گام بلند دولت مردمی در تقویت ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی

اراک - ایرنا - توسعه زیرساخت‌ها در نظام سلامت یکی از اساسی‌ترین و ماندگارترین سرمایه‌گذاری‌ها برای جامعه محسوب می‌شود و از آغاز فعالیت دولت مردمی توسعه این بخش در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفته و به طور قطع می‌توان گفت میزان اهتمام این دولت به بخش سلامت، در سال‌های پس از انقلاب، بی‌نظیر بوده است.

به گزارش ایرنا،  یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.  

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این  گزارش به دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی در طول یک سال فعالیت دولت سیزدهم خواهیم پرداخت که به اعتقاد کارشناسان و فعالان این عرصه گام‌های بلندی به خصوص در حوزه تکمیل طرح‌های نیمه تمام درمانی استان برداشته شده است.   

امروزه از سلامت به عنوان محور توسعه پایدار نام برده می‌شود و به همین دلیل یکی از وظایف حاکمیتی دولت‌ها تأمین، حفظ و ارتقای عادلانه سلامت جامعه است. سلامت افراد جامعه موجب رشد اقتصادی، کاهش نابرابری اجتماعی، کاهش فقر و افزایش توانایی فردی می‌شود و در حقیقت سلامتی  وسیله‌ای برای توسعه پایدار جامعه و ظرفیتی برای رشد معنوی افراد است.

ارتقای سلامت، ماموریت جدید دولت مردمی در حوزه‌های درمانی و بهداشتی کشور است و رسالت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این بخش تقویت کننده سلامت خواهد بود که در این راستا چند بیمارستان برای افزایش ارایه خدمات در استان مرکزی درحال توسعه و ساخت است که با تدوین برنامه جامع دولت سیزدهم می‌توان به زودی شاهد بهره‌برداری طرح‌های درمانی در استان بود که بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته است.

طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک، ساخت بیمارستان در شهرهای خمین و ساوه از جمله اقدامات زیربنایی توسعه بهداشتی و درمانی است که از سالیان گذشته کلید خورده و اکنون چشم امیدها به دولت مردمی است تا با حرکت جهادی شاهد افتتاح و ارایه خدمات درمانی به مردم این خطه بود.

گام بلند دولت مردمی در تقویت ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی

تکمیل طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک تا پایان امسال 

استاندار مرکزی گفت: بهره‌برداری از بیمارستان ولیعصر (عج) از جمله مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان است که این طرح درمانی تاپایان سال جاری تکمیل و تجهیزات این بیمارستان سال آینده تهیه می‌شود.

فرزاد مخلص الائمه اظهار داشت: این طرح یکی از مهمترین پروژه های درمانی کشور به شمار می ورد که ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه غرب کشور را برعهده دارد که در دولت سیزدهم اهتمام جدی برای تکمیل آن در دستور کار قرار دارد.

استاندار مرکزی گفت: فعالیت عملیات اجرایی در این طرح درمانی مهم کشور به صورت شبانه روزی شده تا به زودی با بهره برداری این طرح مردم از خدمات بهداشتی و درمانی آن منتفغ شوند.

طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) این شهر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«عبدالصمد صمدی» افزود: فرآیند تکمیلی این طرح درمانی از ماه‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت اما با پیگیری‌های انجام شده اکنون شتاب قابل توجهی به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: در بازدید کارشناسان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت ارزیابی خوب و مطلوبی از روند ساخت با پیشرفت قابل قبولی گزارش شده و امید است تا پایان سال اکثر طرح های درمانی استان به بهره برداری برسند.

صمدی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به قول‌های مساعدی که برای تامین بودجه این پروژه داده شده، بیمارستان ولیعصر(عج) اراک تا پایان سال و حتی به احتمال زیاد در دهه فجر سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این بیمارستان دارای ۵۰۰ تخت بستری است و افتتاح یکباره آن ممکن نیست و باید در مدت زمان ۳ ماهه و به آرامی و با آماده سازی مرحله‌ای تجهیزات و امکانات به بهره برداری کامل برسد.

گام بلند دولت مردمی در تقویت ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی

پیشرفت فیزیکی 95  درصدی بیمارستان ۱۴۴ تخت خوابی خمین در دولت سیزدهم 

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به اینکه ، این شهرستان در اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی بهداشتی و درمانی در کشور پیشرو است، گفت: این مهم موجب شده که راهبردهای تحول سلامت نمود شفاف‌تری را در زادگاه امام راحل نسبت به سایر مناطق داشته باشد.

دکتر مجتبی دیده‌دار بیان کرد: بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت و درمان این دانشکده در سال‌های اخیر به‌دلیل شمار بالای طرح‌های درمانی و بهداشتی سه جانبه و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری آن ها در مدت زمان کوتاه در زمره دانشکده‌های برتر کشور بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: بیمارستان حضرت فاطمه(س) این شهرستان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ستاد ملی کرونا و وزارتخانه برای تکمیل بیمارستان حضرت فاطمه(س) خمین و ۸۰ میلیارد ریال به‌منظور مبلمان و تجهیزات اداری این بیمارستان تخصیص یافته است.

گام بلند دولت مردمی در تقویت ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی

پیشرفت 100 درصدی مرکز درمانی هندودر

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: مشارکت خیران در ساخت مراکز بهداشتی بخشی از همکاری افراد خیر در این حوزه است که در این راستا مرکز خیرساز هندودر را شامل می‌شود.

دکتر محمد امانی افزود: این مرکز خیریه قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در یک سال اخیر به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: این مرکز ۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد و ۳۲ اتاق برای آن پیش بینی شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: محل فرود بالگرد، پایگاه سلامت، فضای سبز، محوطه، ساختمان سرایداری در این مرکز خیریه در نظر گرفته شده است.

دکتر امانی افزود: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مستقیم و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار غیرمستقیم در این طرح هزینه شده است.

دکترامانی افزود: در هنگام ساخت این طرح درمانی که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و چهار سال به طول انجامید برای ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم شد.

وی اظهار داشت: پنج میلیارد ریال اعتبار نیز برای خرید آمبولانس این مرکز بهداشتی هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون به 85 درصد رسیده و در یک سال اخیر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دکتر امانی افزود: بیمارستان خمین نیز در یک سال اخیر در دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون 94 درصد این طرح درمانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: طرح تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی تخصصی زنان و زایمان اراک قبل از سال گذشته ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با همت دولت در این طرح اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ثبت شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: این مجموعه در بخش‌های دیگر نیز در یک سال اخیر از عمر دولت مردمی اقدامات موثری داشته که بخش مامایی را شامل می‌شود.

دکتر امانی افزود: عدم وقوع مرگ مادر در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۴۰۰، افزایش نیافتن درصد سزارین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته باتوجه به وقوع دو موج اپیدمی کرونا و درگیری مادران باردار و افزایش مراجعات مادران پرخطر، پیگیری ۱۲ هزار و ۴۳۵ بارداری پرخطر نیازمند به خدمات درمانی تا زمان ترخیص از بیمارستان‌ها بخشی از اقدامات واحد مامایی استان در یک سال فعالیت دولت مردمی است.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در واحد درمان بیماری‌ها نیز در یک سال اخیر مجموعه اقدامات موثری را عملیاتی کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: معرفی یک هزار و ۱۰۰ نفر از بیماران خاص، سخت درمان، پیوندی و سرطانی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات، نظارت بر ثبت اطلاعات افراد مبتلا به فشارخون بالا در سامانه مدیریت درمان فشار خون، راه اندازی و نصب و بکارگیری دومین دستگاه آنژیوگرافی دربیمارستان منتخب، پیگیری و راه اندازی کلینک توانبخشی سکته حاد مغزی، پیگیری تاسیس مرکز پیوند کلیه و قلب در استان، فعال سازی انجمن اهدای عضو شعبه اراک، افتتاح مرکز خصوصی همودیالیز سلام در اراک با ظرفیت۲۰ تخت دیالیز ، پیگیری پروژه در حال ساخت بخش دیالیز بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک، فراهم سازی انجامMRI  فوق تخصصی بیماران تالاسمی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) نیز از دیگر اقدامات در حوزه درمان استان مرکزی در یک سال گذشته است.

دکتر امانی افزود: ۲۷۱ هزار بازرسی از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع و مواد غذایی، آموزش ۴۰۵ هزار متصدی اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۸ هزار بازرسی به عمل آمده در قالب گشت مشترک، ۲۳ هزار اخطار صادر شده برای متصدیان اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، چهار هزار و ۴۲۹ مورد معرفی متخلفین اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به مراجع قضایی از دیگر اقدامات گروه سلامت محیط در یک سال گذشته است.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۳۲۸ مورد مهر و موم و تعطیلی اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۱۴۷ مورد کلرسنجی انجام شده از آب آشامیدنی، هشت هزار و ۵۰۰ نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی، ۵۴ هزار نمونه برداری از مواد غذایی نیز در یک سال گذشته در حوزه سلامت استان مرکزی انجام شده است.

   گام بلند دولت مردمی در تقویت ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی

اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان ساوه

سرپرست دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت:طرح احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی شهرستان ساوه به عنوان یکی از طرح های درمانی مهم در توسعه زیرساخت های این شهرستان است.

دکتر محمود کریمی افزود: این مجموعه درمانی تنها طرح با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد در سفر رییس جمهور است که توانست اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان جذب کند تا روند احداث آن با تخصیص کامل این بودجه تسریع شود.

وی اظهار داشت: طرح بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نیاز به اعتبار ویژه‌ای دارد و این مهم درحالی است که براساس قانون می‌توان بخشی از هزینه مورد نیاز پروژه‌های دولتی را از نظام بانک استقراض کرد.

وی بیان کرد: اگر موضوع استقراض از بانک درچند سال گذشته انجام شده بود تاکنون عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه به اتمام رسیده بود درحالی‌ که با وجود محدودیت منابع مالی نمی‌توان تاریخ مشخصی برای بهره برداری از این طرح حوزه درمانی تعیین کرد.

۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه ارایه خدمت دارند.

۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha