۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 84863895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعت گردشگری در خوزستان مغفول مانده است

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 84863895
صنعت گردشگری در خوزستان مغفول مانده است

اهواز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت:در حوزه گردشگری ظرفیت‌های بسیاری در خوزستان وجود دارد که غالبا برمبنای گردشگری تاریخی و مذهبی پایه ریزی شده است و بخش قابل توجهی از گردشگری استان خوزستان مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا محمد حسین ارسطو زاده سه شنبه در  نشست خبری در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: برای این که این ظرفیت گردشگری در خوزستان معرفی و دیده شود باید در جنبه های مختلف برنامه ریزی شود که این موضوع شامل طرح های گردشگری که توسط دولت تضمین می شود و یا بر اساس جلب و جذب سرمایه گذار می تواند باشد که باید به آن پرداخته شود.

وی با توجه به انواع اقلیم در خوزستان و دارا بودن سه اثر میراث جهانی بیان کرد: با وجود مناطق ساحلی بسیار ظرفیت گردشگری آبی و دریایی نیز مغفول مانده است.

ارسطوزاده با اشاره به موانع گردشگری آبی بیان کرد: عمده موانع در این نوع گردشگری ضوابطی است که در خصوص بهره برداری از سواحل وجود داردکه مانع از استفاده  از رودخانه ها و دریاچه ها به عنوان مناطق گردشگری می شود که دراین زمینه نیز در حال رایزنی با وزارتخانه هستیم و مناطقی نیز شناسایی شده که هشت منطقه ساحلی را شامل می شود.

وی با بیان این که کم آلاینده ترین صنعت در حفظ محیط زیست صنعت گردشگری است گفت: گردشگری همسان با اقلیم و دوستار محیط زیست یکی از صنایعی است که  می تواند در جهت حفاظت از محیط زیست و رونق و اقتصاد منطقه و به نشاط اجتماعی کمک کند لذا عمده کارهایی که در این موضوع برنامه ریزی شده،رایزنی با متولیان رودخانه و ایجاد بسته های سرمایه گذاری،جلب و جذب سرمایه گذار در گردشگری سواحل رودخانه ایی مورد بررسی است .

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت:ما می توانیم اسکله ها و تاسیسات گردشگری را به عنوان زیر ساخت ایجاد کنیم و در این مورد نیز کشتی های گردشگردی وجود دارد؛ هنچنین این اداره کل از کسانی که می خواهند در زمینه کشتی های تفریحی و شناور یا تجهیزات تحقیقاتی و دریایی فعالیت داشته باشند حمایت و پشتیبانی می کند.

وی افزود:  سرمایه گذاری در تاسیسات گردشگری ساحلی مانند شهرک ها ،پلاژها و شهرک های تفریحی در سواحل خلیج فارس شناسایی و امکان سنجی شده و با حمایت مدیران ارشد استانی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری دریایی و با جلب سرمایه گذار بخش خصوصی موضوعی است به آن پرداخته می شود.

ارسطوزاده  با اشاره به راه اندازی گردشگری تالاب شادگان افزود: این پروژه در حال ساماندهی است و سعی می شود  امنیت گردشگر از نظر محیطی و طبیعی تامین شود و خدمات خوبی در این زمینه ارایه شود که به هدف گذاری که مد نظر است برسد؛ در فاز اول این پروژه ۴ روستا مد نظر است و همزمان اسکله های گردشگری و ایستگاه های پرنده نگری و خدمات گردشگری نیز برنامه ریزی شده واستقبال خوبی در این زمینه شده که تلاش می شود در فاز بعدی نیز تداوم پیدا می کند .

وی با اشاره به این که در منطقه هور العظیم نیز برنامه ایی در نظر گرفته شده بیان کرد: در راستای گردشگری دفاع مقدس در کنار جاذبه ها و مکان رویدادهایی که پر از رشادت ها و حماسه رزمندگان است نیز باید گردشگری طبیعی تالاب مد نظر قرار بگیرد لذا در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

 مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی خوزستان و شناسایی هزاران اثر تاریخی و تمدن های قدیمی درخوزستان بیان کرد: مطالعات وسیعی توسط محققین داخلی وپژوهشگران خارجی  در مورد آثار تاریخی  این خطه صورت گرفته و سه اثر میراث جهانی در این استان ثبت شده که این ظرفیت به شکل بالقوه وجود دارد که  ثبت آثارجهانی به  ۵ اثر ارتقایابد.

 وی با بیان این که در حوزه صنایع دستی نیز جای ظرفیت های زیادی وجود دارد گفت: ۱۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در پنج شهر ملی صنایع دستی در خوزستان شاغل هستند و تنوع آثار صنایع دستی  ظرفیتی است که باید به آن پرداخته شود.

معاون صنایع دستی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به ایجاد دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی بعد از ثبت شهر یا روستای  مورد نظر گفت: در مناطقی که شناخته نشده و معروف نباشد از المان های آن صنعت دستی برای شهرت آن جا  استفاده می شود لذا تلاش می شود تعداد صنعتگران بیشتر شود و با ایجاد کارگاه آن صنعت رونق بگیرد.

وی  گفت: در خصوص مینای صبی اهواز اقداماتی برای موضوع معرفی در حوزه صنایع دستی استان و کشور شامل بروشور،تهیه کاتولوگ های کلی و در نمایشگاه های در سراسر کشور مینای صبی اهواز به شکل تخصصی به نمایش گذاشته شده است که باعث جذب مخاطب است.

معاون صنایع دستی افزود: اعضای دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی شامل شهردار، شورای شهر و فرماندار است و میراث فرهنگی نقشی در این زمینه ندارد لذا این سه حوزه هستند که باید دبیرخانه را ایجاد کنندو  نصب المان ها در ورودی شهرها و میادین شهری ،نام گذاری خیابان ها و معرفی رشته صنایع دستی ثبت شده از اهم وظایف این سه حوزه است.

وی ادامه داد: علاوه بر شهر شوشتر به عنوان شهر ملی احرامی بافی و رفیع به عنوان شهر ملی بوریا دست بافته های عشایری در اندیکا به عنوان شهرملی  ثبت شدو امسال نیز برنامه ریزی شده که شهر شادگان و کارون نیز به عنوان شهر ملی حصیر بافی معرفی شوندو دزفول نیز به عنوان شهر ملی کپو در این برنامه ها قرار دارد.

شکرالله قاسمی افزود:  کاربرندسازی و بسته بندی خوب و نشان دار به نام صنعتگر و شناسنامه دار کردن محصولات صنایع دستی از جمله کارهایی است که باید به آن  پرداخته شود ودرحوزه آموزش نیزسال گذشته بالغ بر هزار نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیده اند یا در حال اموزش هستند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به کشف گورستان تاریخی  اشکانی در اهواز گفت: بعد از کشف اقدامات لازم در جهت حفاظت های اضطراری و جلوگیری از گزند فرسایش انجام شد و با توجه به این که این منطقه نیاز به مطالعه وسیعی دارد لذا باید پیشبینی اعتباری برای مطالعات،حفاظت و مرمت ، ساماندهی محوطه و امکانات و تجهیزات میدانی از قبل انجام شود ؛ لذا این اتفاق سرمنشا بسیاری اتفاقات خاص برای شناخت منطقه خواهد بودکه  حساسیت ویژه ایی برای ان قایل هستیم و نمی خواهیم با بی تدبیری مجموعه دستخوش تغییرات و آسیب شود.

غلامرضا سلمانپور افزود:ملاحظاتی برای مجوزها در بحث حفاری ها مد نظر وزارتخانه و حوزه های وابسته است که  محوطه ها بعد از شناسایی به حال خود رها نشوند وراه کارهایی در این زمینه پیشنهاد شد  و جلساتی در حوزه وزارت نفت انجام شده که به محض این که مجوز صادر شود در گام اول نجات بخشی از گورستان تاریخی آغاز می شود.

  فرمانده یگان ‌حفاظت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به این که حفاظت از آثار به صورت مستمر در منطقه انجام می شود گفت:  با همکاری نیروهای حراست شرکت نفت و طی صورت جلسه ایی که تنظیم شد این محوطه تا اخذ مجور کاوش از وزارتخانه زیر نظر حراست شرکت نفت و سرکشی نوبتی یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت.

وی افزود: درسطح استان ۲۸ پایگاه یگان حفاظت وجود دارد که کار حفاظت و حراست از آثارتاریخی وثبت ملی و جهانی را در اولویت کار قرار داده و در سال گذشته ۲۳ باندقاچاق  را در سطح استان با همکاری نیروهای انتظامی بسیج و سپاه دستگیر شدند و تعداد ۹۵ نفر افراد غیر مجاز در حین حفاری در محوطه های تاریخی دستگیر شدند و کشف ۳۶ دستگاه فلز یاب از عاملین حفاری های غیر مجاز کشف و ضبط شده است.همچنین تعداد ۹ مورد اسکورت اشیای تاریخی و ۴۵ مورد اخطاریه موثر نیز ثبت شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این که موزه منطقه ایی خوزستان پیشرفت قابل توجهی داشته و در مراحل تکمیلی است گفت: سعی می کنیم تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار بگیرد ،کارهای بنیادی دربخش ساختمان و ایجاد بنا باقی مانده و کل پروژه پیشرفت ۵۰ درصد داشته است اگر چه بحث تجهیزات و محتوای موزه نیز مورد توجه است.

وی با اشاره به  موضوع رونق اشتغال در گرشگری افزود:  ۱۷ روستا هدف گردشگری به عنوان پایلوت در خوزستان در نظر گرفته شده که در این خصوص به همه  متقاضیان انواع تاسیسات گردشگری در ایجاد کارگاه های صنایع دستی در روستاها و شهرها  انواع تسهیلات  گردشگری اعطا می شود و پشتیبانی های اداری و دولتی در این زمینه صورت نیز می گیرد.

وی با اشاره به صندوق احیا نیز افزود:از همه دارندگان و مالکان بناهای ارزشمند برای تبدیل مکان به کاربری فرهنگی و یا گردشگری این اداره کل امادگی دارد تسهیلات ارزشمند بدهد و با کمک بلاعوض تحت عنوان مشارکت و تسهیلات ارزان قیمت در صورتی که کاربری متجانس و یا گرشگری و فرهنگی  ارایه بدهدهمکاری می کند.

ارسوطوزاده با اشاره به این که در ثبت آثار باید شاخصه و اصالت و مدارک رعایت شود افزود: یک هزار و ۵۵ اثر در فهرست آثار ملی در حوزه آثار غیر منقول و در حوزه طبیعی ۴۰ اثر،درحوزه آثار معنوی ۱۲۹ اثر و دفاع مقدس ۴۰ اثر ثبت شده است و آثار دیگری نیز شناسایی شده که در مراحل اثبات پرونده و تشکیل پرونده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha