افزایش ۵ برابری اعتبارات بخش تجهیزات مدارس گلستان در دولت سیزدهم

گرگان - ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: دولت سیزدهم در بخش تجهیزات و امکانات آموزشی توجه ویژه‌ای به خصوص در مناطق محروم و مرزی دارد، بطوری که اعتبارات این بخش در استان ما پنج برابر شده است.

وحید فراهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهارداشت: دولت سیزدهم در بخش تجهیز مدارس استان به امکانات ضروری و تکمیلی آموزشی مانند آزمایشگاه و اقلام هوشمند تاکنون ۸۵۰ میلیارد ریال اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جبران برخی کمبودهای اعتباری بخش تجهیزات در سفر استانی اسفند ماه سال قبل رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان مبلغ ۲ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال و نیز از محل اعتبارات بنیاد برکت ۶۵ میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس پیش‌بینی شد که این مبالغ در حال تخصیص است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: با تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر استانی (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) رییس جمهور به گلستان و نیز تخصیص ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان مرکزی، اصلاح سیستم گرمایش ۴۰۲ کلاس باقیمانده دارای سیستم غیراستاندارد این استان به پایان می‌رسد.

به گفته وی، از ابتدای اجرای طرح اصلاح سیستم گرمایشی کلاس‌های درس در گلستان تا کنون ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس این استان استانداردسازی شده است.

فراهی گفت: هنوز اعتبارات امسال این اداره کل ابلاغ نشده اما باتوجه به اهتمام ویژه دولت انقلابی آیت الله رییسی به حوزه مدارس و عدالت آموزشی، بدون تردید اعتبارات خوبی به این استان تخصیص خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری همه مدارس سنگی این استان از دیگر اقدامات مهم انجام شده تا سال گذشته بود، یادآور شد: همچنین ۱۱ مدرسه مستقل کانکسی باقیمانده استان با حمایت خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا پایان امسال جمع خواهد شد.

وی افزود: پس از این مرحله از جمع آوری مدارس مستقل کانکسی، تلاش خواهیم کرد تا  ۱۱۰ کلاس کانکس در قالب ۷۰ مدرسه مستقر در شرق استان به ویژه نوار مرزی و مناطق محروم را هم جمع‌اوری کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: به ازای هر کلاس درس از ابتدا تا تجهیز کامل حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و در مجموع به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جمع‌آوری همه کلاس‌های کانکسی داریم که با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، حل کامل آن با همراهی خیرین امکان‌پذیر است.

فراهی یادآور شد: سال گذشته ۳۵۰ میلیارد ریال از محل کمک‌های خیرین برای ساخت مدارس گلستان هزینه شد و از ابتدای سال جاری تاکنون هم ۱۵۰ میلیارد ریال در این بخش هزینه گردید و امیدواریم تا پایان سال جاری بیش از سال گذشته در این بخش هزینه کنیم.

وی بیان کرد: در پنج سال گذشته پنج پروژه در گلستان به صورت کامل توسط خیران ساخته شده که ۲ پروژه مربوط به خیرین حقیقی و سه پروژه مربوط به خیرین حقوقی بوده و اکنون یک هنرستان در گنبدکاووس از سوی خیران در حال ساخت است.

وی به طرح‌ها و پروژه‌های هفته دولت این اداره اشاره و خاطرنشان کرد: در هفته دولت امسال ۱۷ پروژه با مجموعه ۱۱۳ کلاس درس و ۲۱ هزار متر مربع زیربنا با اعتباری بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و کمک خیران به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: در هفته دولت امسال همچنین عملیات اجرایی ساخت ۶ مدرسه دیگر با اعتبار پیش بینی شده ۵۰۰ میلیارد ریال در شهرستان‌های مختلف گلستان آغاز می‌شود.

فراهی از آسفالت محوطه ۵۵ آموزشگاه گلستان به مساحت تقریبی ۷۵ هزار مترمربع و هزینه ۱۴۰ میلیارد ریال خبر داد و بیان داشت: در هفته دولت این پروژه‌ها نیز افتتاح و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

*** نداشتن استحکام لازم ۸۰ درصد مدارس غیردولتی در گلستان

وی خاطرنشان کرد: از حدود ۱۳ هزار کلاس درس موجود در گلستان، دو هزار و ۸۰۰ بطور کامل غیرمقاوم یا تخریبی است و بهسازی و نوسازی این مدارس در دستور کار دولت قرار دارد.

وی اضافه کرد: براساس آمارها و نطرات کارشناسان اکنون ۸۰ درصد فضاهای آموزشی غیردولتی استان استحکام لازم را ندارند که البته ۳۰ درصد از آنها تخریبی هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: فعالیت این میزان مدارس منوط و مشروط به تغییر مکان فعلی آنان است و این اداره کل با همراهی و همکاری آموزش و پرورش استان اجازه فعالیت به آنها را نخواهد داد.

فراهی ادامه داد: اولویت ما و آموزش و پرورش آغاز سال تحصیلی جدید به نحوی مطلوب است تا دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از اطمینان خاطر لازم برخوردار و والدین فرزندانشان را با فراغ بال و راحت به مدارس بفرستند.

وی اضافه کرد: برهمین اساس ما به ایمنی مدارس دانش‌آموزان تاکید داریم و براساس همین تاکید، نیز عمل می‌کنیم تا اول مهر ماه فضایی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد که از حداکثر ایمنی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: مابقی آن تعداد مدارسی که استحکام لازم را ندارند، براساس نظریه‌های شرکت‌های مشاور ذیصلاح، امکان مقاوم‌سازی و بهسازی آنان در دست بررسی و در حال انجام است.

فراهی خاطرنشان کرد: در کنار این شرکت‌های مشاور، کمیته‌های کارشناسی این اداره‌کل و آموزش و پرورش هم تشکیل شده تا صلاحیت این مدارس به لحاظ امکان فعالیت با ایجاد تغییرات و بهسازی، بررسی و سنجیده شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: اکنون پیگیر هستیم تا پاسخ درست و روشن از مراجع ذیصلاح و شرکت‌های مشاور بگیریم و به آموزش و پرورش ارائه دهیم.

وی با تاکید بر این که اولویت اول ما حفظ جان دانش‌آموزان است، گفت: ما و آموزش و پرورش پیگیری جدی و شبانه‌روزی داریم تا این مسایل و دغدغه خانواده‌ها به حداقل برسد و با کمترین دغدغه اول مهر ماه را در حوزه مدارس غیردولتی آغاز کنیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین دستورالعمل‌هایی است و ما نیز جلسات خود را با بررسی اولویت‌ها انجام می‌دهیم.

فراهی اضافه کرد: راه حل نهایی برای این معضلات مدارس غیردولتی، ارائه تسهیلات مناسب و در اختیار قراردادن آن به موسسین این قبیل مدارس است تا بتوانیم براساس تاکیدات استاندار تا سه سال آینده فضاهای آموزشی غیردولتی مستحکم در استان بسازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha