۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 84863265
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر علوم: نگهداشت نخبگان و مرجعیت علمی در اتاق های فکر بررسی شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اتاق‌های فکر وزارت عتف نسبت به ارزیابی عملکرد بخش‌های وزارت، ارایه بسته‌های سیاستی، بررسی نگهداشت نخبگان، راهکارهای تحقق مرجعیت علمی، ادامه تحصیل کارکنان و مهارت آموزی به دانشجویان اقدام کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل روز سه شنبه در دومین جلسه کمیته راهبری اتاق‌های فکر با اشاره به سپری شدن ۹ ماه از فعالیت اتاق‌های فکر افزود: فرصت مناسبی است تا روند طی شده مورد بررزسی و بازبینی قرار گیرد و اصلاحات لازم برای اثربخشی بشتر اتاق‌های فکر انجام شود.

وی تاکید کرد: شیوه نامه مشخصی از طرف دبیرخانه اتاق‌های فکر تدوین و به روسای اتاق‌های فکر ابلاغ شود تا تشکیل جلسات و بیان راهکارها و پیشنهادها در یک شکل منسجم و تعریف شده صورت پذیرد.

وزیر علوم گفت: برای ارزیابی مستمر اتاق‌های فکر و تقویت پویایی و اثربخشی آنها ضرورت دارد کمیته راهبری حداقل در هر فصل یک بار تشکیل جلسه دهد و عملکرد اتاق‌ها را مورد برسی قرار دهد.

دو ایده برآمده از اتاق‌های فکر

زلفی گل گفت: راه‌اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان با عنوان «دانا» با هدف معرفی دانشمندان و نمایه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی به زبان‌های فارسی و انگلیسی و تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری دو ایده مهمی بود که توسط یکی از اتاق‌های فکر مطرح شد و در مسیر اجرا قرار دارد.

ارایه بسته‌های سیاستی

ارایه بسته‌های پیشنهادی سیاستی مشخص برای تصمیم‌گیری در موضوعات مرتبط با آموزش عالی به وزیر علوم و مدیران این وزارت به پشتوانه بررسی‌های کارشناسی و علمی، نخستین درخواست وزیر علوم از روسا و دبیران اتاق‌های فکر ۱۶ گانه وزارت علوم بود.

وی اظهار داشت: دومین انتظار از اتاق‌های فکر، ارزیابی عملکرد وزارت علوم در بخش‌های مختلف براساس شاخص‌های مشخص و آسیب شناسی روند موجود است.

بررسی شیوه ادامه تحصیل کارکنان در مقاطع بالاتر

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نباید فرصت رشد علمی و ارتقا از کارکنان سلب شود گفت: اتاق‌های فکر مرتبط با حوزه آموزش بررسی کنند که بهترین شیوه ادامه تحصیل کارکنان چیست و در چه دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی و به چه صورتی(روزانه، شبانه؛ تمام وقت، نیمه وقت، پیام نور، دانشگاه دولتی و ...)  باید ادامه تحصیل مجاز باشد.

مهارت آموزی به دانشجویان

زلفی گل با بیان اینکه اهمیت مهارت آموزی برای همگان روشن است گفت: اتاق‌های فکر بررسی کنند ضوابط فرابخشی و پیش نیازهای حمایت دولت و حاکمیت از مهارت آموزی و حضور در صنایع و کشاورزی و ... چیست.

نگه‌داشت نخبگان و تحقق مرجعیت علمی

پبشنهاد راهکارهای اجرایی برای حفظ و حضور اثربخش نخبگان و فرهیختگان در جامعه از دیگر پیشنهادهای وزیر علوم برای بررسی در اتاق‌های فکر بود.

وزیر علوم اظهار داشت: اتاق‌های فکر بررسی کنند علاوه بر آنچه که هم‌اکنون در حال انجام است چه روش‌های موثری برای ارتقای مرجعیت علمی و تقویت دیپلماسی علمی مورد نیاز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha