بارش باران تابستانی در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین میزان بارش‌ها در استان، بیشترین بارش را مربوط به ایستگاه بارده با ۵۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: بارش‌ها در روز جمعه در این استان ادامه دارد.

مهران چراغپور روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از عصر روز پنجشنبه  ۵۰ میلیمتر بارش در ایستگاه بارده و ۳۷ میلیمتر بارش در ایستگاه شیخ‌شبان شهرستان بن به ثبت شد که به سبب اینکه خاک در فصل تابستان خشک است و اثرپذیری آب در آن بسیار کم است منجر به آبگرفتگی معابر و سیلاب در این مناطق شد.

وی ادامه داد: در ایستگاه کوهرنگ نیز ۳۲ میلیمتر بارش، در ایستگاه فرودگاه شهرکرد ۷.۵ میلیمتر، بن ۷.۸ میلیمتر، گندمان ۱۷.۵ میلیمتر، امام قیس بروجن ۲۲ میلیمتر، سامان ۳ میلیمتر، بلداجی ۶.۲ میلیمتر، کنرک هشت ملیمتر، بروجن ۲.۸ میلیمتر و سایر نقاط استان در حدود یک میلیمتر و کمتر از آن به ثبت رسید.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اعلام وضعیت سطح قرمز افزود: بارش‌ها همراه با  تگرگ، رعد و برق و باد شدید شد از همین رو می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

چراغپور از تشدید بارش‌ها از اوایل وقت جمعه تا اوایل روز شنبه خبر داد و گفت: شهرستانهای اردل، کوهرنگ، لردگان، فارسان، بروجن، خانمیرزا، کیار، سامان، بن و شهرکرد از این سامانه تاثیر می‌پذیرند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر و مسیل‌ها، خاطرنشان کرد: آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، احتمال تخریب پل و رانش زمین و خسارت بر اثر صاعقه وجود دارد از همین رو باید تمام نکات امینی و مراقبتی رعایت شود.

به گزارش ایرنا، از اواسط خرداد و همزمان با گرما در نیم کره شمالی زمین، در شبه قاره هند شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم به گونه‌ای که این باران‌ها در تابستان چهره شبه جزیره را زمستانی می‌کند. با بارش‌های سیل‌آسا طوفان‌های موسمی در این مطقه رخ می‌دهد که به مانسون مشهور است. 

جریان هوای بلند شده از روی منطقه شبه قاره در محیطی کم منبسط شده و تبدیل به رطوبت و باران می شود، منبع بزرگ گرما در مولکول های آب باعث می‌شود تا این چرخه منجر به وقوع پدیده مانسون شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha