۴۲ قنات طی یک‌سال‌گذشته در قم احیا شد

قم - ایرنا - مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: احیای قنوات استان را به عنوان مهمترین طرح در حوزه مدیریت آب و خاک دنبال کردیم و در همین رابطه طی یک‌سال گذشته ۴۲ قنات در قم احیا شد.

محمد حسین احمد پور روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: به‌طور کلی قم ۹۵۰ رشته قنات دارد و نیاز است تا برای احیا و مرمت آن‌ها به صورت مستمر اقدام‌های لازم را انجام دهیم، چون قنات در طبیعت یک موجود زنده به شمار می‌آید و باید برای حفظ حیات آن هزینه کرد.

وی افزود: احیا و مرمت قنات، موجب زنده شدن طبیعت اطراف آن می‌شود و ادامه یافتن فعالیت‌های کشاورزی در بسیاری از مناطق استان به وجود قنات وابسته‌ است به همین دلیل علاوه بر اعتبارات دولتی، کشاورزان قمی نیز در موضوع احیای قنوات با سازمان جهاد کشاورزی همکاری لازم را دارند.

وی ادامه داد: دولت طی یک‌سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال برای احیا و مرمت قنوات قم اعتبار اختصاص داد و در کنار آن نیز کشاورزان استان به میدان آمدند و به پیشرفت این طرح کمک شایانی کردند تا جایی که انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری بیش از ۱۰۰ رشته قنات در استان قم احیا و مرمت شود.

احمد پور با اشاره به اهمیت احیای قنوات در قم که با کمبود منابع آبی مواجه‌است، گفت: احیا و مرمت هر قنات با توجه به شرایط خاصی که دارد و ویژگی منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌است توسط کارشناسان انجام می‌شود تا این موجود زنده بتواند همچون گذشته فعال شده و به طبیعت پیرامون خود حیات بخشد. 

وی بیان داشت: طرح‌های مرتبط با احیا و مرمت قنوات با سختی‌ بسیار زیاد و کار در زیر زمین همراه است اما با این وجود کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و پیمانکاران اجرای طرح، برای کمک به استمرار فعالیت‌های کشاورزی در قم و حفظ سطح سبز استان، با تمام توان برای انجام آن تلاش می‌کنند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha