وزیر علوم: هدف مدیریت استانی دانشگاهها آمایش آموزش عالی است

استانها - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدیریت استانی دانشگاهها با هدف آمایش آموزش عالی و جلوگیری از ایجاد رشته های موازی در یک منطقه پیگیری می شود تا همه دانشگاهها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، یکی از بندهای سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع واگذاری اختیارات به استان‌ها اختصاص دارد که در این راستا می بایست شورای مدیریت آموزش عالی در تمام استانها فعالیت کند. اعضای این شورا را روسای دانشگاه‌های دولتی استان و نماینده‌هایی از دانشگاه‌های پیام نور، فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند.

در ماههای گذشته برخی دانشگاهها درباره حیطه وظایف و اختیارات این شورا ابهاماتی داشتند و برخی آن را سبب افزایش فرآیندهای اداری در حوزه آموزش عالی قلمداد می کردند که خبرنگار حوزه استان های ایرنا در جریان بازدید محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جویا شد.

وزیر علوم در پاسخ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  هدف از ایجاد شوراهای آموزش عالی در استانها این است که بخشی از ساماندهی و آمایش سرزمینی آموزش عالی و دانشگاههای از طریق این شورا انجام شود و دانشگاهها در یک استان و یا یک منطقه ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: برای نمونه با این کار از ایجاد رشته های موازی در یک استان یا منطقه جلوگیری می شود و به جای تنوع رشته را خواهیم داشت تا یک داوطلب در یک رشته خاص مجبور نشود از یک منطقه به منطقه دیگر برود در حالی که در همان منطقه یک رشته در چند دانشگاه آموزش داده می شود.

زلفی گل هدف اصلی این کار را افزایش میزان بهره وری، تنوع رشته ها و خدمت رسانی بهتر آموزش عالی به جامعه دانست و اظهار داشت: در بحث استفاده از امکانات نیز می توان از این ظرفیت استفاده کرد و دانشگاهها اگر امکاناتی در اختیار دارند، می توانند در اختیار دیگر دانشگاههای استان قرار دهند؛ برای مثال اگر دانشگاهی آزمایشگاهی مجهز و یا خوابگاهی بلا استفاده دارد، این فرصت فراهم می شود که دانشگاههای دیگر استان از آن استفاده کنند که راهکاری برای استفاده بهینه از امکانات بیت المال است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه مدیریت استانی آموزش عالی سبب افزایش فرآیند بروکراسی نمی شود، افزود: در قالب این شیوه سعی می کنیم بین دانشگاهها هماهنگی ایجاد کنیم تا همه بپذیرند با یکدیگر کار کنند.

وی در عین حال گفت: در برخی شهرها دانشگاهها ادعاهایی دارند و تمایلی ندارند ذیل یک دانشگاه مادر فعالیت کنند که باید این موانع برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha