلبی، تدین‌ و پاک‌دامنی را به آنان القا کنند.

وی به نقش اثرگذار معلمان دوره انقلاب در آگاهی بخشی به مردم اشاره و تصریح کرد: اگر آموزش‌ وپرورش کارکردی مثبت و منظم در پیش گیرد بدون شک آینده کشور تضمین خواهد شد.

مدیر پردیس‌های‌ فرهنگیان چهارمحال وبختیاری نیز به عنوان میزبان منطقه ۲ جشنواره رویش در این آیین گفت: جشنواره‌ رویش فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت‌ دانشجویان، تبادل اندیشه و ارائه خلاقیت‌های‌ فردی و جمعی است.

عبدالرضا فتاحی با بیان اینکه توانمندسازی و فعال کردن‌ دانشجویان در انجمن‌های‌ علمی‌ و کانون‌های‌ فرهنگی و اجتماعی از ضرورت‌هایی‌ است که همواره مدنظر دانشگاه فرهنگیان بوده و هست، افزود: امید می‌رود چنین جشنواره‌هایی‌ بتواند بهبود کیفی‌ و کمی این‌گونه فعالیت‌های دانشجویی را رقم بزند.

وی همچنین تصریح کرد: کانون‌ها و انجمن‌های‌ دانشجویی فعال در پردیس‌های‌ فرهنگیان کشور نیازمند حمایت‌های مالی و تجربه‌ای‌ هستند؛ به‌طوری که حضور نیروهای انسانی توانمند و خلاق در همراهی با این تشکل‌های‌ دانشجویی، می‌تواند به توسعه فعالیت‌های‌ دانشجویان‌ و بهبود عملکرد آنان کمک‌ کند.

به گزارش ایرنا، در جشنواره رویش منطقه ۲ دانشگاه فرهنگیان که از ۲۴ تا ۲۶ تیر به میزبانی پردیس‌های شهرکرد برگزار شد، نزدیک به ۱۲۰ دانشجو معلم از ۶ استان، ایده‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی خود را به نمایش گذاشته و با یکدیگر به‌ رقابت پرداختند.

در این جشنواره، دانشجویان معلمانی از فارس، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری حضور داشتند که آثار برتر آنان برای حضور در جشنواره ملی رویش دانشگاه فرهنگیان داوری و انتخاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha