یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم میگذرد، دولتی که به ریاست آیتالله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولتهای پس از انقلاب، هیچ دولتی بهاندازه دولت سیزدهم و آیتالله رئیسی میراثدار مشکلات، ضعفها و کاستیهای برجایمانده از دولت پیش از خود نبوده است.
وضعیت بد شاخصهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالشها که ماحصل سیاستگذاریها و اقدامات نادرست سالهای پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیتالله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با اینحال گرچه چالشها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالشهای گذشته و تلاش برای ریلگذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزههای مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر میرسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به بحث توسعه فضاهای آموزشی در استان هرمزگان خواهیم پرداخت
از آنجایی که مدرسه کانون زندگی، نقطه تغییر و تحول در جامعه است و باید به آن توجه اساسی شود لذا ساخت فضاهای آموزشی از اقدامات مهمی بوده که نوسازی مدارس و آموزش و پرورش برای بالابردن کیفیت آموزشی در دستورکار خود قرار داده اند.
سید فخرالدین هاشمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی بویژه در مناطق محروم و کمتربرخوردار استان در اولویت نوسازی مدارس قرار دارد.
وی افزود: اعتبار هزینه شده برای ۵۰۰ فضای آموزشی افزون بر پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به اینکه زیربنای این طرح های آموزشی افزون بر ۵۶ هزار و ۶۶۰ مترمربع بوده است، بیان داشت: با بهره برداری کامل از این فضاهای آموزشی، ۱۵ هزار دانش آموز هرمزگانی از مدارس ایمن و استاندارد بهره مند می شوند.
وی با اشاره به اینکه احداث فضاهای آموزشی در قالب تخریب و بازسازی و یا احداث مدرسه جدید است، بیان داشت: هم اکنون نیز ۲۷۸ پروژه مدرسه سازی در قالب یکهزار و ۵۴ کلاس درس با زیربنای ۱۳۷ هزار و ۲۵۸ مترمربع در استان هرمزگان در دست اجراست.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهارداشت: سال ۱۳۹۶ تعداد مدارس غیراستاندارد درسطح استان حدود ۸۸۲ مدرسه بود که این رقم باتوجه به ساخت و سازهای بسیار خوبی که در این سال های انجام شده اکنون به ۳۵۳ مدرسه در قالب ۲ هزار کلاس درس رسیده و در واقع بیش از ۵۰۰ مدرسه استانداردسازی شده است.
هاشمی با اشاره به اینکه برای استانداردسازی مدارس هرمزگان ۲۰ هزار میلیارد ریال نیاز است، ادامه داد: طبق هدف گذاری چهار سالهای که در دستور کار است، هدفمان این است که تا پایان دولت سیزدهم مدارس غیراستاندارد را از لحاظ کمی به صفر برسانیم اما در صورت عملی نشدن، حداقل این آمار ۲ رقمی به زیر ۱۰۰ مدرسه برسد.
وی یکی از مولفه هایی که می تواند به آموزش دانش آموزان کمک کند را توسعه فضاهای آموزشی دانست و گفت: تلاش کردیم برای سال تحصیلی جاری با ساخت فضاهای آموزشی جدید و استاندارد، بحث ۲ شیفته بودن مدارس را به حداقل برسانیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان تصریح کرد: اگر یک فضای آموزشی ایمن و استاندارد داشته باشیم، به طور حتم کمک می کند که از دل این فضاها، دانش آموزانی نخبه و با استعداد تربیت شده و وارد جامعه شوند.
هاشمی ابرازداشت: اگر بخواهیم مقایسه ای نگاه کنیم، شرایطمان نسبت به استان های دیگر خوب است ولی برای رسیدن به وضعیت ایده آل نیاز به تلاش است؛ چرا که هنوز چالش هایی داریم که برای رفع آن نیاز به کمک اصحاب رسانه است.
وی گفت: همه این کارهایی که در زمینه ساخت و ساز مدرسه در استان هرمزگان انجام می شود، ارزشمند بوده اما از نظر ما کافی نیست یعنی تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله وجود دارد و باید سخت تلاش کرد.
خیران پای ثابت مدرسه سازی
استان هرمزگان در زمینه ساخت فضاهای آموزشی با حضور خیران از رتبه بالایی در کشور برخوردار است و سال گذشته خیران مدرسه ساز، پرداختِ بیش از سه هزار میلیارد ریال برای ساخت مدرسه در این استان را متعهد شدند.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان با اشاره به اینکه در سال گذشته با افزایش اعتبار در بحث مشارکت خیران و اعتبارات دولتی مواجه شده ایم، ابراز داشت: سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد ریال مشارکت خیران مدرسه ساز و چهار هزار میلیارد ریال اعتبارات دولتی بوده است که اگر روند ابلاغ اعتبارات و مشارکت خیران به همین صورت ادامه داشته باشد؛ امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم بحث مدرسه های غیراستاندارد را برچینیم.
هاشمی با اشاره به اینکه در ساخت همه مدارس ردِ پای خیران است، ادامه داد: مجمع خیران هرمزگان در بحث مدرسه سازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی در استان کمک فرآوانی کرده اند و هم اکنون ساخت بیش از ۷۰ درصد طرح های آموزشی در استان با مشارکت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی خیران مدرسه ساز در دستور کار است.
وی اظهار داشت: باتوجه به سیاستگذاری انجام شده از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور، تمامی خیران مدرسه ساز استان را به سمت ساخت و مقاوم سازی مدرسههای غیراستاندارد در استان هدایت می کنیم.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهارداشت: خیران با درک بالایی که از وضعیت آموزش و پرورش دارند، هرساله بدون توجه به شرایط و موقعیت اقتصادی که در جامعه است، کمک های بسیار خوبی را به آموزش و پرورش داشته اند که امیدواریم این روند ادامه یابد.
هاشمی، حضور و مشارکت خیران مدرسه ساز در امر مدرسه سازی را بسیار ویژه دانست و ضمن قدردانی از این قشر گفت: امیدواریم با استمرار این میزان مشارکت بتوانیم هرچه سریعتر شاهد احداث مدرسههای ایمن و استاندارد در سطح استان باشیم.
این مسوول گفت: انتظار داریم خیران با توجه به اینکه هنوز تعداد قابل توجهی از مدارس استان هرمزگان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد، به کمک آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بشتابند تا دانش آموزان در فضای استاندارد تحصیل کنند.
در هر منطقه ای نیاز باشد مدرسه می سازیم/ بشاگرد روستای بدون مدرسه ندارد
طبق اعلام آموزش و پرورش هرمزگان، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آمادگی دارد در هر منطقه و یا روستایی که نیاز به فضای آموزشی باشد، اقدام به ساخت مدرسه، حتی یک کلاسه کند.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان ابراز داشت: در هر منطقه ای حتی اگر به تعداد انگشتان دست هم دانش آموز وجود داشته باشد، مدرسه میسازیم که این نشان می دهد توسعه آموزشی مورد توجه ویژه دولت و نظام است.
هاشمی به عنوان نمونه اعلام کرد: شاید در بشاگرد روستای بدون راه ، آب و یا برق باشد اما می توان گفت که در این شهرستان روستای بدون مدرسه نداریم و بخش قابل توجهی از تخریب و بازسای فضاهای آموزشی در این منطقه انجام شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون سرانه فضاهای آموزشی در شهرستان بشاگرد به ازای هر دانش آموز نزدیک به هفت و نیم مترمربع است؛ البته محرومیتهایی هم وجود دارد ولی توجه به حوزه آموزش در این منطقه بسیار خاص است.
کانون کارشناسان دادگستری تهران مدرسه روستای زلزلهزده سایه خوش را می سازد/ سهم مشارکت نهادها و ارگانهای هرمزگان کجاست؟
سایه خوش بندرلنگه ۲ فضای آموزشی دارد که یکی از این فضاهای آموزشی با توجه به تخریبی و قدیمی بودن آن در زلزله تیرماه امسال آسیب جدی دید که بلافاصله پس از زلزله کلنگ آن توسط رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران به زمین زده شد.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان در این باره گفت: این مدرسه با ۴۸ سال ساخت از قبل در لیست مدارس غیراستاندارد قرار داشت که رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران ۲۷ تیرماه امسال همزمان با عیدغدیر کلنگ این مدرسه را زد و اعلام کرد که طرح را در مهرماه تحویل می دهیم.
درواقع مدرسه قدیمی ۶ کلاسه ۱۵ خرداد که اکنون نام «کارشناس» بر آن مزین شده است، با زیربنای ۵۰۰ مترمریع و با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با مشارکت ۱۰۰درصدی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران احداث می شود.
هاشمی با اشاره به اینکه این طرح آموزشی از نظر سرعت ساخت و هزینه حائز اهمیت است، بیان داشت: ۲۴۰ دانش آموز منطقه زلزله زده سایه خوش بندرلنگه تا مهرماه سالجاری در مدرسه یادشده به تحصیل خواهند پرداخت.
این مسوول تصریح کرد: کانون کارشناسان رسمی استان تهران در سایه خوش بندرلنگه، مدرسه می سازد اما این جای سوال است که سهم مشارکت نهادها و ارگان های هرمزگان در توسعه فضاهای آموزشی استان چقدر است!؟
وی گفت: باتوجه به اینکه هزاران دانش آموز شهرستان تهران در مدارس تخریبی درس می خوانند لذا این کانون می توانست در تهران مدرسه بسازد اما باتوجه به اهمیت موضوع در هرمزگان مدرسه می سازد که جای قدردانی از آن ها و تلنگری برای ما دارد.
همچنین مدرسه «گلستان دانش» سایه خوش که ساختمان آن در سال ۱۳۹۱ احداث شده هیچ گونه آسیبی ندیده و فقط دیوار محوطه آن که قدیمی بوده دچار آسیبهایی شده است و اکنون محل استقرار نیروهای امدادی و پشتیبان در منطقه سایه خوش است.
اتاق بازرگانی و شرکت نفت ستاره آفتاب هرمزگان مدرسه میسازند
اتاق بازرگانی هرمزگان نیز یکی از ارگان هایی است که مدرسه سازی با استفاده از ظرفیت خیران را در برنامه دارد که ۲ مدرسه «ملک التجار» به نام مرحوم شیخ احمد گلهداری و مرحوم حاج مختار مشیر دوانی در منطقه زلزله زده فین بندرعباس تا مهرماه امسال آماده بهره برداری است.
«پس از زلزله۶.۴ و۶.۳ ریشتری ۲۳ آبان ماه سالجاری در روستاهای فین هم تعداد ۳۱ کلاس درس که مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ بوده است، مورد آسیب جدی قرار گرفت و مقرر شد این مدرسه ها بازسازی شود»
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان با ا شاره به اینکه عملیات احداث این ۲ مدرسه در دیماه پارسال آغاز شد، ادامه داد: مدرسه ملک التجار مرحوم شیخ احمد گله داری با زیربنای ۳۰۴ مترمربع در قالب ۶ کلاس درس و با اعتباری افزون بر۴۰ میلیارد ریال و مدرسه ملک التجار مرحوم حاج مختار مشیر دوانی نیز در روستای دشت از توابع فین با زیربنای ۱۶۸ مترمربع در قالب سه کلاس درس با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال با مشارکت ۵۰ درصدی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان در حال ساخت می باشد، است.
هاشمی ابراز داشت: اتاق بازرگانی قرار است ۱۰ باب مدرسه به صورت مشارکتی با اداره کل نوسازی مدارس را در استان هرمزگان احداث کند.
وی اظهار داشت: شرکت نفت ستاره آفتاب هرمزگان نیز در سه سال شروع کار خود ۲ مدرسه ساخته و تحویل داده است و ساخت مدرسه ۱۸ کلاسه ابن سینا بندرعباس به عنوان بزرگترین مدرسه در استان را با قدرت ادامه می دهد.
این مسوول از صنایع و شرکت های دیگر استان هم خواستار همکاری در ساخت مدرسه شد و گفت: این سوال در ذهن مردم ایجاد می شود که سهم صنایع بزرگ از جمله آلومینیوم و صنایع فولاد در ساخت مدرسه چه بوده است؟
عشق مدرسه سازی از خون بها تا فروش النگو
مدرسه سازی عشق است، یک عمل خیر ماندگار و یکی از زیربناهای اصلی در کشور به شمار میرود؛ در این راه خیر، خیران با خدا معامله می کنند.
نیت خیر که در پیش باشد، خداوند نیز به آن عمل خیر، پاداش می دهد و پیامبر اکرم (ص) نیز در مورد کار خیر می فرمایند که «تَکَلَّفُوا فِعْلَ الْخَیْرِ وَ جاهِدوا نُفوسَکُمْ عَلَیْهِ، فَاِنَّ الشَّرَّ مَطْبوعٌ عَلَیْهِ الاِنْسانُ» یعنی در کار خیر، خود را به زحمت اندازید و در این راه با هوا و هوس خود مبارزه کنید، زیرا طبیعت انسان به بدی تمایل دارد.
این حرف ها شعار و ایده های آرمانی نیست و نمونه های عینی فراوانی دارد که از آن جمله می توان به مشارکت زنان رمکان قشم در مدرسه سازی اشاره کرد که مادران این منطقه طلاهای خود را فروختند تا مدرسه ای بسازند و طنین زنگ مدرسه در گوش کودکان را بر النگو در دست هایشان ترجیح دادند تا الگویی منحصر بفرد در تاریخ مدرسه سازی استان باشند.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان در این راستا همچنین به خاطره پدر و مادر فرهنگی اشاره کرد که به جای بیمه بابت قصاص فرزندنشان و خون بهای آن، مدرسه می سازند.