۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 84828874
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پوستر نخستین سوگواره«نی ناله» رونمایی شد

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 84828874
پوستر نخستین سوگواره«نی ناله» رونمایی شد

تبریز- ایرنا- پوستر نخستین سوگواره مذهبی«نی ناله» با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین تبریز رونمایی شد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، دبیر این دوره از سوگواره گفت: این سوگواره استانی در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آئین های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه تجربه» اجرا می‌شود.

بهمن تقی‌پور بیان کرد: بخش تئاتر میدانی شامل گونه‌های تئاتر خیابانی با هدف ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده این‌گونه نمایش ها با مخاطبان و بخش تعزیه، تکریم پیرغلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آنها است.

رییس انجمن نمایش های آیینی و مذهبی تبریز با بیان اینکه موضوعات و شرایط بخش‌های سوگواره شامل تعزیه و شبیه خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، بخش صحنه ای، بخش تجربه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین(ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است، افزود: هر کارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند.

وی ادامه داد: اولویت انتخاب آثار در این بخش با نمایش‌هایی است که با بهره گیری از انواع گونه های تئاتر محیطی، کم حجم و با بیانی هنرمندانه و پرهیز از نگاه سطحی، به موضوعات سوگواره پرداخته باشند.

عضو شورای شهر تبریز نیز در این مراسم گفت: فعالیت در زمینه فرهنگ عاشورا، شکوفایی و ترویج واقعه عاشورایی و حمایت از فعالین این عرصه امری مهم و واجب است.

روح اله دهقان نژاد با بیان اینکه برگزاری این نوع رویدادها در راستای معرفی هنرمندان ارزشی است، اظهار کرد: امید بر آن داریم با برگزاری و معرفی هنرمندان شاهد موفقیت تمامی هنرمندان استان باشیم.

فرمانده بسیج اقشار آذربایجان شرقی نیز گفت: پرده‌خوانی در طول تاریخ ماندگار بوده و تمدن‌ها بر این اساس ماندگار شده اند، یکی از محورهای اصلی در تمدن ایرانی اسلامی هم به موضوع هنر باز می‌گردد.

سرهنگ صفدری اظهار کرد: تبریز نخستین پایتخت تشیع و پایگاه بنیادین حکومت وحدت ملی شیعه در ایران بوده و همچنین تاریخ هنر آئینی اش صفحات درخشانی از تاریخ هنر ایران و جهان تشیع دارد، می‌دانید که هنر به ویژه هنر آئینی به معنای حقیقی و گسترده آن، بخش جدایی ناپذیر یک تمدن الهی است.

به گزارش ایرنا، نخستین سوگواره مذهبی« نی ناله»  از ۲۱ تا ۲۵ مرداد در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha