هشدار دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران و مرغداران برای پیشگیری از خسارات سیل 

 مشهد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به وقوع سیلاب در برخی از استانها و نیز بارش شدید نزولات آسمانی در استان و احتمال وقوع سیل، ضروری است دامداران و مرغداران توصیه ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی را برای مصون ماندن سرمایه دامی خود اجرایی کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی دکتر محمدرضا بهروزیان افزود: با توجه به مخاطرات سیل، ضروری است تا دامداران نسبت به ذخیره علوفه به میزان کافی در دامداری‌ها و عدم نگهداری علوفه در قسمت هایی از دامداری که احتمال نفوذ آب دارد اقدام کنند.

وی ادامه داد: ایجاد راه آب در اطراف دامداری به منظور دفع آب باران و جلوگیری از ورود آب به واحد دامداری، شناسایی واحدهای دامداری غیرفعال در مناطق امن تر برای تخلیه اضطراری و انتقال دام در واحدهای سیل زده در صورت لزوم و اطلاع رسانی سریع به اکیپ های دامپزشکی از میزان دقیق تلفات دامی و کمک و همکاری جدی در دفن بهداشتی تلفات دامی و خودداری از رهاسازی تلفات در محیط را از دیگر نکات مهم دانست.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماریهای دامی متعاقب تغییرات آب و هوایی و کمبود مواد غذایی مناسب، همکاری نزدیک با اکیپ های مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی برای مایه کوبی دامها علیه بیماریهای مختلف ضروری است.

بهروزیان  پاشیدن مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محوطه دامداری پس از فروکش کردن سیل، سمپاشی جایگاه و بدن دامها در مقابله با انگل های خارجی پس از خاتمه رخداد سیل و همکاری در اعمال مقررات قرنطینه ای وضع شده دامپزشکی منطقه را از دیگر نکات بسیار مهم خواند و افزود: پیگیری از طریق مقامات مسوول برای  تامین آب سالم و مناسب دامها نیز توصیه می شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی  نیز گفت: اعزام طیور واجد سن کشتار (۴۲ روزه در واحدهای گوشتی و ۹۰ هفته در واحد های تخمگذار) موجود در واحدهای فعال در نواحی پرخطر و در معرض سیل به کشتارگاه از مهم ترین اقدامات است.

دکتر علیرضا شهرام شرقی افزود: ضروری است ذخیره دان و نهاده های خوراکی به میزان کافی در مرغداری موجود باشد و نیز عدم نگهداری دان ونهاده های خوراکی در قسمت هایی از مرغداری که احتمال نفوذ آب دارد در دستور کار قرار گیرد.

وی ایجاد «سیل بند» در اطراف مرغداری به منظور جلوگیری از ورود آب به واحد پرورش، اطلاع رسانی سریع به اکیپ های دامپزشکی از میزان دقیق تلفات احتمالی و کمک و همکاری جدی در دفن بهداشتی تلفات و خودداری از رهاسازی تلفات طیور در محیط را از دیگر اقدامات مهم برای کاستن از مخاطرات سیل دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha