۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 84838410
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشهدالرضا، سیاهپوش عزای سالار شهیدان

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 84838410
مشهدالرضا، سیاهپوش عزای سالار شهیدان

مشهد- ایرنا- همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان، چهره مشهدالرضا(ع) رنگ عزا و ماتم به خود گرفت و با برپایی مراسم "اذن عزا" در بارگاه منور رضوی، سوگواری حسینی در این شهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  ایرنا، همزمان با آغاز ماه محرم پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی تعویض و در نخستین روز ماه محرم نیز برنامه آیینی "صلا" در حرم منور رضوی اجرا شد  که در آن خادمان رضوی بر بالای ١۴ گلدسته حرم مطهر حضور یافته و عزای عمومی را اعلام کردند.

بیرق‌های عزا در گوشه و کنار شهر نیز برافراشته شده است و فضاسازی شهری با نصب پرچم، المان‌های موقت و اقداماتی از این قبیل نیز انجام شده است و مراسم عزاداری دهه اول محرم نیز توسط گروه‌های مردمی و هیاتهای مذهبی برپاست.

                                                مشهدالرضا، سیاهپوش عزای سالار شهیدان

حسینیه‌ای به وسعت شهر

مدیریت شهری با فرارسیدن ایام محرم و صفر تلاش کرده با فضاسازی شهری و اجرای برنامه‌های ویژه، بسترسازی مراسم عزای سیدالشهدا (ع) را ایجاد کند که برگزاری نمایشگاه "حسینیه‌ای به وسعت شهر" از آن جمله است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه حسینیه‌ای به وسعت شهر از پنجم تا پانزدهم مرداد ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در میدان شهدا برپا شده است.

یوسف اسماعیل زاده افزود: اجرای سوگواره "خورشید نینوا" نیز همزمان با آغاز ماه محرم با حضور گروه‌های هنری و آیینی در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای در مشهد آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این رویداد هنری حضور گروه‌های آیینی برتر مشهد، مضامین مرتبط با زندگی و سیده امام حسین (ع) و وقایع کربلا را به تصویر می‌کشند و این سوگواره در بخش آیینی در پنج نقطه شهری به مدت ۱۰ شب و در بخش صحنه‌ای در سه سالن نمایش تا انتهای ماه محرم اجرا خواهد شد.

                                          مشهدالرضا، سیاهپوش عزای سالار شهیدان

نصب ۸۷ نماد موقت ویژه ماه محرم 

رییس  سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: به مناسبت ماه محرم و صفر ۸۷ المان هنری در قالب عَلَم و کُتل در سطح شهر نصب شده است.

حسین باغگلی افزود: این آثار در هشت نوع مختلف در ۲۷ مکان جانمایی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه فضا آرایی شهری، چهارهزار آویز ستونی و سه هزار و ۵۰۰ پرچم بیرقی ویژه اتوبوسهای تندرو با رنگ‌بندی قرمز و مشکی، سه هزار عدد پرچم بیرقی مشکی سر دری و هزار و ۵۰۰ پرچم اهتزاز مشکی در معابر اصلی و خیابان‌ها نصب شده است.

وی ادامه داد: نصب چهار عدد برج پرچم بزرگ با رنگ مشکی و سه عدد پرچم بزرگ ساختمانی در میدان شهدا از دیگر اقدامات انجام شده  است.

باغگلی خاطر نشان کرد: در حوزه اکران‌های شهری، ۸۷ بیلبورد فرهنگی و ۷۰ بیلبورد تجاری، ۲۷۲ استرابورد و ۳۰۰ سازه موقت در سطح مناطق شهر نصب شده و ۲۰۰ سازه موقت نیز در اختیار تشکل‌های مذهبی قرار می‌گیرد.

معاون شهردار مشهد افزود: با توجه به اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا و اهمیت اجرای برنامه‌های این ایام، تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت شهروندان نیز اندیشیده شده است.

                                          مشهدالرضا، سیاهپوش عزای سالار شهیدان

آماده‌باش نیروهای خدمات شهری

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: با توجه به حضور گسترده زائران و مجاوران رضوی در مجاورت حرم مطهر رضوی در این ایام، نیروهای خدمات شهری به صورت آماده باش مشغول فعالیت هستند و به صورت مداوم نظافت و شستشوی محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.

علی نجفی افزود: همچنین با توجه به اهمیت حفظ ایمنی عزاداران، بازدیدهای ایمنی از ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های عزاداری عمومی به صورت ویژه توسط نیروهای آتش‌نشان مشهدی انجام خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۳۰ دستگاه خودروی آتش نشانی و ۹۰ نیروی آتش نشان در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی و مکان‌های برگزاری مراسم مذهبی مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای سهولت تردد زائران و مجاوران رضوی در محورهای منتهی به حرم رضوی اقداماتی نظیر سرویس‌دهی ویژه ۷۰ دستگاه اتوبوس در خطوط عبوری و منتهی به حرم‌مطهر در روز تاسوعا و عاشورا، افزایش پنج ساعته کار پارکینگ‌ها در هسته مرکزی شهر از ساعت ۲۲ الی سه بامداد، کاهش ۲ دقیقه‌ای سر فاصله زمانی قطار شهری در خط یک و آماده باش ۲۴ ساعته مرکز کنترل ترافیک در دستور کار است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به استقرار جایگاه‌ها و سازه‌های مناسبتی در اماکن پر تردد شهری از کلیه هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی تقاضا می‌شود برای نصب بنرهای اطلاع رسانی مراسمات مذهبی خود از این سازه‌های جانمایی شده در سطح شهر استفاده کنند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha