۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84840975
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشاگری روسیه از نقش مخفی ناتو برای استخدام مزدوران خارجی در اوکراین

تهران-ایرنا- مقام وزارت خارجه روسیه گفت، چند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقش مخفیانه‌ای را  در حمایت از تلاش های کی‌یف برای استخدام مزدوران خارجی در درگیری با مسکو، ایفا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، تارنمای راشاتودی روز دوشنبه نوشت: «ولادیمیرتارابرین» (Vladimir Tarabrin) رئیس اداره چالش ها و تهدیدهای نوظهور در وزارت خارجه روسیه به این رسانه گفته است که مسکو، به دقت استخدام شهروندان خارجی از سوی مقام های اوکراین را با حمایت مخفیانه برخی از اعضای ناتو برای کمک به جنگ اوکراین تحت نظر دارد.

وی اظهار داشت که سازمان های مردم نهاد و هیات های دیپلماتیک اوکراین در خارج از این کشور در عملیات استخدام مزدوران خارجی نقش دارند و چنین اقداماتی از سوی کی یف، توافق های بین المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در رابطه با روابط دیپلماتیک را نقض می کند.

راشاتودی نوشت: از  زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰(، هزاران جنگجوی خارجی به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پاسخ داده و به این کشور هجوم آورده اند.

به گفته مقام های  مسکو، تقریباً ۷ هزار  «مزدور» از زمان شروع درگیری وارد اوکراین شده اند که بیشترین تعداد آنها از کشورهای لهستان (۱۸۳۱ نفر)، کانادا (۶۰۱)، آمریکا (۵۳۰)، رومانی (۵۰۴) و بریتانیا (۴۲۲) نفر بوده است.

وزارت دفاع روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که تنها دو هزار و ۷۴۱  نفر از این افراد خارجی هنوز در حال جنگ هستند و بسیاری از آنها کشته شده یا به کشورشان بازگشته اند.

ایگور کوناشنکوف (Igor Konashenkov)، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به تازگی هشدار داد که مزدوران، طبق قوانین بین‌المللی سرباز محسوب نمی‌شوند و «بهترین چیزی که در صورت زنده دستگیر شدن در انتظار آنها است، محاکمه و حداکثر مجازات زندان است»

ژوئیه گذشته، سخنگوی «لژیون بین‌المللی» اوکراین به عنوان مجموعه‌ای از داوطلبان خارجی که از نظر نظامی در اوکراین ادغام شده‌اند، از «کاهش تدریجی تعداد ورودی‌ها در طول چند ماه گذشته» شکایت کرد و علت این کاهش را «اطلاعات نادرست از سوی روسیه» دانست.

گفتنی است که لژیون بین المللی دفاع از خاک اوکراین یک واحد نظامی داوطلب است که توسط دولت اوکراین و به درخواست زلنسکی  برای مبارزه در حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده‌است. این یکی از چندین گردان داوطلب اوکراینی است که از سال ۲۰۱۴ تشکیل شده‌است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha