قشموندان بیش از هزار واحد خون به بیماران نیازمند اهدا کردند

قشم - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری هزار و ۲۵۸ نفر از قشموندان در اقدامی خداپسندانه با هدف نجات جان بیماران نیازمند خون اهدا کردند.

دکتر ایمان زارعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که در چهار ماه اول سال جاری قشموندان چند واحد خون به بیماران نیازمند اهدا کردند، اظهار داشت: در مدت یادشده هزار و ۲۵۸ نفر از مردم نگین خلیج فارس با مراجعه به پایگاه انتقال خون شهرستان قشم موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۲۱۳ نفر از اهدا کنندگان خون مرد و ۴۵ نفر زن هستند، ۱۸۹ نفر برای نخستین بار خون اهدا کردند، ۷۹۴ نفر اهدا کننده مستمر خون هستند و ۲۷۵ نفر دیگر نیز سابقه یکبار اهدای خون را در طول سال دارند.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان توضیح داد: با توجه به اینکه شاخص  اهدای خون بانوان کشوری هفت درصد است، این میزان در شهرستان قشم ۳/۵ درصد است که از بانوان جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب تقاضا می شود اهدای خون را جزو برنامه مدون زندگی خود قرار دهند.

دکتر زارعی با دعوت از قشموندان برای اهدای خون، اضافه کرد: با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا و حساسیت های مردم در رعایت مسایل بهداشتی، این اطمینان را می دهیم که تمامی مراکز اهدای خون در استان هرمزگان و شهرستان قشم مرکز درمانی نیست و امن ترین جایی است که مردم می توانند به آن مراجعه کنند و با خیال آسوده خون اهدا کنند.

وی گفت: ضدعفونی تجهیزات و رعایت مسایل بهداشتی در بالاترین سطح، از اصول همیشگی سازمان انتقال خون از ابتدای تاسیس این سازمان بوده است و در ۲۶ ماه اخیر نیز که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور و استان هرمزگان بودیم، این روش با شدت بیشتر ادامه پیدا کرده تا داوطلبان اهدای خون در آرامش کامل به یاری بیماران بشتابند.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان افزود: مشارکت جوانان و ورزشکاران نیز باید در اولویت اهدای خون قرار گرفته شود، چرا که هرم سن اهداکنندگان خون به سمت سالمندی در حال حرکت است و جا دارد جوانان و ورزشکاران با حضور خود در این فعالیت اجتماعی جمعیت جوان اهداکنندگان خون را پر رنگ تر کنند.

وی اظهار داشت: شرایط سن داوطلبان اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سالگی است و افرادی که سالی ۲ تا ۴ بار خون اهدا می کنند تا سن ۶۵ سالگی هم می‌توانند به شرط داشتن سلامتی خون اهدا کنند.

دکتر زارعی اعلام کرد: در حال حاضر مرکز اهدای خون شهرستان قشم ماهیانه ۴۰۰ واحد خون به بیمارستان قشم توزیع می کنند که به طور میانگین ۲۰۰ واحد از این ۴۰۰ واحد خون به مصرف بیماران خاص به خصوص بیماران تالاسمی ماژور این شهرستان می‌رسد، یعنی ۵۰ درصد از خون تامین و توزیع شده در سطح شهرستان را بیماران تالاسمی ماژور استفاده می‌کنند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha