۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84841623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجانی ها دام‌های قربانی را ذبح نیابتی انجام دهند

زنجان – ایرنا – مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: زنجانی هایی که دام قربانی در دسته های عزاداری ماه محرم دارند، ذبج نیابتی انجام دهند.

محمدباقر حاج کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قربانی کردن دام برای ادای نذر به صورت سنتی در مقابل عزاداران و دسته‌های عزاداری در ماه محرم یکی سنت هایی است که انجام می شود.

وی یادآوری کرد: این روش با توجه به فصل و شرایط فعلی به نوعی تهدید بهداشتی 
 به شمار می رود که نباید انجام شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: ذبح نیابتی دام‌های نذری در محل کشتارگاه‌ها موجب ارتقاء بهداشت عمومی جامعه و پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناکی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت در انسان می‌شود.
حاج کاظمی تاکید کرد: ذبح دام های قربانی در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکان و همچنین نگهداری لاشه ها در اتاق پیش سرد 24 ساعت قبل از مصرف، تأمین کننده سلامت گوشت نذری و ضامن حفظ سلامت شهروندان است.
وی ادامه داد: متاسفانه برحی از افراد اصرار دارند دام نذری را در جلوی دسته ها و هیات های عزاداری قربانی کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: این شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باید به حتم در هنگام ذبح دام از دستکش، عینک، ماسک و چکمه و استفاده کرده و برای جلوگیری از ورود خونابه به کانال و جوی های شهر، ذبح دام را نزدیک چاه جذبی انجام داده و خونابه های ناشی از شستشو را به طرف چاه هدایت کنند.
حاج کاظمی اظهارداشت: انتخاب مکان مناسب، وجود آب در نزدیکی ذبح برای شستشوی سریع خون از کف خیابان، انتقال سریع پوست و اضافه های بدن احشام به محل مناسب از جمله نکاتی است که لازم است تا مردم آن را برای سلامتی خود و سایر شهروندان رعایت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا بلافاصله بعد از ذبح دام امعاء و احشاء باید  بلافاصله از لاشه جدا شده و اگر فاصله ذبح و خارج کردن این اعضاء بیش از یک ساعت باشد، میکروب ها و سموم میکروبی به داخل گوشت نفوذ کرده باعث ایجاد بوی تعفن در گوشت می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: رعایت نکات بهداشتی ذکر شده، باعث کاهش مخاطرات ذبح غیربهداشتی دام مانند سرایت یا شیوع انواع بیماری از دام به انسان می شود و ذابح کنندگان باید از تماس و له کردن کنه های موجود بر روی پوست دام خودداری کنند.
حاج کاظمی افزود: مردم از مصرف گوشت تازه و آلایش نیم پز خودداری کنند و گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت و آلایش دام را به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال نگهداری کنند.
وی یادآوری کرد: برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه تحویل دهند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمائی های لازم صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha