مبلغان و روحانیون وظیفه اعتمادسازی و رفع شبهه را برعهده دارند

بیرجند - ایرنا - عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه انسان محور روایت‌سازی است، گفت: در عصر کنونی وظیفه مبلغان و روحانیون ابتدا تبیین و سپس اعتمادسازی و رفع شبهه در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سپهر خلجی روز شنبه در گردهمایی روحانیون و مبلغان استان خراسان جنوبی افزود: جهاد تبیین یکی از مهمترین وظایف امروز ماست زیرا روشن‌سازی و آرام‌سازی اذهان و دل‌های مردم از طریق جهاد تبیین امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: در زمینه عدم تبیین و روشنگری باید خط‌شکنی کنیم لذا باید جسارت بیان، اشراف کامل بر اطلاعات و توان لازم را داشته و موقعیت‌شناس باشیم.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ائمه جمعه سراسر کشور بر مسأله رفع شبهه تاکید مضاعفی داشتند، چون این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و کسانی ‌که قبل از انقلاب سوابق مبارزاتی جبهه و جنگ داشته و در مقابل تیر و ترکش ایستادند اما در مقابل شبهه کم‌ آوردند.

وی با اشاره به تحلیل شرایط امروز جامعه گفت: امروزه رسانه‌های خُرد جایگزین رسانه‌های بزرگ شده‌اند.

خلجی با اشاره به کمرنگ شدن نقش دروازه‌بانی خبری و اطلاعاتی ادامه داد: عصر امروز به عصر انسان رسانه معرفی شده و عطش و سرعت بسیار بالایی برای تولید محتوا و زیست مجازی وجود دارد.

وی یادآور شد: امروزه ماموریت راهبردی برعهده ماست و همه نیاز داریم در این فضا مدیریت پیام و روایت کنیم زیرا اگر نتوانیم درست روایت داشته باشیم بدون شک ما را روایت خواهند کرد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: اکنون دوره رسانه است اما باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده شود لذا باید به حوزه تبیین با نگاه دیگر و عمیق‌تر بنگریم.

وی افزود: شکل‌گیری ادراک عمومی ناشی از تصویری که رسانه به افکار عمومی منتقل می‌کند، سبب احساس نشاط یا غلبه رکود و سرخوردگی، احساس امید به آینده، ناامیدی از شرایط، احساس غرور و عزت یا سرافکندگی و شرمساری اجتماعی و احساس پیشرفت یا عقب‌ماندگی می‌شود.

خلجی بیان کرد: در دوران عصر انسان رسانه شاهد پدیده ارتباط جمعی شخصی هستیم به این معنا که یک فرد در آن طرف دنیا با گرفتن و انتشار یک عکس، ارتباط جمعی و جریان‌سازی می‌کند و هر فرد قابلیت این‌ را دارد با کانال، وب سایت، وبگاه و سایر ابزار، جریان‌سازی کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های رسانه در تراز یک و ابزار قوی و اثرگذار بر افکار، اظهار داشت: تغییر نگرش در جامعه هدف، دستکاری ذهنی مخاطبان، اختلال و خطا در دستگاه محاسباتی تصمیم‌گیران، وارونگی افکار عمومی، تضعیف و زوال سرمایه اجتماعی توسط رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانه‌های جریان رقیب بر مشروعیت‌زدایی، اعتبارزدایی، اعتمادزدایی، ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی و رویکرددانی اجتماعی هدف‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به صنعت ۱۰۰ ساله هالیوود در آمریکا افزود: سرمایه‌گذاری صد ساله اقتدار این کشور که در فیلم‌های هالیوودی به نمایش گذاشته بودند، وقتی سپاه در خلیج فارس نظامیان آمریکایی را دستگیر و به اسارت درآورد، از بین رفت.

خلجی با بیان اینکه در غرب، رسانه به عنوان یک وسیله و ابزار برای اثرگذاری بر جوامع به خدمت گرفته شده است، اظهار داشت: کار دیگری که با صنعت هالیوود هدف‌گذاری شده، جا انداختن سبک زندگی آمریکایی بود که این کار را کردند لذا روایت نظامی و سبک زندگی ساخته و دنیا را به دنبال خود کشاندند.

وی از رسانه به عنوان تیغ دو لبه یاد کرد و گفت: در این راستا از یک طرف تبیین و جریان‌سازی، برجسته‌سازی، اطمینان‌بخشی و آگاهی‌دهی و بصیرت‌افزایی و از طرفی التهاب‌آفرینی و به هم زدن امنیت روانی، شبهه‌افکنی و ناامیدسازی، دروغ پردازی و تخریب است.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: همه مدیران اجرایی و رسانه‌ای باید متوجه باشند که جمهوری اسلامی در معرض جنگ ترکیبی و شناختی جبهه معارض قرار دارد که یک پایه ثابت آن رسانه و با هدف مدیریت ادراک است.

وی افزود: نبرد نامرئی و چند لایه با بی‌نهایت سناریو که ویژگی برجسته این نبرد به نداشتن احساس جنگ در جامعه، مورد هدف است و طی آن اعتقادات، نگرش‌ها و رفتار نخبگان و عامه جامعه هدف قرار می‌گیرد.

خلجی با بیان اینکه اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان باید در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: سازمان رسانه‌ای کشور که مهمترین رکن آن صدا و سیما است باید فعال‌تر از گذشته میدان‌داری کرده و به‌شدت مراقبت کند که خود به زمینه‌ای برای بر هم زدن امنیت روانی مردم تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: سازمان رسانه‌ای کشور باید از حالت پدافندی فاصله بگیرد و تا حدودی نقش آفندی خود را برای حمله به نقاط آسیب جریان رقیب که کم هم نیستند، بیابد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: وظیفه ما امیدافرینی در جامعه است زیرا آن قدر در زمینه مشکلات کشور اطلاع‌رسانی شده که مردم تصور می‌کنند در کشورهای خارجی همه چیز آرام و خوب است لذا جامعه ایرانی هیچ درکی از گرفتاری‌های کشورهای دیگر ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید دروازه‌بانی خبر یا هدف، کنترل و مقابله با بمباران اخبار منفی جدی گرفته شود عنوان کرد: در رسانه‌ها باید جریان فعال تزریق امید راه بیفتد همچنین در مقابل این موج سازمان‌یافته ضد امید، در گوشه گوشه کشور باید نشانه‌های امید برجسته شده و در مقابل چشم مردم گذاشته شود.

خلجی گفت: مدیران نظام حکمرانی هم وظیفه دارند در سخت‌ترین شرایط بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند و برای هر تصمیمی که می‌گیرند ادله منطقی و قابل قبول داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین مدیران باید هر شبهه‌ای را در کمترین زمان ممکن رفع و با بهره‌گیری از شبکه بزرگ روابط عمومی‌ها و واحدهای اطلاع‌رسانی از دروغ و هراس‌افکنی رفع اثر کنند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه دشمن هم بر نقاط قوت و هم ضعف نظام کار می‌کند اظهار داشت: مدیران به‌ویژه روحانیون و طلاب باید در بیان مطالب و موضع‌گیری‌ها کمال دقت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در اشراف و رصد اخبار دشمن ضعف داریم تصریح کرد: دولت سیزدهم شبانه‌روز ندارد و برای حل مشکلات بین مردم حاضر می‌شود اما دشمن به مردمی بودن دولت حمله کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha