راهداری استان کرمانشاه با تمام توان آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین است

قصرشیرین- ایرنا- مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: با تمام توان و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی(ع) در این استان آماده هستیم.

به گزارش  خبرنگار ایرنا، «فریبرز کرمی» روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و خبرنگاران در محل پایانه مرز رسمی خسروی، افزود: تمامی زیرساخت های لازم در بحث ایمن سازی راه ها و جاده ها و همچنین اقدامات و تمهیدات لازم برای حضور و خدمت رسانی به زائران انجام شده است.

وی با بیان اینکه راهداری و حمل و نقل جاده ای تعطیل بردار نیست، اظهار داشت: ما در استان کرمانشاه در بحث اربعین هم به زائرانی که قرار است از استان ما به سمت ایلام و مهران تردد کنند و هم زائرانی که از مرز رسمی خسروی عازم کربلای معلی شوند خدمات رسانی می کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: تمهیدات لازم برای ایمنی راه‌ها، نصب تجهیزات، انجام خط کشی ها، روکش آسفالت و روشنایی محور انجام گرفته و هماهنگی برای حمل و نقل عمومی و استقرار اتوبوس ها در مرز خسروی نیز انجام شده است.

کرمی ادامه داد: با توجه به اینکه کرمانشاه خود به واسطه مرز خسروی به عنوان اصلی ترین مسیر تردد زوار به عراق و همچنین معین و پشتیبان استان ایلام در بحث سفرهای مربوط به مهران است آمادگی کامل دارد تا خدمات شایسته ای به زوار ارائه دهد.

وی از انجام روکش آسفالت و بهسازی مسیر و نصب علایم، تامین روشنایی و  نصب سایبان در مرز خسروی، فضاسازی و انجام تبلیغات فرهنگی، استقرار ۵۸ گیت گذرنامه در محل پایانه، تجهیز سالن های پایانه به سیتم های سرمایشی و استفاده از آب شرب برای مصارف شرب و آب غیر شرب برای مه پاش ها با توجه به گرمای هوا از اقدام های  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مرز خسروی است.

 کرمی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در صف مقدم خدمات رسانی به زائران است از ارائه خدماتی مطلوب و به بهترین شکل ممکن نسبت به زائران اربعین حسینی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha