۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 5194
کد خبر: 84825029
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از پلمب چاه های غیر مجاز تا اخذ سند زمین در بستر رودخانه های شهرهای استان تهران

شهرری-ایرنا- شرکت آب منطقه ای تهران با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک طی چند رور اخیر برای حفظ و صیانت از منابع آبی و همچنین مقابله با پدیده زمین خواری، دهها چاه غیرمجاز و منابع برداشت آب از سفره های زیر زمینی را پلمب کرد و با اجرای طرح کاداستر مانع از تصرف غیرقانونی صدها هکتار زمین شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، براساس آخرین اعلام وزارت نیرو، مجموع چاه‌های غیرمجاز کشور حدود ۳۵۰ هزار حلقه ثبت شده است که در این بین بالاترین عملکرد انسداد چاه‌های غیرمجاز در سال ۱۳۹۵ به تعداد حدود ۱۷ هزار و ۳۲۸ حلقه بود.

انسداد چاه های غیر مجاز  در هفت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مجموع به دو هزار و ۲۲۹  حلقه چاه غیرمجاز در سطح کشور مسدود شده که با توجه به اهداف، ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه، ۲۱ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

همچنین  از ابتدای امسال در مجموع ۲۸.۶ میلیون مترمکعب، کنترل برداشت آب صورت گرفته که با توجه به ۴۰۰ میلیون مترمکعب هدف تعیین شده، و به دلیل کاهش اعتبارات دریافتی نسبت به سال گذشته به ویژه در پرداخت سهم نقدی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تنها هفت درصد هدف محقق شده است.

طرح کاداستر که با هدف حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی در کشور در حال اجرا است نیز نشان می دهد که ظرف ۲ سال اخیر اقدامات برجسته و مهمی در زمینه اجرای این طرح در سراسر کشور انجام شده و به شکلی که در برخی استان‌ها تا ۹۸ درصد از اراضی ملی حدنگاری و سند تک برگ صادر شده است.

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران اما هفته گذشته با اشاره به حدنگاری و صدور سند مالکیت برای ۹۰ درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان تهران گفت که  اجرای طرح کاداستر در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی تا پایان شهریور باید به سرانجام برسد.

از پلمب چاه های غیر مجاز تا اخذ سند زمین در بستر رودخانه های شهرهای استان تهران

اخذ سند مالکیت برای ۲۸۷ هکتار از بستر رودخانه توچال

مدیر امور منابع آب شهرستان پاکدشت از اخذ سند مالکیت برای مساحتی بالغ بر ۲۸۷ هکتار از اراضی بستر رودخانه توچال خبر داد و گفت:به منظور تثبیت مالکیت و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک پاکدشت، یک فقره سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی شرکت آب منطقه ای تهران صادر شد.

علیرضا مصطفی پور با تاکید بر اینکه با اخذ این اسناد از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری خواهد شد، اظهار داشت: با اخذ این سند، مساحتی بالغ بر  ۲۸۷ هکتار از اراضی بستر این رودخانه به مالکیت شرکت آب منطقه ای تهران در آمد.

وی افزود: بر اساس تفاهمنامه ای که بین وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلسات استانی و شهرستانی برگزار شده با دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و همچنین پیگیری‌های مستمر انجام شده توسط امورآب پاکدشت مقرر شد در چارچوب ضوابط و مقررات جاری در خصوص اخذ سند مالکیت برای مابقی بستر رودخانه های واقع در شهرستان پاکدشت در حوزه عملکرد این امور اقدام شود.

مدیر امور منابع آب پاکدشت خاطر نشان کرد: افرادی که در نزدیکی حریم و بستر رودخانه ها معامله ملکی انجام می دهند، پیش از انجام معامله استعلام های لازم را از این امور  اخذ کنند تا در آینده دچار هیچ گونه ضرر و زیان نشوند.

اخذ سند برای۲۳ هکتار از بستر رودخانه کمرد

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس  نیز گفت: به منظور تثبیت مالکیت و برای اعمال حاکمیت بهتر جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و تعرض به اراضی ملی، سه فقره سند مالکیت برای ۲۳ هکتار از بستر رودخانه کمرد واقع در شهرستان پردیس با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان اخذ شد.

 وحید مرادی نسب  هفته گذشته در نشست مشترک امور منابع آب تهران و پردیس با اداره ثبت اسناد و املاک پردیس گفت: با پیگیری های به عمل آمده  برای بخشی از بستر رودخانه کمرد واقع در شهرستان پردیس، سه فقره سند مالکیت به مساحت ۲۳هکتار در جهت تثبیت مالکیت در تیر ماه سال جاری توسط این امور اخذ شد .

وی افزود: به منظور پیشگیری از تصرفات غیر مجاز و جلوگیری از سودجویی متصرفان، صدور این سند در حفظ مالکیت بستر رودخانه و جلوگیری از عدم تجاوز به آن دارای اهمیت بالایی است.

اخذ سند مالکیت برای ۵۱ هکتار از بستر رودخانه سیاه رود

مدیر امور منابع آب دماوند از اخذ سند مالکیت برای ۵۱ هکتار از بستر رودخانه سیاه‌رود در محدوده روستای وسکاره رودهن در حوزه عملکرد این امور خبر داد و گفت:با پیگیری های  به عمل آمده ،سند مالکیت برای مساحتی بالغ بر ۵۱ هکتار از بستر رودخانه سیاه رود در محدوده روستای وسکاره رودهن واقع در شهرستان دماوند در جهت تثبیت مالکیت، اخذ شد.

 مصطفی عباسی اظهار کرد:بر اساس تفاهم نامه میان وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلسات استانی و شهرستانی برگزار شده با دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و همچنین پیگیری های مستمر انجام شده توسط امورآب دماوند، مقرر شد در چارچوب ضوابط و مقررات جاری در خصوص اخذ سند مالکیت برای بستر رودخانه های واقع در این شهرستان در حوزه عملکرد این امور اقدام شود.

از پلمب چاه های غیر مجاز تا اخذ سند زمین در بستر رودخانه های شهرهای استان تهران

با پلمب تجهیزات و منصوبات یک حلقه چاه غیر مجاز؛از تخلیه سالانه بیش از ۴۸۷ هزار متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی جلوگیری شد

سرپرست امور منابع آب تهران از پلمب تجهیزات و منصوبات بهره برداری یک حلقه چاه و جلوگیری از تخلیه سالیانه بیش از ۴۸۷ هزار متر مکعب آب خبر داد.

وحید مرادی نسب با بیان این مطلب، گفت: با تلاش و پیگیری واحد بازرسی و نظارت و با استناد به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی، تجهیزات و منصوبات بهره برداری یک حلقه چاه آب پلمب و از تخلیه سالانه ۴۸۷ هزار ۸۰ متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی این امور جلوگیری به عمل آمد.

وی  با اشاره به اینکه دبی این چاه ۲۴.۶ لیتر بر ثانیه بوده است، افزود: پس از شناسایی این حلقه چاه، با تلاش کارشناسان واحد بازرسی و نظارت این امور و اخذ حکم قضایی، چاه مذکور نیز پلمب گردید.

جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب در شهریار

مدیر امور منابع آب شهریار از انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور خبر داد و افزود: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی، تعداد سه حلقه چاه غیرمجاز در مجموع با دبی ۲.۵ لیتر بر ثانیه و عمق ۷۵ متر، پر و مسدود شد.

 محمدرضا گیتی پژوه  با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی پر شده است،گفت: با انجام این عملیات، از خروج سالانه ۴۷ هزار و ۵۲۰ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وی یادآور شد: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب ‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

انسداد پنج حلقه چاه غیرمجاز در دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی با انسداد پنج حلقه چاه غیر مجاز از خروج سالانه بیش از ۶۱ هزار متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی این امور جلوگیری شد.

 مصطفی عباسی اظهار کرد: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی، پنج حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۲۰۸ متر و آبدهی ۵.۷ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

وی همچنین با بیان اینکه این تعداد چاه‌ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۶۱ هزار و ۳۴۴ متر مکعب سالانه از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

مدیر امور منابع آب دماوند در ادامه افزود: با تلاش گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی ۱۳ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده عملکرد این امور شناسایی که در یک مورد، ادوات حفاری چاه غیر مجاز شامل چکش برقی و بالابر در حین حفاری توسط ماموران گشت وبازرسی توقیف و به پارکینگ تحت نظر این امور منتقل گردید.

از پلمب چاه های غیر مجاز تا اخذ سند زمین در بستر رودخانه های شهرهای استان تهران

انسداد هشت حلقه چاه غیرمجاز در پردیس

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس نیز گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی، با انسداد هشت حلقه چاه غیر مجاز از خروج ۹۹ هزار متر مکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

 وحید مرادی نسب افزود: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی طی یک هفته کاری، هشت حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی پنج لیتر بر ثانیه و عمق کلی  ۳۷۱  متر،  پر و مسدود شد.

وی با بیان اینکه طی مدت مذکور، در بخش آب های سطحی پنج مورد شناسایی و بررسی تصرفات غیرمجاز رودخانه ها انجام شد،ادامه داد: در بخش آب‌های زیرزمینی نیز چهار مورد چاه غیرمجاز شناسایی شد که مراتب صدور اخطاریه و انسداد آن ها نیز در دست اقدام قرار گرفته است.

مرادی نسب با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی گفت: طی این مدت، با پیگیری واحد بازرسی و نظارت نسبت به نصب تعداد پنج دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های پروانه دار اقدام گردید که کاهش میزان مصرف آب، کاهش هدر رفت آب و تغییر الگوی کشت از اهداف اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری است.

به گزارش ایرنا، قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال ۱۳۹۳ با هدف مبارزه با پدیده زمین خواری و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و حفط بیت المال و منافع دولت در مجلس تصویب شد.

صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا شده است،کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می کند.

از مشخصات این سند غیر قابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال است، با تهیه نقشه‌های دقیق و اجرای طرح کاداستر و صدور اسناد تک برگی به نام دولت، سودجویی از اراضی ملی و سوء استفاده از اسنادی که ابهام دارند نیز به حداقل ممکن می رسد.

مساحت مراتع استان تهران بیش از  ۹۱۹ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۶۰ هزار هکتار آن مساحت جنگلی است.

همچنین این استان دارای یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار اراضی ملی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha